تاریخ انتشار: ۲۱:۴۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

بورس دیگر ظرفیتی برای ریزش ندارد

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت‌های سهام به قدری خار شده و از چشم‌ها افتاده که احتمال ریزش بیشتر دور از ذهن است، گفت: پیش بینی می‌شود شاخص کل بورس به زودی به سطح دو میلیون و ۸۰ هزار واحد برسد.

بورس دیگر ظرفیتی برای ریزش ندارد

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ با رشدی ۶ هزار و ۹۹۳ واحدی به سطح ۲ میلیون و ۴۰ هزار و ۴۱ واحد رسید. این در حالی بود که رشد قدرتمند بورس در روز شنبه نوید یکشنبه بهتری می‌داد، اما با افزایش عرضه در نیمه دوم بازار، شاهد عقبگرد بسیاری از سهام بودیم.

به گزارش اقتصاد۲۴؛ اما همچنان شاهد کاهش ارزش معاملات خرد در بورسِ یکشنبه بودیم. ارزش معاملات خرد با کاهش ۲۳ درصدی به رقم ۴ هزار و ۷۴۳ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ۲۵ همت چند ماه قبل، عددی کوچک به نظر می‌رسد.

اما سوال اصلی این است که آیا شاخص کل بورس در روز‌های آینده هم رشد خواهد کرد؟

رشد ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس در روز‌های آینده

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت سهام در بورس در حال حاضر به قدری ارزان است و قیمت‌ها خار شده و از چشم افتاده که ریزش بیشتر آن دور از انتظار است؛ اما صعود شاخص کل بورس تا آخر هفته و اوایل هفته آینده به سطح دو میلیون و ۸۰ هزار واحد احتمالا محقق خواهد شد.

وی با اشاره به نوسان جزئی قیمت سهام در روز‌های آینده گفت: قیمت سهام میل به نوسان دارند و این نوسان چیز عجیب و غریبی نیست. ما در مورد رشد ۵۰ هزار واحدی شاخص کل بورس و صعود آن به سطح دو میلیون و ۸۰ هزار واحد در روز‌های آینده صحبت می‌کنیم که از لحاظ درصدی عدد آنچنانی نیست و حتی ممکن است در سهام نمایش داده نشود.

برخاستن بورس از خاکستر

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، رشد قدرتمند شاخص کل بورس در روز سه شنبه، نوید شنبه و یکشنبه مثبت می‌داد و طبق پیش بینی‌ها بازار روزِ شنبه مثبت و ارزش معاملات بالا بود، ولی در بورس روز یکشنبه شاهد رشد قوی نبودیم.

الیاس کردی با اشاره به احتمال رشد شاخص کل بورس تا سطح دو میلیون و ۸۰ هزار واحد تا پایان هفته گفت: این رشد تحت تاثیر عوامل بیرونی عجیب و غریب نیست.

وی افزود: یک مثال قدیمی در بازار هست که می‌گوید «بازاری که نریزد بالا می‌رود» و واقعیت این است که بازار ما به حدی خار شده و از چشم‌ها افتاده و قیمت سهام ارزان است که دیگر جایی برای ریزش نیست؛ بنابراین دلیل رشد آن اصلا دلیل بیرونی نیست.


بیشتربخوانید: بررسی کارنامه دو‌ساله بورس در دولت رئیسی


رشد شاخص کل بورس مشروط شد

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در کوتاه مدت احتمالا بورس به سطح دو میلیون و ۸۰ هزار واحد می‌رسد؛ این به شرطی است که اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد؛ بنابراین بازار به طور طبیعی رشد خواهد کرد.

الیاس کردی با بیان اینکه شاهد ۷ هفته جهنمی در بورس بودیم، افزود: مثبت شدن شاخص کل بورس روند طبیعی بازار است. به طور مثال اگر به قیمت دلار دقت کنید نوسان را کاملا لمس خواهید کرد. قیمت دلار در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان طی یک ماهه اخیر در نوسان بوده و قیمت آن ثابت نبوده است؛ بنابراین قیمت‌ها میل به نوسان دارند و عرضه و تقاضاست که موجب ایجاد نوسان‌های جزئی در بازار می‌شوند.

با دید بلندمدت وارد بورس شوید

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ارزش معاملات خُرد بورس افزایش خواهد یافت؟ گفت: اتفاقات عجیب و غریبی در ماه‌های اخیر در بازار رخ داده که پیش بینی بازار در میان مدت را بسیار دشوار کرده است و به همین دلیل ما به پیش بینی کوتاه مدت و بلندمدت بورس اکتفا می‌کنیم.

الیاس کردی خاطرنشان کرد: سهامداران خُرد بورس برای سرمایه گذاری در بلندمدت نگران نباشند، زیرا بورس در بلندمدت و در دو سال آینده شاهد رشد خواهد بود و سهامداران در دو سال آینده ضرر نخواهند کرد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
راهی
|
Netherlands
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
2
در این حکومت همه چیز امکانپذیر است
حتا صفر شدن بورس
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
1
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد. دیگر این چه نوع سرمایه گذاری است که از سال 99 تا حالا سودی نداده که هیچ ضرر هم داده. بلند مدت به چی گفته میشود منظورتان 10 سال هست؟ دیگر بازارها را ببین بورس دستور مملکت ما را ببین.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان