تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس حوزه خودرو:

خودروی برقی در ایران با مشکل مواجه می‌شود، زیرا زیرساخت آن را نداریم / الان تقریبا تمام قطعات خودرو‌های بنزین سوزی هم که داریم، وارداتی ست

استفاده از خودرو‌های برقی در کشور‌های اروپایی گسترش یافته و اروپایی‌ها تا سال ۲۰۳۵ قصد دارند که عمده خودرو‌های این قاره از حالت بنزینی خارج شوند. اما ایران فاصله زیادی تا مختصات فعلی اروپا در استفاده از خودرو برقی دارد و با وضعیت فعلی رفتن به سوی خودرو برقی، یعنی صادرات بیشتر که چندان توانی برای آن وجود ندارد.

خودروی برقی

رویداد۲۴ حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس حوزه خودرو، درباره ادعا برخی مسئولین درباره رفتن به سوی خودرو‌های برقی به «انتخاب» گفت: دنیا به سمت خودرو برقی می‌رود، ما نیز ناگزیر به سمت آن می‌رویم. البته خودرو برقی در ایران با مشکل مواجه می‌شود، زیرا، زیرساخت این خودرو‌ها در ایران وجود ندارد، مسئولین فکر می‌کنند زیرساخت خودرو برقی یعنی ایستگاه شارژ، اما بحث اصلی تامین قطعات الکترونیکی است. الان خودرو‌های بنزین سوزی هم که در کشور داریم، تقریبا تمام قطعات برقی آن وارداتی است. اگر بخواهیم به سمت خودرو برقی برویم، خوردو ساخت داخل ما اگر ۵۰ درصد را خودش تولید می‌کند، آنگاه به ۲۰ درصد می‌رسد. هرچه خودرو‌ها برقی‌تر شوند، وارداتی‌تر می‌شوند. مهم‌ترین زیرساخت خودرو برقی زنجیره تامین است که ما نداریم.

وی در ادامه در رابطه با علت عدم استقبال مردم نسبت به خودرو بنزینی اشاره کرد: در کشور ما به دلایل مختلف سوخت ارزان است و الان هم به دلیل مسائل تورمی و انتخابات و... بنزین را ارزان نگه داشته‌اند، در این شرایط مردم چرا به سمت خودرو برقی بروند؟ بازار اقبالی به خودرو برقی ندارد وقتی بنزین ۳ هزار تومان است. هزینه خودرو برقی به هر حال زیاد است. در کشوری که بنزین تقریبا رایگان است، خودرو برقی جواب نمی‌گیرد. رفتن به سمت خودرو برقی نیازمند رعایت یک سری اصول است.


بیشتر بخوانید: جزئیات مصوبه تعیین قیمت خودرو‌های مونتاژی


این کارشناس خودرو درباره محدودیت واردات خودرو برقی بیان کرد: در واردات خیلی تفاوتی در خودرو بنزینی و برقی وجود ندارد. بحث بعدی سوداگران بازار واردات هستند که اجازه این کار را نمی‌دهند. دلیل دولت برای عدم واردات خودرو برقی، بحث ارز است. نو و دست دو و برقی و بنزینی تفاوتی ندارند. اگر ۳۰۰ هزار خودرو در سال وارد نکنیم کنترلی بر بازار نخواهیم داشت؛ یعنی سالانه ۶ میلیارد دلار باید هزینه کنیم که خودرو وارد شود و تمام آن پولی که به عنوان دستاورد آزاد کردند را باید برای تولید اختصاص دهند. واردات هزار دستگاه خودرو هم در حد شوخی است. واردات وقتی روی بازار تاثیر می‌گذارد که ۳۰۰ هزار دستگاه باشد.

رحیمی گفت: زیرساخت تولید قطعات و قیمت سوخت واقعی، دو شرط لازم برای رفتن به سمت خودرو برقی است. هر کشوری این دو شرط را داشته باشد در یک بازه ده ساله می‌تواند به آن سمت برود. ما هم اگر این دو شرط را داشته باشیم در ده سال آینده شاید بتوانیم ۲۰ الی ۳۰ درصد خودرو‌های داخل را برقی کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خودروسازان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان