تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

علی بیگدلی: حذف بازرسان آژانس زمینه را برای صدور قطعنامه علیه ایران را فراهم می‌کند

علی بیگدلی گفت: حذف بازرسان آژانس در شرایط فعلی کمکی به احیای برجام نمی‌کند. اگر همین روند ادامه یابد در نشست آینده شورای حکام زمینه برای صدور قطعنامه اخطاری علیه ایران فراهم شده و موضوع به شورای امنیت گسیل خواهد شد.

علی بیگدلی: حذف بازرسان آژانس زمینه را برای صدور قطعنامه علیه ایران را فراهم می‌کند

رویداد۲۴ علی بیگدلی درباره چالش‌های پیش روی روابط ایران و آژانس، سفر رییسی به نیویورک و احتمالات برجامی گفت: در خصوص سیاست ایران در مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه نشست شورای حکام به اینگونه است که ایران معمولا مقداری امتیاز داده و انعطاف از خود نشان می‌دهد تا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود.

۶۳ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی ۲۳ شهریورماه بیانیه‌ای مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کرده و همکاری‌های ایران با آژانس را «ناکافی» ارزیابی کردند. واکنش سخنگوی دستگاه وزارت خارجه به این بیانیه‌ها، انکار ادعای عدم همکاری و بی‌سواد خطاب کردن این کارشناسان و کشور‌ها بود. شخصا با این نوع اقدامات ایران موافق نیستم.

رییس‌جمهور ایران در آستانه سفر به نیویورک برای حضور در نشست مجمع سران ملل متحد قرار دارد. در این شرایط لازم است زمینه‌ای ایجاد تا فرصت برای دیپلماسی فراهم شود. این نوع برخورد‌ها در کنار فضاسازی‌های گسترده‌ای که از سوی دشمنان ایران صورت می‌گیرد، باعث مشکل‌تراشی برای کشور می‌شود.

بسیاری از بدخواهان ایران خواستار خالی شدن سالن سخنرانی‌های سازمان ملل متحد در زمان سخنرانی رییس‌جمهور ایران هستند. دولت ایران باید به گونه‌ای تدبیر کند که زمینه درک مشترک میان ایران و سایر قدرت‌های جهانی فراهم شود.

بدون تردید حل مشکلات اقتصادی کشور و خروج اقتصاد از انجماد، نیازمند مذاکره با سایر کشورها، جلب کردن رضایت آژانس، عضویت در FATF و به سرو سامان رساندن برجام است. مانع‌تراشی بر سر نظارت‌های قانونی آژانس به هیچ‌وجه به تحقق این اهداف کمک نمی‌کند.

پس از امریکا تعامل با اروپا برای احیای برجام ضروری است، اما عملکرد دولت به گونه‌ای است که هر روز ایران بیشتر از برجام و تعامل با اروپا فاصله می‌گیرد.

حذف بازرسان آژانس در شرایط فعلی کمکی به احیای برجام نمی‌کند. اگر همین روند ادامه یابد در نشست آینده شورای حکام زمینه برای صدور قطعنامه اخطاری علیه ایران فراهم شده و موضوع به شورای امنیت گسیل خواهد شد. در حالت بدبینانه ممکن است مکانیسم ماشه به کار افتاده و تحریم‌های قبل از ۲۰۱۵ دوباره در دستور کار غرب قرار بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
6
2
چندین سال باج دهی به خاطر همین ترس برخی مسئولین بزدل بود که ولی الان تا حدودی موضعگیریهای بهتری را از سوی مسئولین مشاهده می کنیم نباید یه عده به اصطلاح کارشناس با حرفهای رویداد پسند دوباره زمینه باج دهی را برای دولت فراهم کنن
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
0
1
جناب اقای بیگدلی تاوان این کار را سران نمی دهند که به ایشان بر بخورد منظورم امثال شریعتمداری و ایمانی نبود آنها دسته جارو هم نیستند
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
1
2
ما مردم
آن را حمایت
می‌کنیم
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
1
2
آیا این به اصطلاح مسٔولان ماموران مضار ملی‌ نیستند؟ اگر به روسیهٔ دل بسته اید بدانید که ..گر اگر طبیب بودی....
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان