تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

محمدعلی کمالی‌سروستانی: به مرغ یک روزه که نمی‌توان گفت صبر کن یک ماه دیگر سویا می‌رسد

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی درباره علت گران شدن مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان گفت: ما امیدوار هستیم با توجه به میزان جوجه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود مقداری تعادل به بازار برگردد. اما چند مشکل اساسی در یک ماه و نیم گذشته وجود داشت. با وجود اینکه نزدیک به ۱۱۳ میلیون جوجه ریزی داشته‌ایم، عدم تامین کنجاله سویا در کاهش تولید موثر بود است.

محمدعلی کمالی‌سروستانی: به مرغ یک روزه که نمی‌توان گفت صبر کن یک ماه دیگر سویا می‌رسد

رویداد۲۴ گران شدن مرغ تنها به بحث اقتصادی خلاصه نشد و در روز‌های اخیر شاهد خبر کشته شدن یک فرد در اثر درگیری برای قیمت مرغ بوده ایم. شاید جوجه‌های یک روزه هیچگاه فکر نمی‌کردند به قیمت دست یابند که برای تصاحبشان یک نفر مرتکب قتل شود! رسیدن قیمت مرغ به صد هزارتومان از سوی مرغداران با توجیهاتی از جمله فقدان غذا لازم با قیمت دولتی، حضور واسطه‌گران و افزایش میزان تقاضا همراه است، اما جامعه نیز با توجه به میزان تورم نگران افزایش بیشتر مرغ بخصوص با جهش‌های چند برابری این کالا در دوسال اخیر است.

محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، در آغاز درباره علت گران شدن مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان گفت: ما امیدوار هستیم با توجه به میزان جوجه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود مقداری تعادل به بازار برگردد. اما چند مشکل اساسی در یک ماه و نیم گذشته وجود داشت. با وجود اینکه نزدیک به ۱۱۳ میلیون جوجه ریزی داشته‌ایم، عدم تامین کنجاله سویا در کاهش تولید موثر بود است. بخش مهمی از جیره غذایی را تشکیل از طریق کنجاله سویا تامین می‌شود که روی میزان تلفات تاثیر می‌گذارد. یک عامل مهم دیگر که می‌تواند عرضه را کمتر از تقاضا کند، مسئله گرمی هواست که تولید را کاهش می‌دهد. در مناسبت‌های مختلف از جمله عید قربان و غدیر هم شاهد افزایش تقاضا هستیم. به نظر می‌رسد، باتوجه به اینکه قیمت مرغ نسبت به کالا‌های مشابه مانند گوشت قرمز و ماهی تفاوت خیلی معنی داری دارد و مردم با توجه به اینکه نمی‌توانند گوشت قرمز را به صورت روزمره تهیه کنند، بیشتر به گوشت مرغ تمایل پیدا می‌کنند.


بیشتر بخوانید: مشاجره بر سر قیمت مرغ منجر به قتل شد


وی در ادامه در رابطه با توافقی که ما با وزارتخانه برای مرغ زنده کرده بودیم، بر این مبنا بود که جوجه یک روزه را ۱۶ هزار و نهصد تومان به ما بدهد، نهاده‌ها نیز باید به موقع دست مرغدار برسد، به مرغ یک روزه که نمی‌توان گفت صبر کن یک ماه دیگر سویا می‌رسد! نتیجتا مرغدار علاوه بر پولی که برای غذا دولتی می‌دهد، در بازار آزاد نیز سویا بگیرد. یعنی یک پول اضافه تحمیل می‌شود که باعث افزایش قیمت مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. واسطه گر‌ها نیز بعد از کشتار وارد می‌شوند و در زمینه افزایش قیمت موثر‌اند. در میادین تره بار با قیمت مصوب مرغ دولتی توزیع می‌شود و اگر نظارت بر آن صورت بگیرد که خارج از شبکه توزیع رسمی به فروش نرسند، مقداری قیمت‌ها متعادل می‌شود.

کمالی‌سروستانی، در پایان درباره قیمت مرغ در ماه پیش رو گفت: قیمت مرغ دولتی در صورت ارائه با قیمت مرسوم مرغ زنده باید ۵۳ هزار تومان ارائه شود، اما به شرطی که دولت در هزینه‌های تولید با مرغدار همراهی کند. البته در ارتباط با مصرف کننده، من هنوز مصوبه رسمی جدید ندیدم، اما عنوان شده بود که قیمت مقداری از ۷۳ هزار تومان افزایش داشته است.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مرغ
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
میرزا شمشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
0
چرا داداش ؟ شما گفتی و جوجه صبر نکرد ؟؟؟؟؟ اینجا ایرانه !!!! همه چی ممکنه . فردا صبح برو .... اول سلام منو برسون .... بعد بگو جوجوهای عزیز ؛ سویا نی ! یه ماه دیگه میرسه ... ببین جوجوها چقدر از صداقتت خوشحال میشن !!!! آره ... اینجا ایرانه اخوی ... بگو .....
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان