تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۸ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

جزئیات مهم درباره قیمت برنج ایرانی و خارجی

۱۰ هزار تن برنج روی دست کشاورزان باقی مانده است؛ کشاورزان منتظر اقدام دولت برای خرید برنج تضمینی هستند.

جزئیات مهم درباره قیمت برنج ایرانی و خارجی

رویداد۲۴ برنج روی دست کشاورزان باقی مانده است؛ کشاورزان و برنج‌کاران همچنان چشم به راه خرید تضمینی برنج هستند. قیمت برنج ایرانی و خارجی اعلام شد. قانون ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

کشاورزان منتظر اقدام دولت برای خرید برنج تضمینی هستند تا بیش از این متضرر نشوند.

زمان اجرای قانون ممنوعیت واردات برنج

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج گفت: ممنوعیت واردات برنج هر سال اعمال می‌شود، ولی برای امسال پیشنهاد کردیم که مدت زمان آن کاهش یابد.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج با بیان اینکه بر اساس مقررات وضع شده در کتاب مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ممنوعیت واردات برنج هر سال از ابتدای مرداد به مدت ۴ ماه برقرار می‌شود، گفت: امسال نیز این ممنوعیت واردات برقرار خواهد بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ادامه داد: اگر قرار باشد تغییراتی مبنی بر حذف، کاهش یا افزایش دوره ممنوعیت صورت گیرد بایستی توسط وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار اعمال شود که تاکنون تغییری ایجاد نشده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج یاد آور شد: سال ۱۴۰۰ به میزان کافی برنج وارد کشور نشد زیرا ممنوعیت اعمال شد و تولید برنج داخلی نیز کم بود. همین موضوع باعث افزایش قیمت برنج شد. ولی سال ۱۴۰۱ علی رغم تولید خوبی که در کشور داشتیم و واردات نیز به میزان کافی انجام شده بود این ممنوعیت برداشته شد که رکود برنج ایرانی و خارجی را به دنبال داشت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج تصریح کرد: به وزارت جهادکشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد کردیم که دوره ممنوعیت واردات را کاهش دهد تا بتوانیم برنج مورد نیاز کشور را تامین و از تنش در بازار نیز جلوگیری کنیم.

کشاورز همچنین عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود برنج سال گذشته هنوز روی دست کشاورزان مانده درست نیست. محصول روی دست واسطه‌گران مانده است. کسانی که برنج را احتکار کردند و قصد داشتند با قیمت‌های بالا بفروشند ولی به دلیل کاهش تقاضا موفق به این کار نشدند، برنج‌هایشان در انبارها مانده است.


بیشتربخوانید: ۲ برابر شدن قیمت برنج در راه است؟


دستور خرید تضمینی برنج صادر شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می‌رود وزیر جهاد کشاورزی هر چه سریعتر دستور لازم برای خرید تضمینی برنج استان گیلان را که ۱۲۰ هزار تن است صادر کند.

ابراهیم نجفی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس خطاب به رئیس بانک مرکزی، بیان کرد: در خصوص افزایش تعرفه‌ها و عوارض جدید بانکی اگر بخواهیم مبلغی را از طریق ساتنا انتقال دهیم باید مبلغ ۲۸ هزار تومان بپردازیم، همچنین برای دریافت وجه نقد از عابربانک نیز در ازای هر ۵۰ هزار تومان باید مبلغ ۱۴۰۰ تومان بپردازیم. این وضعیت قابل قبول نبوده و باید به آن رسیدگی شود. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: انتظار از وزیر جهاد کشاورزی این است که نسبت به افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تأمین کرده و کشور را به مرحله خودکفایی می رساند اقدام کند. از سوی دیگر انتظار می رود وزیر جهاد کشاورزی هر چه سریعتر دستور لازم برای خرید تضمینی برنج استان گیلان که ۱۲۰ هزار تن بوده را صادر کند. 

۱۰ هزار تن برنج روی دست کشاورزان باقی مانده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش گفت: ۱۰ هزار تن برنج روی دست کشاورزان باقی مانده است و همچنان چشم به راه خرید تضمینی هستند.

سعدالله نقدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش با بیان اینکه شهرستان تالش یکی از شهرستان های تولید کننده برنج با کیفیت کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر تنش آبی در شالیزارهای این شهرستان وجود ندارد و بارندگی های اخیر برای تامین آب شالیزارها موثر بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش  افزود: ظهور خوشه نیز در شالیزارهای این شهرستان به صورت موردی گزارش شده است و امیدواریم امسال را بدون بحران آب پشت سر بگذرانیم.

نقدی خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد رقم کشت شده در شالیزارهای تالش از نوع هاشمی است و مابقی برنج ارقام پرمحصول نظیر شیرودی و فجر است که امسال به دلیل کاهش قیمت برنج پرمحصول نسبت به سال گذشته، 10 هزار تن روی دست کشاورزان باقی مانده است و به همین دلیل امسال کشاورزان کمتری به کشت آن رغبت داشتند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش  با بیان اینکه  شهرستان تالش ۱۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که به طور میانگین ۵۵ هزار تن برنج سفید در آن تولید می شود، ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان منتظر اقدام دولت برای خرید برنج تضمینی هستند تا بیش از این متضرر نشوند.

نقدی گفت: سال گذشته با افزایش قیمت کود و هزینه های کارگری هزینه تمام شده تولید برنج نیز افزایش یافته بود و با فروش نرفتن بخشی از محصول، هزینه انبارداری نیز بر قیمت تمام شده تولید برنج کشاورزان تالش افزوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تالش  خاطر نشان کرد: علاوه بر هزینه هایی که کشاورز متحمل می‌شود هزینه‌های دیگری نظیر کمک اعضای خانواده کشاورز در کاشت، داشت و برداشت برنج در نظر گرفته نمی‌شود که اگر این هزینه ها هم لحاظ شود، با ادامه فروش نرفتن برنج، تولید این محصول، سود چندانی را نصیب کشاورزان نخواهد کرد.

منبع: عرشه آنلاین

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت برنج
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
0
0
باسلام چندمیلیون نفرمشغول برنج داخلی هستندکسی شنوای حرفشان نیست اماچندنفردلال واردکننده حرفشان راعملی می کنندنمایندگان محترم شمال بایستی تلاش بیشتری جهت حمایت ازکشاورزان مظلوم وکسبه برنج ایرانی انجام دهند
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان