تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حفظ هویت ایرانی - اسلامی خواسته اکثریت مردم است/ هیچگونه تقابلی در لایحه حجاب و عفاف وجود ندارد

احمد راستینه می‌گوید: برخی پس از تصویب قانون جدید عفاف و حجاب، نگرانی خود را از تقابل‌های احتمالی بیان کردند، اما باید بگویم ما معتقدیم وجود قانون و اجرای آن، از بی‌قانونی بهتر است. طبیعتاً این قانون با توجه به اینکه برخی از مولفه‌هایی که در گذشته، ضمانت اجرایی نداشتند، برایشان این ضمانت‌ها تعریف شده است، پس می‌تواند روند موثرتری نسبت به قبل داشته باشد.

احمد راستینه

رویداد۲۴ محمد آیتی: احمد راستینه نماینده شهرکرد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص مسیر بررسی تا تصویب لایحه عفاف و حجاب با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* اختیارات مجلس در قانون اساسی کاملاً مشخص است و ما نمایندگان این اختیار را داریم که براساس کارِ کارشناسی و نیازی که کشور به موضوعات مختلف دارد، تصمیم‌گیری کنیم. اساسا تغییرات نمایندگان در لایحه دولت بر مبنای کار کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی بود، پس این صحبت‌هایی که می‌شود که برخی می‌گویند مجلس ۵۰۰ درصد افزایش مواد را در لایحه عفاف و حجاب اعمال کرده و قابل قبول نیست را قبول ندارم.

* از طرفی گفته شود مجلس لایحه عفاف و حجاب را اصل هشتاد و پنجی کرد که مسئولیت خوب یا بد آن را تنها متوجه اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی شود نمی‌پذیرم. اصل هشتاد و پنج، یک ظرفیت است که در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است و می‌گوید اولاً وقتی یک طرح یا لایحه‌ای ضرورت دارد در ابتدا به صورت مقطعی یا قانون موقت تصویب شود و دوما در یک زمان کوتاه‌تر به نتیجه برسد، خوب است که از این ظرفیت قانونی بهره برد. ما در تصویب موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم از این ظرفیت استفاده کردیم چون اصل هشتاد و پنج، یک اصل آیین‌نامه‌ای مترقی برای پیگیری طرح‌ها و لوایحی است که باید در اولین فرصت به نتایج مطلوبی در آن دست پیدا کرد.

* زمانی که لایحه عفاف و حجاب و دیگر لوایح دولت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می‌شود، معمولا نماینده دولت هم در جلسات حضور دارد. از این‌رو وقتی تغییرات در لایحه با حضور نماینده دولت صورت می‌گیرد، نشان از این دارد که نماینده دولت هم به یک اقناعی از کارِ کارشناسی رسیده است.

* امروز به جای شبهه‌افکنی در خصوص کار مجلس در خصوص تصویب لایحه عفاف و حجاب، بهتر است همه دست به هم دهیم و برای نیاز آینده کشورمان و دفاع از حریم و هویت ایران اسلامی از مکتب‌مان حفاظت کنیم.

* قالب جامعه ایرانی، جامعه‌ای عفیف و دارای علاقه و انگیزه برای حفظ هویت خودش است و بهتر است که به این جامعه احترام بگذاریم و در برابر خواسته اکثریت مردم که حفظ هویت ایرانی - اسلامی است با همبستگی و هم‌افزایی، به اهداف قانون برسیم.

* برخی می‌گویند در موضوع عفاف و حجاب، قانون داشتیم و نیاز به قوانین جدید نبود، اما قانون‌گذار متناسب با شرایط زمان به دنبال ارتقای مولفه‌های قانونی است. درست است، ما در گذشته در خصوص عفاف و حجاب، قانون داشتیم و الان هم داریم، اما طبیعتاً نیازمندی‌های هر جامعه متناسب با مباحثی که پیش می‌آید، نیازمند یک نگاه تحولی برای پدیده‌های مختلف اجتماعی است. از این‌رو قانون جدید در خصوص عفاف و حجاب که در مجلس تصویب شد، نیاز جامعه ما است و همه باید بر اجرای آن به یک هم‌افزایی و مفاهمه درست برسند.

* برخی پس از تصویب قانون جدید عفاف و حجاب، نگرانی خود را از تقابل‌های احتمالی بیان کردند، اما باید بگویم ما معتقدیم وجود قانون و اجرای آن، از بی‌قانونی بهتر است. طبیعتاً این قانون با توجه به اینکه برخی از مولفه‌هایی که در گذشته، ضمانت اجرایی نداشتند، برایشان این ضمانت‌ها تعریف شده است، پس می‌تواند روند موثرتری نسبت به قبل داشته باشد.

* معتقدیم جامعه ایران اسلامی، یک جامه هم‌افزا در حفظ هویتش است. از این‌رو بخش زیادی از قواعد این قانون که افزایش پیدا کرده است، به سمت اجرایی‌سازی احکام فرهنگی برمی‌گردد. فکر می‌کنیم احکام فرهنگی که در این قانون دیده شده است، می‌تواند کشور ما را در اقناع‌سازی و حرکت به سمت تثبیت مفاهیم عقیدتی و انگیزشی در حوزه عفاف و حجاب ارتقاء دهد. از طرفی، به هیچ عنوان بسیاری از بند‌های این قانون، نگاه تقابلی وجود ندارد و بخش مهم این قانون، اجرایی‌سازی احکام فرهنگی در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که برای ضمانت‌های اجرایی دیده شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
0
7
خواست اکثریت مردم خفه خون گرفتن تو و امثاله توئه!!!!!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان