تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۸ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حرکت معکوس قیمت مسکن و اجاره‌بها

دولت این روز‌ها مدعی است قیمت‌ها در بازار مسکن کاهش یافته و این بازار آماده پذیرش متقاضیان جدید است. بررسی فایل‌های فروش مسکن نیز حاکی از افت نسبی قیمت‌ها البته به دلیل رکود معاملاتی و نبودن متقاضی است. اما آیا این کاهش قیمت در بازار اجاره هم رخ داده است؟

حرکت معکوس قیمت مسکن و اجاره‌بها
رویداد۲۴ از نیمه‌های اردیبهشت تا اواخر شهریورماه، فصل سنتی معاملات مسکن است. معاملاتی که هم در بخش خرید و فروش جاری است هم در بخش اجاره. با پایان یافتن تابستان نیز عموما این دادوستد‌ها تمام می‌شود و بازار مسکن رکود معاملاتی را تجربه می‌کند. رکودی که البته لزوما هم با کاهش قیمت همراه نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر همین اساس به دلیل کوتاهی زمان رونق معاملات در این بازار، تقاضا طی یک این بازه زمانی به شدت افزایش می‌یابد و رشد قیمت‌ها را در پی دارد. معمولا اصلی‌ترین رشد قیمت مسکن نیز در همین فصل اتفاق می‌افتد. این روند همچنین به تناسب رشد نرخ تورم ممکن است شدت و ضعف داشته باشد.

کاهش قیمت ملک؛ افزایش قیمت اجاره!

بنابر آنچه گفته شد، انتظار می‌رفت امسال هم قیمت مسکن افزایشی باشد. با این حال آنچه طی یک ماه گذشته در بازار مسکن رخ داده، خلاف این مسیر است. بررسی فایل‌های فروش نشان می‌دهد قیمت ملک طی این بازه زمانی با کاهش نسبی در قیاس با قیمت‌های فروردین‌ماه مواجه بوده است.

دولت، کاهش قیمت‌ها در بازار املاک را به نام خود زده و آن را به‌عنوان دستاورد سیاست‌های اقتصادی خود معرفی می‌کند؛ حال آنکه مشاوران املاک و بازیگران بازار مسکن اصلی‌ترین دلیل این کاهش قیمت را نبوود متقاضی به دلیل کاهش شدید قدرت خرید می‌دانند. مشاوران املاک معتقدند خریداران مصرفی دیگر توانی برای پرداخت هزینه خرید مسکن ندارند و متقاضیان سرمایه‌ای هم نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت در ابهام به سر می‌برند و از همین رو پول خود را وارد این بازار نمی‌کنند.

بر همین اساس رکود سنگینی بر بازار مسکن حاکم شده و البته به دلیل نبود تقاضا، فروشندگان واقعی حاضرند ملک خود را زیر قیمت بازار بفروشند؛ که البته آن هم خریدار ندارد!

با این حال، اما تقاضا در بازار اجاره ردخور ندارد و مستاجران به هیچ ترفندی نمی‌توانند از این نیاز خلاص شوند یا این تقاضا را به تعویق بیندازند. بر همین اساس مادامی که فصل اجاره و جابجایی‌ست، تقاضای اجاره هم در بازار موجود است و به این ترتیب قیمت‌ها نیز از سوی مالکان بالاتر می‌رود. بازار اجاره مسکن در ایران، اکنون چنین شرایطی را سپری می‌کند.

بازار اجاره در چه شرایطی به سر می‌برد؟

سعید لطفی، عضو هیئت مدیره و خرانه‌دار اتحادیه مشاوران املاک در خصوص وضعیت بازار اجاره به تجارت‌نیوز گفت: «بازار اجاره فعلا جو آرامی دارد و تلاطمی در آن نیست، ولی قیمت‌ها برای مردم اکنون سنگین است و افراد ترجیح می‌دهند جابه‌جا نشوند و قرارداد خانه قبلی را دوباره تمدید کنند.»

او ادامه داد: «اکنون فقط چند روز از از فصل معاملات گذشته است و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود این تمدید‌ها چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت. ممکن است در پیش بودن محرم و صفر نیز در این بین دخیل باشد.»

لطفی همچنین بیان کرد: «احتمال می‌رود با توجه به افزایش قیمت‌هایی که در سایر موارد مثل نهاده‌های ساختمانی وجود دارد قیمت مسکن در آینده افزایش داشته باشد که تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد.»

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در خصوص چشم‌انداز بازار اجاره توضیح داد: «اگر دولت بتواند تمهیداتی برای عرضه مسکن بیندیشد احتمال کنترل قیمت در آینده وجود دارد. اکنون برخی صاحبخانه‌ها حتی تا ۱۵۰ درصد به پول رهن اضافه کرده‌اند و هیچ نهادی نیز برای شکایت وجود ندارد! این خلا‌های قانونی باید برطرف و از این‌گونه مالکان حمایت شود.»

دولت هنوز نتوانسته برای بازار اجاره چاره‌ای بیندیشد؛ با وجود انتشار خبر‌های رنگارنگ از قوانینی که دولت و مجلس درباره این بازار تصویب می‌کنند، کف بازار همچنان به روال خود حرکت می‌کند و قیمت‌ها را عرضه و تقاضا و سلیقه مالکان تعیین می‌کند. به نظر می‌رسد امسال هم وضعیت بازار اجاره به همین منوال حرکت کند و با پایان فصل مسکن، این مشکل باز هم از سوی دولت به فراموشی سپرده شود!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
0
0
از خداوند به حق آقا رسول الله می‌خوام انشالله هر که در حق مستمندان و ضعفا خیانت می‌کنه و باعث و بانی این همه گرانی در این مملکت هست و آرامش زندگی مردم براش مهم نیست به یک دردی گرفتار بشه که هیچ دکتری توان درمان کردنش رو نداشته باشه آخه این چه دینیه چه اسلام یه که یه عده در رفاه مطلق و یه عده در فقر مطلق
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان