تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

پس لرزه یک خبر در بورس تهران

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه درجا زدن‌های بورس تهران، پس لرزه یک خبر است، گفت: بورس تهران در حال خروج از شوکی است که تصمیم یک طرفه و ناگهانی دولت در مورد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت شرکت‌های صنعتی به بازار وارد کرد.

پس لرزه یک خبر در بورس تهران

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز شنبه هفتم مرداد ۱۴۰۲ در حالی شاهد افت ۳ هزار و ۷۶۷ واحدی بود که تا سطح یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۷۵۸ واحدی عقب نشست.

ارزش معاملات کل بازار سهام به ۹ هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان رسید. در مقابل ارزش معاملات خرد با افت یک درصدی به رقم ۴ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان رسید.

اما سوال اصلی این است که عقبگرد شاخص کل بورس تا کجا ادامه دارد؟ آیا بورس تهران دوباره مورد اقبال سهامداران خرد قرار می‌گیرد؟

بورس از شوک خارج می‌شود؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس تهران در حال حاضر عملا در حال خروج از شوکی است که تصمیم یک طرفه و ناگهانی دولت در مورد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت شرکت‌های صنعتی به بازار وارد کرد.

وی افزود: این تصمیم در حالی از سوی دولت اتخاذ شد که قیمت مواد پتروشیمی، گاز و نفت در بازار‌های جهانی رو به کاهش بود و این موضوع در مورد قیمت گاز به دلیل افت شدیدی که داشته، بسیار مشهود است؛ اما متاسفانه در این شرایط دولت قیمت خوراک را از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش داد.

سقوط شاخص کل بورس به زیر سقف سال ۹۹

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دلیل دوم افت این روز‌های شاخص کل بورس گفت: از طرفی اجازه نمی‌دهند شرکت‌ها دلار صادراتی خود را به قیمت واقعی بفروشند و به همین دلیل شرکت‌های بورسی از همه طرف تحت فشار هستند. به همین دلیل، برخی از بزرگ‌ترین واحد‌های پتروشیمی مثل پتروشیمی گناوه تعطیل شدند و بقیه پتروشیمی‌های متانول ساز و اوره هم در حال بررسی وضعیت خود هستند و زیان ده شده اند و امکان تعطیلی آن‌ها نیز بسیار زیاد است.

به گفته دارابی، با توجه به وزن سنگینی که گروه پتروشیمی در بورس تهران دارد و همچنین فشاری که قیمت سوخت واحد‌ها به آن‌ها وارد می‌کند، به گروه‌های فلزی، فولادی و سیمانی‌ها ضربه قابل ملاحظه‌ای وارد شده است. همین عامل باعث پایین کشیدن شاخص کل بورس تا مرز ۲ میلیون واحدی شده است.


بیشتر بخوانید: کارشناس بورس: بورس برای دولت در حاشیه است


فرار دسته جمعی سهامداران حقیقی از بورس

آیا خروج نقدینگی از بورس ادامه دارد؟ این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال اقتصاد ۲۴ گفت: از آنجایی که فعلا بورس تهران هیچ اطمینانی به سیاست‌های دولت و شرایط عادی ندارد و نمی‌تواند آینده را پیش بینی کند ما همچنان شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم و حجم معاملات به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین آمده است.

دارابی افزود: فعلا وضعیت نامناسبی بر بازار سرمایه حاکم است.

دورنمای بورس مثبت نیست

این کارشناس بازار سرمایه در مورد آینده بورس به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس آینه وضعیت کل اقتصاد کشور است و وقتی ما شرایط فعلی بورس را می‌بینیم، متعاقبا در همه بخش‌های اقتصاد کشور باید شاهد وضعیت مشابهی باشیم.

دارابی افزود: متاسفانه در حال حاضر سیاست‌های اقتصادی سردرگم، متناقض و بی برنامه است. آنچه می‌بینیم، روزمرگی در این سیاست‌ها و عدم وجود برنامه استراتژیکی است که اقتصاد کشور را به حرکت دربیاورد.

وی با بیان اینکه در این شرایط نامشخص، پیش بینی آینده بسیار سخت است و سرمایه گذاری عملا وجود خارجی ندارد، ادامه داد: به همین دلیل شاهدیم که فعالان اقتصادی یا گذران روز می‌کنند یا اینکه توجه شان به بازار‌های دلالی جذب شده است و عملا سرمایه گذاری مولدی که باید در اقتصاد داشته باشیم را نمی‌بینیم.

پیش بینی بورس تا پایان هفته

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه امیدواریم حداقل دورنمای مثبتی از اقتصاد کشور ترسیم شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: کار باید از این وضعیت آشفته عملا بی برنامه و بدون هدف مشخص خارج شود، دولت اهداف روشنی را بیان کند و شعار سال که مقام معظم رهبری در مورد رشد تولید گفته اند، محقق شود. متاسفانه آمارها، آمار‌های خوبی نیستند و با این نرخ بهره، نرخ دلار و با این شرایطی که به شرکت‌ها تحمیل می‌شود وضعیت، وضعیت مناسبی نیست.

دارابی در مورد پیش بینی بورس تا پایان هفته گفت: فعلا تا تغییرات آتی یعنی تا زمانی که خبر مثبتی منتشر شود شرایط، همین شرایطی است که در حال حاضر می‌بینید.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
0
1
حواستون هست که کارشناسان هم سیگنال ریزشی میدن تا ارزش سهام وبیارن پایین خودشون وعواملشون بز خری کنن اگر همه نفروشند وحجم مبنا پر نشه چجوری قیمت افت میکنه این آقایان بورس هراسی میکنن بز خری کنن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان