تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵
مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

اپیدمی ایدز نتیجه بی‎توجهی به زنگ خطر افزایش بیماری‎های مقاربتی

به گفته عضو کمیته کشوری ایدز؛ آمار ثبت‌شده در سیستم رجیستری کشور، ۵۴ درصد موارد ثبت‌شده مبتلا به ایدز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند که نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در سنین جوانی رخ می‌دهد؛ سنی که فرد از نظر مقاربت جنسی فعال است. نباید فراموش کرد که زنگ خطر گسترش ایدز زمانی که بیماری‌های مقاربتی در جامعه افزایش پیدا کرد به صدا در آمد و بی‌توجهی به این زنگ خطر شرایط کنونی را رقم زد.
رویداد۲۴- به گفته عضو کمیته کشوری ایدز؛ آمار ثبت‌شده در سیستم رجیستری کشور، ۵۴ درصد موارد ثبت‌شده مبتلا به ایدز در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند که نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد موارد ابتلا به اچ آی وی/ ایدز در سنین جوانی رخ می‌دهد؛ سنی که فرد از نظر مقاربت جنسی فعال است.  نباید فراموش کرد که زنگ خطر گسترش ایدز زمانی که بیماری‌های مقاربتی در جامعه افزایش پیدا کرد به صدا در آمد و بی‌توجهی به این زنگ خطر شرایط کنونی را رقم زد. 

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان این مطلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور گفت: خبر بد این است که الگوی انتقال ایدز تغییر کرده است. تغییر الگوی بیماری ایدز، این موضوع را به‌سادگی نشان می‌دهد که انتقال ایدز از طریق اعتیاد و مصرف سرنگ‌های مشترک به سمت رابطه جنسی محافظت نشده می‌رود. از همین رو باید روی مسائل بهداشت جنسی توجه جدی کرد.

مردانی همچنین افزود: بر اساس آمار ثبت‌شده 32 هزار و 670 نفر به ایدز مبتلا هستند. بر اساس روش جهانی که برای تخمین تعداد مبتلایان به ایدز استفاده می‌شود باید عدد ثبت‌شده را تقریباً 4 برابر کرد تا به آمار تخمینی مبتلایان رسید. با استفاده از این فرمول در کشور تعداد مبتلایان به آمار تخمینی 80 تا 90هزار نفر می‌رسد. 

این متخصص بیماری‌های عفونی تأکید کرد: مشکل اساسی در کنترل بیماری ایدز بی‌اطلاع بودن افراد مبتلا به این بیماری است. تعداد زیادی از افراد جامعه نسبت به این بیماری بی‌اطلاع هستند و حتی در شرایطی هم که نسبت به بیماری خود درصدی آگاهی داشته باشند، در مرحله انکار قرار دارند و بیماری خود را نپذیرفته‌اند. این در حالی است که 70 درصد از جمعیت مبتلا به بیماری ایدز از بیمار خودآگاهی ندارند.

از سویی دیگر وی به روند کنترل ایدز اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی مسئله اساسی و مهم این است که به دنبال پیدا کردن راهکار مناسب برای جذب افرادی باشیم که از بیمار خودآگاهی دارند، یا احتمال ریسک در مورد ایدز دارند. اگر این افراد تحت مراقبت، آموزش و درمان قرار بگیرند امکان بروز و گسترش بیماری کاهش پیدا می‌کند. 

الگوی اپیدمیولوژیک بیماری در حال تغییر است

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در ادامه با بیان اینکه جمعیت قابل‌توجهی از کشور را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: متأسفانه با جود آگاهی از جمعیت تحت خطر ابتلا به بیماری ایدز در کشور، هیچ برنامه خاصی برای کنترل و آموزش به این جمعیت تحت خطر به‌طور مستمر در حال اجرا نیست. 

وی تأکید کرد: آگاهی نسل جوانی که بیش از دیگر گروه‌ها تحت خطر ابتلا به ایدز هستند از مسائل آموزشی مهارت‌های زندگی و سلامت جنسی، باروری سالم و همچنین رابطه جنسی سالم بسیار پایین است. همین اطلاعات اندک باعث می‌شود جوانان برای دستیابی به آموزش‌های مهارت‌های جنسی به کانال‌های نامعتبر مراجعه کنند.

به اعتقاد وی؛ در شرایطی که جوانان اطلاعات پزشکی لازم از رابطه جنسی سالم را نمی‌توانند از منابع و محل مناسب کسب کنند، به شبکه‌های ماهواره‌ای غیر معتبر و سایت‌های اینترنتی غیرمتخصص مراجعه می‌کنند و نتیجه آن چیزی نخواهد بود مگر  ادامه روند افزایش ایدز در سطح جامعه.

عضو کمیته کشوری ایدز  همچنین تأکید کرد: یکی از دلایلی که به گسترش ناآگاهانه ایدز در جامعه منجر شده است، اهمال مسئولان در آگاهی دادن به جوانان است. این در حالی است که روند آموزش‌های مربوط به ایدز باید مستمر باشد، نه اینکه چند روز در سال به دلیل نام‌گذاری جهانی، صداوسیما دیگر رسانه‌ها به شکل موضوعی به ایدز بپردازند. 

مردانی ضمن ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلا در میان جوانان، هشدار داد: این آمار در میان جوانان، به دنبال مقاربت جنسی حفاظت نشده ایجاد شده است  و متأسفانه در حال افزایش است. البته نباید فراموش کرد که زنگ خطر گسترش ایدز زمانی که بیماری‌های مقاربتی در جامعه افزایش پیدا کرد به صدا در آمد و بی‌توجهی به این زنگ خطر شرایط کنونی را رقم زد. از همین رو باید رسانه‌ها، صداوسیما، مطبوعات، پزشکان، شهرداری و... در بالا بردن آگاهی جوانان اقدام کنند؛ در غیر این صورت با اپیدمی بیماری اچ آی وی / ایدز در کشور روبرو می‌شویم.

آزمایش و درمان رایگان در مراکز علوم پزشکی
این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وجود مراکز درمانی رایگان گفت: یکی از خواسته‌های جدی ما از مردم این است که اگر در گروه سنی 15 تا 45 سال قرار دارند، حتی اگر رفتار پرخطری هم نداشته‌اند حتماً به مراکز دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند و آزمایش‌های اولیه ایدز را انجام دهند.

وی تأکید کرد؛  مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری این آزمایش‌ها در همه مراحل از آغاز آزمایش‌های اولیه تا آزمایش‌های تکمیلی و همچنین درمان‌های پیشرفته و داروهای لازم رایگان انجام می‌دهند. همچنین افراد بی‌آنکه حتی اسم خود را ثبت کنند می‌توانند به مراکز دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند و از مراقبت‌های رایگان استفاده کنند. خوشبختانه در این مراکز آزمایش‌ها، دارو و مشاوره‌ها رایگان است و دولت هزینه‌های درمان این بیماری را قبول کرده است.

به گفته مردانی، این مراکز در بیمارستان‌های امام خمینی، مسیح دانشوری،  لقمان حکیم، مرکز بهداشت غرب در خیابان استاد معین، مرکز بهداشت طالقانی در خیابان شریعتی تهران و تمام مراکز بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارند. حتی اگر فردی به بیماری مبتلا نباشد و تنها می‌خواهد از آن مطمئن شود، می‌تواند در این مراکز به‌صورت رایگان آزمایش دهد.

برچسب ها: ایدز ، اچ آی وی
نظرات شما
پیشخوان