تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

مشخصات هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-۶۴

در این مطلب به بررسی مشخصات هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-۶۴ خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-64

رویداد۲۴ حسین فلاحی: AH-64 Apache یک هلیکوپتر تهاجمی دو سرنشینه دو موتوره توربوشفت آمریکایی است که توسط دفاع، فضا و امنیت بوئینگ آمریکا تولید شده است. این بالگرد به عنوان پیشرفته ترین هلیکوپتر تهاجمی چند منظوره ارتش ایالات متحده محسوب می شود.

تاریخچه

در برنامه هلیکوپتر تهاجمی پیشرفته (AAH)، وزارت دفاع ایالات متحده به دنبال ساخت هلیکوپتری با قدرت شلیک، عملکرد و برد بیشتر از AH1-Cobra بود و هلیکوپتر جدید همچنین می بایست بتواند در ارتفاع بسیار پایین پرواز کند بنابراین هلیکوپتر آپاچی برای جایگزینی هلیکوپتر کبرا AH-1 توسعه یافت. پیشنهادات توسط بل، تیم بوئینگ ورتول/گرومن، هیوز، لاکهید و سیکورسکی ارائه شد.

در ژوئیه 1973، وزارت دفاع ایالات متحده فینالیست های Bell and Hughes Aircraft's Toolco Aircraft Division (بعدا هلیکوپترهای هیوز) را انتخاب کرد. هر شرکت نمونه اولیه هلیکوپتر را ساخت و یک برنامه آزمایش پرواز را طی کرد. در حالی که نمونه اولیه مدل 77/YAH-64A هیوز برای اولین بار در 30 سپتامبر 1975 پرواز کرد،  نمونه اولیه مدل 409/YAH-63A ​​بل برای اولین بار در 1 اکتبر 1975 پرواز کرد. پس از ارزیابی نتایج آزمایش، ارتش YAH-64A هیوز را بر روی بلز YAH انتخاب کرد. دلایل انتخاب YAH-64A شامل روتور اصلی چهار پره مقاوم تر آن و ناپایداری ارابه فرود سه چرخه YAH-63 بود.


سپس AH-64A وارد فاز 2 برنامه AAH شد که بر اساس آن سه فروند AH-64 پیش تولید ساخته می شد، علاوه بر این، دو نمونه اولیه پرواز YAH-64A و واحد آزمایش زمینی به همان استاندارد ارتقا یافتند. تسلیحات و سیستم های حسگر در این مدت یکپارچه و آزمایش شدند، از جمله موشک هدایت لیزری AGM-114 Hellfire. توسعه موشک Hellfire در سال 1974 آغاز شد، که در ابتدا با نام هلیکوپتر پرتاب، شلیک و فراموش کردن موشک ("Hellfire" مخفف شده) به منظور مسلح کردن سکوهای هلیکوپتر به یک موشک ضد تانک موثر شناخته می شد.

آپاچی AH-64

در سال 1981. سه فروند AH-64A پیش تولید برای آزمایش عملیاتی II به ارتش ایالات متحده تحویل داده شد. آزمایش ارتش موفقیت آمیز بود، اما پس از آن تصمیم گرفته شد تا به نسخه قدرتمندتر موتور T700-GE-701 ارتقا یابد که دارای امتیاز 1690 shp (1260 کیلووات) است. AH-64 در اواخر سال 1981 به دنبال سنت نامگذاری هلیکوپترهای ارتش به نام قبایل بومی آمریکا، آپاچی نام گرفت. این هلیکوپتر برای تولید در مقیاس کامل در سال 1982 تایید شد. در سال 1983، اولین هلیکوپتر تولیدی در تاسیسات هلیکوپتر هیوز در مسا، آریزونا عرضه شد.


بیشتر بخوانید: 

مشخصات فنی تانک کرار

مشخصات موشک ضد تانک ایرانی طوفان


هلیکوپترهای هیوز توسط مک دانل داگلاس به مبلغ 470 میلیون دلار در سال 1984 خریداری شد. این واحد هلیکوپتر بعداً با ادغام بوئینگ و مک دانل داگلاس در آگوست 1997 بخشی از شرکت بوئینگ شد. امروزه هلیکوپتر MD، یکی از شرکت های تابعه بوئینگ، مسئولیت تولید را بر عهده دارد. 

از سال 1984، برخی از شرکت های هوافضا مانند AgustaWestland تعدادی قطعات برای آپاچی تولید کرده اند. Teledyne Ryan Aeronautical سازنده بدنه آپاچی بود که در سال 2004 به صنایع هوافضای کره واگذار شد. این تغییر در سازنده بدنه منجر به اختلاف حقوقی طولانی بین Teledyne Ryan و Boeing شد.

طراحی:

AH-64 Apache دارای یک روتور اصلی چهار پره و یک روتور دم چهار پره است. خدمه پشت سر هم می نشینند و خلبان در پشت و بالای کمک خلبان / توپچی می نشیند. هر دو خدمه قادرند هواپیما را به پرواز درآورند و روش‌های درگیری با سلاح را به طور مستقل انجام دهند. AH-64 از دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک T700 با اگزوزهای بالا نصب شده در دو طرف بدنه نیرو می‌گیرد. مدل های مختلفی از موتورها در آپاچی استفاده شده است. هلیکوپترهایی که در خدمت بریتانیا هستند از موتورهای رولزرویس استفاده می کنند. در سال 2004، جنرال الکتریک هوانوردی شروع به تولید موتورهای قدرتمندتر T700-GE-701D کرد که دارای 2000 shpt (1500 کیلووات) برای AH-64D بودند. محفظه خدمه و تیغه های روتور برای تحمل ضربه از دور 23 میلی متری (0.91 اینچ) طراحی شده اند.

این هلیکوپتر دارای سیستم سوخت خود آب بندی برای محافظت در برابر پرتابه های بالستیک است. این محفظه همچنین دارای یک سپر انفجار شفاف بین صندلی خلبان و توپچی است به طوری که حداقل یکی از خدمه می تواند در صورت برخورد مستقیم جان سالم به در ببرد، اما سایبان و پنجره ها در مقابل تهدیدات بالستیک درجه بندی نشده اند. این هواپیما برای پاسخگویی به الزامات قابلیت تصادف MIL-STD-1290، که حداقل نیاز را برای کاهش انرژی برخورد تصادف برای به حداقل رساندن صدمات و تلفات خدمه مشخص می کند.

این امر از طریق ترکیب افزایش استحکام ساختاری، ارابه فرود قابل تصادف، صندلی‌ها و سیستم سوخت به دست آمد. در یک روز استاندارد، زمانی که دما 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتی‌گراد) است، AH-64 دارای نرخ عمودی صعود 1775 فوتی در هر روز است. دقیقه (541 متر در دقیقه) و سقف خدمات 21000 فوت (6400 متر). با این حال، در یک روز گرم، زمانی که دما 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی‌گراد) است، سرعت صعود عمودی آن به 1595 فریم در دقیقه (486 متر در دقیقه) کاهش می‌یابد و سقف سرویس به دلیل این امر به 19400 فوت (5900 متر) کاهش می‌یابد.

یکی از ویژگی‌های انقلابی آپاچی، صفحه‌نمایش روی کلاه ایمنی، سیستم مشاهده کلاه ایمنی و نمایشگر یکپارچه (IHADSS) بود. خلبان یا توپچی می توانند اسلحه زنجیری 30 میلی متری خودکار هلیکوپتر را به کلاه خود ببندند و سر ردیاب اسلحه را به نقطه ای که نگاه می کنند حرکت دهند. از طریق سیستم اکتساب و تعیین هدف (TADS). در AH-64 های مدرن تر، TADS/PNVS با سیستم هدف گیری لاکهید مارتین Arrowhead (MTADS) جایگزین شده است.

مشخصات هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-64

آموزش درگیری ارتش ایالات متحده تحت سیستم امتیازدهی تسلیحات هوایی با سیستم شبیه سازی درگیری تاکتیکی Longbow Apache (AWSS-LBA TESS)، با استفاده از مهمات موشکی 30 میلی متری و همچنین موشک های هلفایر شبیه سازی شده انجام می شود. ماژول رابط داده هوشمند پردازنده (SMODIM) داده های آپاچی را به ایستگاه زمینی AWSS برای ارزیابی توپخانه ارسال می کند.

استاندارد عملکرد AH-64 برای توپخانه هوایی دستیابی به حداقل 1 ضربه به ازای هر 30 شلیک به وسیله نقلیه چرخدار در برد 800-1200 متر (870-1310 yd) است. خلبان بریتانیایی آپاچی با IHADSS AH-64 برای عملکرد در محیط های خط مقدم و عملکرد در شب یا روز و در شرایط نامساعد جوی طراحی شده است. چنین سیستم‌هایی عبارتند از: سیستم تعیین و اکتساب هدف، سیستم دید در شب خلبان (TADS/PNVS)، اقدامات متقابل مادون قرمز غیرفعال، GPS و IHADSS. بهبودهای اویونیک و حسگر اضافی شامل یک رادار با برد وسیع است که قادر به شناسایی کشتی‌های کوچک در محیط‌های ساحلی است. 

مشخصات بالگرد AH-64E Guardian:

مشخصات هلیکوپتر تهاجمی آپاچی AH-64

نقش: هلیکوپتر تهاجمی
در خدمت: از سال 1986
مبدا: ایالات متحده آمریکا
سازنده: Boeing Defense, Space & Security
خدمه: 2
طول: 14.68 متر
ارتفاع: 4.72 متر
قطر روتور: 14.63 متر
موتور: 2 جنرال الکتریک T700-GE-701
سرعت: 279 کیلومتر بر ساعت
سرعت صعود: 853 متر در دقیقه
وزن: 6838 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 10432 کیلوگرم
برد رزمی: 480 کیلومتر
حداکثر برد: 1896 کیلومتر
سقف پرواز: 6096 متر
تسلیحات:اسلحه زنجیری 1×30 میلی متری M230 با 1200 گلوله

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان