تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۲

زمان طلایی خرید طلا و سکه فرا رسیده است؟

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: اگرچه نرخ ارز یکی از عوامل اصلی قیمت طلا و سکه است، اما در روز‌های اخیر بازار طلای کشور بیشتر تحت تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی کشور تا توجه به قیمت جهانی طلا بود.

زمان طلایی خرید طلا و سکه فرا رسیده است؟

رویداد۲۴ همانطور که انتظار می‌رفت با برقراری ثبات نسبی در بازار ارز و به طور مشخص‌تر دلار، سایر بازار‌ها مانند بازار طلا و سکه نیز روز‌های آرامی را سپری می‌کند، وضعیتی که به گفته «محمد کشتی آرای» نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران این آرامش بیش از آنکه مدیون روند قیمت جهانی طلا باشد متاثر از مراودات مثبت سیاسی کشور است.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ این روند با زمزمه‌های آزادسازی ارز‌های بلوکه شده کشور و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا آغاز شد و با سفر اخیر ابراهیم رییسی اوج گرفته است. حالا اگرچه کارشناسان اقتصادی بعضا نگاه مثبتی به پیروی بی قید و شرط بازار‌های کشور از اخبار سیاسی ندارند و شاید آن را خطرناک هم می‌دانند، اما واقعیت آن است که در کوتاه مدت تاثیر خود را در وهله اول بر بازار ارز به عنوان لیدر بازار‌ها گذاشته و در قدم بعدی طلا و سکه را متاثر کرده است.

همچنین رفتار فعالان این بازار نیز دستخوش تغییراتی شده و در حال حاضر برخلاف مشتریان بازر ارز که با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت می‌کنند، اما شرایط برای بازار طلا جور دیگری رقم خورده و به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است.

آخرین وضعیت بازار طلا

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از بازار (۲۸ شهریور) قیمت طلا روند صعودی به خود گرفت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، به ۲ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه، افزایش ۰.۱۶ درصدی را نشان داد.

همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افزایش ۰.۰۳ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۰ میلیون و ۹۶ هزار تومان معامله شد. نیم سکه بدون تغییر نسبت به روز قبل ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد.

این رقم برای ربع سکه در بازار داخلی ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و برای هر سکه گرمی در بازار داخلی ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خورد.

قیمت انس جهانی طلا بدون تغییر

«در سه چهار هفته اخیر قیمت انس جهانی طلا در محدوده ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۸ دلار بوده است. این مقدار نوسان طبیعی بازار در ماه‌های اخیر بوده و از همین رو قیمت جهانی طلا تغییرات زیادی نداشته است» این اظهارات محمد کشتی‌آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران است که در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح و در ادامه به بررسی بیشتر این بازار پرداخت.

به گفته او نرخ ارز یکی از عوامل اصلی قیمت طلا و سکه است و در روز‌های اخیر توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر کشور تاثیرگذارتر از قیمت جهانی طلا بر نرخ طلای داخلی شده است. با توجه به همین موضوع قیمت طلا و سکه با افزایش زیادی همراه نبوده و تنها محدوده نیم تا یک و نیم درصد با تغییراتی همراه بوده است.


بیشتربخوانید: طلا در مسیر اوج به دست انداز رسید


پیش بینی بازار طلا و سکه داخلی با پایان یافتن ماه صفر

به گفته این کارشناس بازار طلا پیش بینی می‌شد که بعد از ماه صفر افزایش تقاضا داشته باشیم، اما چنین اتفاقی روی نداد. این رفتار به آن دلیل رخ داد که با توجه به کاهش قیمتی که بازار طلا این روز‌ها پیدا کرده، انگیزه و درخواست برای سرمایه گذاری‌ها نیز به شدت پایین بیاید. او در ادامه این چنین توضیح داد: «همین مسئله باعث شد حباب سکه تغییری نکند و ما در سه هفته اخیر روند کاهش حباب سکه را نیز داشته باشیم».

کشتی‌آرای پیش بینی مختصری نیز از روند بازار طلا ارائه کرد و افزود: «با توجه آزادسازی منابع ارزی ایران و کاهش قیمت ارز ما امروز شاهد کاهش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم و به نظر می‌آید که این روند ادامه دار باشد. ما با توجه به خبر‌هایی که در راه است پیش بینی می‌کنیم که باز هم قسمتی از منابع ارزی ایران وارد کشور شود. در صورت وقوع این احتمال، ارزش ریال نیز بالا خواهد رفت و به نظر می‌رسد که ما نه تنها افزایش قیمت طلا و سکه نداریم بلکه کاهش آن را در روز‌های آینده شاهد خواهیم بود.»

بهترین زمان برای خرید طلا؟

اگرچه بازار‌های کشور این روز‌ها تحت تاثیر اخبار مهم سیاسی، چشم‌انداز مثبتی پیش روی خود می‌بیند، اما نگرانی از نتیجه مذاکرات نیز روی دیگر این سکه است که احتمالا دل مشغولی جدید فعالان بازار طلا باشد و آنان را به جست‌وجوی بهترین زمان داد و ستد وا دارد.

محمد کشتی آرای در پاسخ به این سوال به اقتصاد به ۲۴ گفت: «فعلا بازار در شرایط ایده ال است. با آرامشی که در بازار حاکم است، زمان مناسبی برای داد و ستد ایجاد شده است. توصیه ما همیشه این بوده در شرایطی که بازار هیجانی است داد و ستدی انجام نشود، ولی در حال حاضر بازار آرام و مطمئنی برای خرید و فروش شکل گرفته است».

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت سکه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان