تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲

نحسی ۱۷ برای بورس ادامه دارد

اکوایران: روز قبل روز پرخبر بازار ارز بود و اهالی بازار را پای اخبار میخکوب کرد. در بازار سرمایه هم نحسی هفده دامن‌گیر سهامداران شده و هنوز سایه این نحسی از سر بازار نرفته است.

نحسی ۱۷ برای بورس ادامه دارد

رویداد۲۴ به گزارش اکوایران، روز قبل روز پرخبر بازار ارز بود که اهالی بازار را پای اخبار میخکوب کرد.

دو موضوع متفاوت در روزقبل برای دلار حائز اهمیت بود. خبر اول بالا گرفتن تنش‌ها میان دو همسایه ایران بود. حضور نیرو‌های ارتش آذربایجان در مناطق مرزی ارمنستان افزایش یافته است و به گفته برخی خبرگزاری‌ها آژیر جنگ سوم میان ارمنستان و آذربایجان به صدا درآمده است.

حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه برای جماران نوشته است که با لشکرکشی علی اف به استان سیونیک ارمنستان، زنگ خطر بیش از پیش برای ایران به صدا درآمده است. آذربایجان با کمک ترکیه و اسرائیل به دنبال آن است راه ارتباطی ایران با ارمنستان و اتحادیه اروپا را قطع کند تا بیش از پیش ایران را در تنگنای ژیوپلتیکی قرار دهد.

در حالیکه ارمنستان نسبت به وقوع درگیری اظهار نگرانی کرد جمهوری آذربایجان در رابطه با این مسئله به ایران اطمینان داده که قصد درگیری ندارد.

درگیری‌های نظامی غالبا بر ارزش پول تاثیر منفی می‌گذارند. روز دوشنبه با کاهش نگرانی‌ها از حمله آذربایجان به ارمنستان و درگیری ایران در یک تنش منطقه‌ای، دلار آرام ماند.

موضوع دوم نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که مورد توجه بازار ارز قرار گرفت، بازار ارز در انتظار اخباری بود که از جانب این نشست منتشر می‌شد.

رافائل گروسی رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، در این نشست اگرچه اعلام کرد هیچ پیشرفتی در اجرای فعالیت مشخص شده در بیانیه اسفندماه در تهران حاصل نشده، ولی از فرایند میان ایران و آمریکا اعلام اطلاع کرد و بیم و امید درباره توافق هسته‌ای را به نحوی کنترل کرد که نتوان نسبت به آینده این روابط پیش‌بینی دقیقی داشت. برخی می‌گویند در این نشست شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد.

نفوذ ناموفق سکه

دلار در معاملات روز قبل میخکوب اخبار بود. اخبار منتشر شده هم به‌گونه‌ای بود که معامله‌گران را در برزخ نگه داشت و قیمت‌ها هر چند کاهش یافتند، ولی نوسان بالایی را تجربه نکردند.

اما یک سیگنال مثبت داخلی پس از پایان معاملات ارز منتشر شد که بر معاملات پشت خطی اثر گذاشت؛ سخنان علی باقری درباره مذاکرات. علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که کسانی که مذاکره را ضدارزش جلوه می‌دهند، می‌خواهند دست نظام را تهی کنند.

موضع‌گیری این چنینی باقری هم همزمان با نشست شورای حکام و پیش از پایان بند غروب برجام مورد توجه قرار گرفت و دلار که با سخنان گروسی کمی بالا رفته بود در معاملات پشت‌خطی در واکنش به سخنان مذاکره‌کننده ارشد عقب‌نشینی کرد. البته در ادامه اولیانوف نماینده روسیه در وین گفت: آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از یکسال پیش مذاکرات بر سر برجام را متوقف کرده‌اند و هیچ قصدی برای از سرگیری مذاکرات نشان نمی‌دهند.

دلار در معاملات روز قبل در نهایت کاهشی بود و با احتساب معاملات پشت خطی به پایین نیمه کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان نفوذ کرد. مقاومت دلار در بازه کنونی محدوده ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان است که پس از آن محدوده ۵۰ هزار تومان مقاومت مهم‌تری در برابر افزایش دلار است.

نفوذ سکه به کانال ۲۸ میلیون تومانی پایدار نبود و سکه امامی قدرت حرکت به سمت مقاومت ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را نداشت به همین خاطر به سمت مرز ۲۸ میلیون تومانی عقب‌نشینی کرد و حتی در ساعاتی این حمایت را از دست داد.

سایه نحسی هفده ادامه دارد

بازار سرمایه در پیشواز از جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد فاز اصلاحی شد. بازار سرمایه از اردیبهشت ماه در تاریخ هفدهم هر ماه اصلاح کرده است، و این بار با تعطیلی روز هفدهم در روز هجدهم اصلاح بازار سرمایه شروع شد تا معلوم شود سایه نحسی هفدهم هر ماه از سر بازار ارز هنوز کم نشده است.

کاهش قابل توجه ارزش معاملات خرد نشان می‌دهد که معامله‌گران در مواجهه با شرایط کنونی از معامله عقب‌نشینی کرده و دست به خرید و فروش نمی‌زنند.

روز قبل نامه‌ای از کانون نهاد‌های سرمایه گذاری و کانون کارگزاران منتشر شد در این نامه که مخاطب آن محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود کانون نهاد‌های سرمایه گذاری با تشکر از اصلاح نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع، خواستار توجه ویژه به موضوع قیمت گذاری دستوری، اصلاح عوارض صادراتی، مالیات بر سوداگری و... در برنامه هفتم شد.

از نگاه برخی کارشناسانِ مخالف رویه‌های سیاست‌گذاری‌های بخشنامه‌ای در حوزه اقتصاد، سقف قیمت دستوری به دلیل اینکه معمولاً پایین‌تر از قیمت تعادلی در بازار است با مازاد تقاضا روبه‌رو می‌شود و عوارض زیادی در پی دارد.

این عوراض خود را در افزایش تقاضا برای محصول، کاهش تولید، زیان تولیدکننده و افزایش تقاضای سوداگری نشان می‌دهد که به نفع اقتصاد نیست. به همین دلیل این گروه از حرکت به سمت بازار آزاد و رقابت کامل اقتصادی حمایت می‌کنند و تاکید دارند این حجم از قیمت‌گذاری دستوری در بیشتر محصولات، برای رشد اقتصادی و تقویت تولید مناسب نیست.

جنس اصلاح در بازار سرمایه

از دید برخی فعالان، شیب اصلاحی بازار سرمایه کم شده و برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتی که خبر منفی بازار سرمایه را هدف قرار ندهد، اصلاح بازار سرمایه از اینجای کار به بعد بیشتر از جنس زمانی خواهد بود تا قیمتی. ولی به هر حال در صورت عدم بازگشت شاخص از حمایت روانی دو‌میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی، حمایت دو میلیون و ۵۰ هزار واحدی حمایت مهم‌تری برای شاخص کل است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار سرمایه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان