تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲

مشخصات فنی تانک چلنجر ۲

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی تانک چلنجر ۲ خواهیم پرداخت.

تانک چلنجر ۲
رویداد۲۴ حسین فلاحی: Challenger-2 تنها تانک اصلی نبرد ارتش سلطنتی (MBT) بریتانیا است. چلنجر 2 سومین وسیله نقلیه با این نام است که اولین آن A30 Challenger  طراحی شده در جنگ جهانی دوم بود که از شاسی تانک کرامول با یک تفنگ 17 پوندی استفاده می کرد. دومین تانک چلنجر 1 مربوط به دوران جنگ خلیج فارس بود که تانک اصلی نبرد ارتش بریتانیا (MBT) از اوایل دهه 1980 تا اواسط دهه 1990 بشمار می رفت.

فرآیند طراحی تانک چلنجر 2 بین سال های 1989 تا 1994 توسط شرکت انگلیسی Vickers Defense Systems انجام شد که تانک چلنجر 1 را نیز طراحی کرد. امروزه، چلنجر 2 توسط BAE Systems Platforms & Services تولید می شود. مخزن چلنجر 2 بر اساس چلنجر 1 ساخته شده است، اما با وجود شباهت های ظاهری به چلنجر 1، تنها حدود 3 درصد از قطعات قابل تعویض با خودروی قبلی هستند.

تسلیحات چلنجر 2

تسلیحات اصلی یک اسلحه تانک تفنگدار 120 میلی‌متری L30A1 است که مشتق بهبود یافته اسلحه L11 است که در چیفتین و چلنجر 1 استفاده می‌شود. 50 گلوله مهمات برای تسلیحات اصلی همراه با 4200 گلوله مهمات 7.62 میلی‌متری برای تانک دوم حمل می‌شود. یک اسلحه زنجیره ای L94A1 EX-34 که به صورت هم محور نصب شده است و یک مسلسل L37A2 (GPMG). برجک و بدنه با زره نسل دوم Chobham که به نام دورچستر نیز شناخته می شود محافظت می شود. این تانک با استفاده از موتور دیزلی Perkins CV12-6A V12 دارای برد 550 کیلومتر و حداکثر سرعت جاده 59 کیلومتر در ساعت است.


بیشتر بخوانید: مشخصات پهپاد ایرانی کرار


چلنجر 2 از یک تفنگ تفنگ 120 میلی‌متری L30A1 بهره می‌برد که هم با میله‌های نفوذی بلند و هم از ماهیت مهمات سر اسکواش با انفجار قوی (HESH) شلیک می‌کند. لوله های تفنگدار ثبات و دقت تیراندازی را افزایش می دهند. "تفنگ" به منظور اعمال گشتاور و در نتیجه ایجاد چرخش به یک پرتابه حول محور طولی آن در حین تیراندازی برای تثبیت پرتابه از نظر طولی با حفظ تکانه زاویه ای، بهبود پایداری آیرودینامیکی و دقت آن نسبت به طرح های سوراخ صاف است.

مشخصات فنی تانک چلنجر ۲

فرمانده دارای دید پانوراما SAGEM VS 580-10 gyrostabilised با فاصله یاب لیزری است. ایستگاه فرماندهی مجهز به هشت پریسکوپ برای دید 360 درجه است. Thermal Observation و Gunnery Sight II (TOGS II) از تالس، دید در شب را فراهم می کند. تصویر حرارتی هم در مناظر و هم در مانیتور توپچی و فرمانده نمایش داده می شود.

توپچی دارای دید اولیه تثبیت شده با استفاده از مسافت یاب لیزری با برد 200 متر تا 10 کیلومتر است. موقعیت راننده مجهز به پریسکوپ رانندگی غیرفعال (PDP) تشدید کننده تصویر Thales Optronics برای رانندگی در شب و دوربین حرارتی دید عقب است. سیستم کنترل آتش Challenger 2 مشابه M1A1 آبرامز ایالات متحده و Leclerc MBT فرانسوی است. همچنین تانک های چلنجر 2 و آبرامز از سیستم مدیریت میدان نبرد یکسانی استفاده می کنند که امکان تبادل آسان اطلاعات بین تانک های انگلیسی و آمریکایی را فراهم می کند.

به گزارش رویداد۲۴ برجک و بدنه با زره نسل دوم Chobham که به نام دورچستر نیز شناخته می شود محافظت می شود. زره دورچستر، اگرچه سبکتر از زره کامپوزیتی چوبهام است، اما حفاظت بهتری از تانک چلنجر-2 ارائه می کند. چلنجر 2 علاوه بر سیستم حفاظت هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی (NBC) و غربالگری بصری و مادون قرمز، به یک سیستم اطفاء حریق خودکار نیز مجهز است.

تانک چلنجر 2 به گونه ای طراحی شده است که شناسایی و ردیابی آن توسط رادارهای شناسایی دشمن در کمترین حد ممکن باشد. بنابراین تانک FV4034 Challenger 2 را می توان یکی از مخفی کاری ترین تانک های جهان دانست. یکی از محرمانه ترین اطلاعات در مورد تانک های اصلی نبرد، میزان زره در قسمت های مختلف آن است که معمولاً به صورت اغراق آمیز منتشر می شود. تصویری از مقدار واقعی زره ​​استفاده شده در چلنجر 2 توسط وب سایتی منتشر شده است که ادعا می کند اطلاعاتی در مورد چلنجر 2 دارد.

مشخصات فنی تانک چلنجر ۲

قدرت چلنجر 2

چلنجر 2 مجهز به موتور دیزل توربوشارژ پرکینز CV12-6a است. تانک چلنجر 2 با استفاده از این موتور می تواند به حداکثر برد 550 کیلومتر و حداکثر سرعت 59 کیلومتر در ساعت دست یابد.

چلنجر 2 از واحدهای تعلیق هیدروگاز نسل دوم Horstman Defense Systems استفاده می کند که یک سیستم تعلیق بهبود یافته است، همراه با گیربکس بهبود یافته و یک کشنده هیدرولیک مسیر، پایداری پلت فرم را فراهم می کند که حرکت در زمین های ناهموار را پوشش می دهد.

Challenger-2 تنها تانک اصلی نبرد ارتش سلطنتی (MBT) بریتانیا است. کشور عمان نیز 38 دستگاه از این تانک انگلیسی را به خدمت گرفته است. تانک چلنجر 2 در جنگ هایی مانند بوسنی، کوزوو و جنگ خلیج فارس شرکت داشته است. در سال 2003 در عملیات طوفان صحرا در عراق، یک تانک چلنجر 2 به تانک دیگر چلنجر 2 آسیب جدی وارد کرد و تلفات جانی نداشت.

مشخصات کلی چلنجر 2:

– نوع: تانک اصلی نبرد (MBT)
– سازنده: BAE Systems
– در خدمت: از سال 1998
- جنگ: جنگ عراق، جنگ کوزوو، جنگ بوسنی، جنگ افغانستان
– هزینه واحد: 4,217,000 پوند
– جرم: 64 تن
– طول: 8.3 متر
– عرض: 3.5 متر
– ارتفاع: 2.49 متر
- خدمه: 4 نفر (فرمانده، توپچی، لودر-اپراتور، راننده)
– موتور: پرکینز CV12-6A V12 دیزل، 26.1 لیتر، 1200 اسب بخار (890 کیلووات)
– ظرفیت سوخت: 1592 لیتر
- برد عملیاتی: 550 کیلومتر در جاده، 250 کیلومتر خارج از جاده
– سرعت: 59 کیلومتر در ساعت در جاده، 40 کیلومتر در ساعت) خارج از جاده
– مبدا: انگلستان

مشخصات فنی تانک چلنجر ۲


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
پیشخوان