تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۲

یک عضو کمیسیون صنایع: تشیکل وزارت بازرگانی با هدف کنترل تورم دادن آدرس غلط به مردم است

درخشان گفت: ما نمی‌توانیم خودمان را از تجربه  سابق ایران و سایر کشور‌ها بی‌نصیب کنیم، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته ۱۳ بار ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی صورت گرفته سوال این است که بر چه اساس مجددا دولت و بخشی از مجلس به دنبال احیای وزارت بازرگانی هستند.

عبدالناصر درخشان

رویداد۲۴ عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر و عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به دلایل مخالفتش با لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در این سال‌ها مبنای کار در دولت و مجلس این بوده که مداخله دولت در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی کمرنگ‌تر شده و در عوض نقش دولت به عنوان تسهیل‌گر امور برای بخش خصوصی پررنگ‌تر شود.  

وی افزود: با این اوصاف ما در این شرایط در حال ایجاد وزارتخانه‌ای هستیم که برای تنظیم بازار و واردات و صادارت نقش دولت را افزایش دهیم و در حقیقت به دنبال نقض دستورالعملی هستیم که در سال‌های گذشته دنبال کرده‌ایم. در حالی که برای کنترل و تنظیم بازار سازوکار‌های خودِ بازار می‌تواند موثرتر باشد.  

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل در بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس این است که دولت و نمایندگان موافق این لایحه معتقدند که یکی از اهداف تشکیل وزارت بازرگانی کنترل تورم در کشور است. سوالی که پیش می‌آید این است که در کجای دنیا برای کنترل تورم اقدام به تاسیس وزارتخانه جدید می‌کنند؟ آنهم در حالی که بنیان تورم یک مسئله پولی و مالی است که باید بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به افزایش یا کاهش آن پاسخگو باشند.  

درخشان با بیان اینکه به نظر می‌رسد ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت آنهم برای کنترل تورم یک آدرس غلط باشد، گفت:  اگر دوستان ما به دنبال حل مسئله دیگری هستند، یک بحث دیگری است، اما بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس تاکنون نتوانستم خود را قانع کنم که چطور ممکن است که دولت با تشکیل وزارت بازرگانی تورم را کنترل کند. علاوه بر این تشکیل یک وزارتخانه جدید بدون شک موجب گسترده‌تر شدن حجم دولت می‌شود.

وی افزود: مگر ما نمی‌گوییم علت آنکه خودروسازی ما دچار چالش و بحران است بواسطه نقش‌های مخرب دولت در حوزه مداخله‌گری در اقتصاد است. پس چرا به دنبال بزرگتر شدن حجم دولت در حوزه بازرگانی و تجارت هستیم.  من در روز رای به دو فوریت تشکیل وزارت بازرگانی به عنوان آخرین مخالف این مسئله سخنرانی کردم و ذهنیت من این بود که بواسطه نیاز داشتن دو سوم رای برای تصویب این لایحه، احتمالا تشکیل وزارت بازرگانی رای نمی‌آورد، اما به هر حال  اقدام رئیس مجلس در روز رای‌گیری نیز احتمالاً بر اساس آیین نامه داخلی مجلس بوده است.  

نماینده ایرانشهر در مجلس با اشاره تجربه سایر کشور‌ها در حوزه تفکیک یا ادغام وزارتخانه‌ها تصریح کرد: ما نمی‌توانیم خودمان را از تجربه  سابق ایران و سایر کشور‌ها بی‌نصیب کنیم، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته ۱۳ بار ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی صورت گرفته سوال این است که بر چه اساس مجددا دولت و بخشی از مجلس به دنبال احیای وزارت بازرگانی هستند. چرا ما نباید از تجربه سایر کشور‌ها استفاده کنیم. به طور مثال کشور اسپانیا سالانه بالغ بر ۸۵ میلیون گردشگر دارد. طبیعتا اسپانیا باید یک وزارت گردشگری مجزا داشته باشد، اما در کمال تعجب وزارت صنعت، تجارت و گردشگری در اسپانیا با هم ادغام هستند.

وی درباره برخی ابهامات به وجود آمده نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه‌های اجرایی که با توجه به مسئولیت‌های وزارت بازرگانی باید ذیل این وزارتخانه قرار داشته باشد، گمرک است. سوالی که مطرح است این است که آیا پس از تفکیک وزارت بازرگانی، سازمان گمرک ذیل وزارت بازرگانی قرار خواهد گرفت یا خیر؟ به هر حال ابهامات و مشکلات در حوزه اختیارات وزارت بازرگانی وجود دارد که لایحه بازرگانی به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده است.

برچسب ها: وزارت صمت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان