تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و کسی که در آثار خاطره‌انگیز و نوستالژیکی، چون اجاره‌نشین‌ها، آژانس دوستی و همسران بازی کرده بود، در سن ۸۲ سالگی درگذشت و آثار ارزشمندی را در سینمای ایران خلق کرد.

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی نهم مهر ماه ۱۴۰۲ درگذشت. بازیگری که از دهه پنجاه روی صحنه تئاتر و تلوزیون خاطرات بسیاری را بر ذهن مخاطبان حک کرد. البته فردوس کاویانی را خیلی‌ها با سریال تلوزیونی همسران و بازی خاطره‌انگیز او در این سریال می‌شناسند. سریالی که در دهه هفتاد جزو یکی از مشهورترین سریال‌های در حال پخش بود. به علاوه خیلی‌های بازی درخشان فردوس کاویانی در سریال آژانس دوستی را به یاد دارند. او در این سریال با حسین پناهی و اسماعیل داورفر همبازی بود تا یکی از بهترین نقش‌های خود را رقم بزند. در این سال‌های آخر به جز چند پیام کوتاه در جشن‌ها و بزرگداشت‌ها از او خبری نبود و چندی بود که در بستر بیماری بود و از اوایل دهه نود نتوانست فعالیت هنری خود را ادامه دهد. در نهایت بیماری بر او چیره شد و نهم مهر ماه چشم از جهان فروبست. اگرچه او بیش از نیم قرن سابقه بازیگری از خود به یادگار گذاشت. او علاوه بر تلوزیون و سینما در تئاتر نیز مشهور بود. جوانان دهه هتاد و هشتاد از تئاترهای او و اجراهای شگفت انگیز او روی صحنه تئاتر خاطرات زیادی دارند. هرچه هست فردوس کاویانی یکی از چهره‌های ارزشمند در عرصه بازیگری بود. 

فردوس کاویانی کیست؟

فردوس کاویانی متولد سوم مهر ماه سال ۱۳۲۰ است. او در کرمان به دنیا آمد و بعد از گرفتن دیپلم در بورسیه اعزام به خارج شرکت کرد و عازم آلمان برای تحصیل شد. او در رشته شیمی در برلین تحصیل کرد، اما به دلیل علاقه زیادش به بازیگری وقتی بیست ساله بود تحصیلاتش در آلمان را نیمه کاره رها کرد و به ایران آمد تا در رشته بازیگری و کارگردانی دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران تحصیل کند. همین تحصیلات راه او را برای فعالیت در عرصه سینمای ایران باز کرد و او تا پایان عمر در سریال‌ها و فیلم‌های زیادی نقش بازی کرد. او دو فرزند به نام‌های آرمیتا و آرتین داشت.

فیلم‌های فردوس کاویانی

فردوس کاویانی از سال ۱۳۴۹ که نخستین بار بازیگری را آغاز کرد تا اوایل دهه نود جزو بازیگران پر کار بود که در مجموعه‌های تلوزیونی و سینما نقش آفرینی کرده است. او در فیلم‌های سینمایی شهر قصه و تجاوز که پیش از انقلاب روی پرده سینما رفته بود، بازی کرده است.


بیشتر بخوانید: 

سکانس ماندگار از فردوس کاویانی در سریال همسران

درس‌های مهمی که حمید جبلی از فردوس کاویانی آموخت

جدال فردوس کاویانی با بیماری پارکینسون +فیلم


 بعد از انقلاب در فیلم‌های سینمایی که برخی از مشهورترین‌های آن اجاره‌نشین‌ها، هامون، سگ‌کشی و جایی برای زندگی بود نقش‌هایی را بر عهده داشت. فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت در تلوزیون نیز در سریال‌های مشهوری، چون همسران، آژانس دوستی، محله برو بیا و... حضور داشته است. نهایتا او در ۸۲ سالگی درگذشت و پرونده بازیگری این هنرمند پیشکسوت بسته شد.

سریال تلوزیونی همسران با بازی فردوس کاویانی

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

سریال تلوزیونی همسران از سریال‌های مشهور دهه هفتاد بود و مخاطبان زیادی داشت. این سریال هنوز هم نوستالژی مهمی از مجموعه‌های تلوزیونی دهه هفتاد را تشکیل می‌دهد. این سریال به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام از شبکه دو سیما پخش می‌شد. داستان آن درباره به دو زوج است که در یک آپارتمان با هم همسایه هستند. کمال (فردوس کاویانی) و مهین (مهرانه مهین‌ترابی) یکی از دو زوج هستند که سن بیشتری دارند. علی (فرهاد جم) و مریم (الهام پاوه‌نژاد) یک زوج دیگر هستند که از کمال و مهین جوان‌تر هستند. بعد‌ها معلوم می‌شود کمال دایی مریم است که مریم از این موضوع خبر نداشته است. داستان سریال همسران درباره زندگی این دو همسایه است و فراز و فرودهای روزمره زندگی را بررسی می‌کند. البته در این مجموعه تلوزیونی بازیگران دیگری نیز به عنوان میهمان حاضر شدند که از آن جمله می‌توان به بهروز بقایی، جمیله شیخی، بیژن بنفشه خواه، ژاله علو(فقط صدا)، حمیده خیرآبادی و ... اشاره کرد. در ادامه بخشی از سریال همسران با بازی فردوس کاویانی را مشاهده می‌کنید

سریال آژانس دوستی با بازی فردوس کاویانی

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

آزانس دوستی از خوش ساخت‌ترین سریال‌های تلوزیونی بود که در سال ۱۳۷۷ از شبکه اول سیما پخش شد. این سریال یکی از سریال‌های نوستالژیک ایرانی اسـت کـه در اواخر دهه هفتاد پخش می‌شود. این سریال بـه کارگردانی احمد رمضان زاده ساخته شد. فتح‌الله جعفری جوزانی، تهیه‌کننده این سریال بود و او این اثر را نه با یک کارگردان واحد کـه با یک تیم کارگردانی برای پخش از تلویزیون آماده کرد. احمد رمضان ‌زاده، حمیدرضا صلاحمند، مجید جعفری شیرازی، محرم زینال ‌زاده، فرامرز قریبیان و کاوه دژکام و اکبر منصور فلاح این سریال را کارگردانی کردند. 

این سریال درباره یک آژانس بنام آژانس دوستی اسـت. هر قسمت از این مجموعه داستانی جداگانه دارد و درباره رانندگان و مسافران آن ها اسـت. در واقع آژانس دوستی نام تاکسی‌سرویسی بود کـه اتفاقات اصلی داستان در آنجا رخ می‌داد. «مرحوم اسماعیل داورفر» صاحب جواز این آژانس بود. او هر روز با راننده‌های مختلفی کـه بـه‌نوعی هرکدام قهرمان یک قسمت از سریال بودند، داستان را جلو می‌برد. تهرانی «فردوس کاویانی»، کامیاب «حمید لولایی»، هوشنگ «حسین پناهی»، جواد «پژمان بازغی» شخصیت‌های اصلی و راننده‌های این آژانس بودند.

فیلم سینمایی اجاره نشین‌ها با بازی فردوس کاویانی

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

فیلم سینمایی اجاره نشین محصول 1365 است. فردوس کاویانی در اجاره‌نشین‌ها با داریوش مهرجویی کارگردان مشهور سینما کار کرد. کاویانی درباره مهرجویی گفته بود: «داریوش مهرجویی که توانست فیلمی همچون «اجاره نشین‌ها» را بسازد حتماً می‌توانست کارهای کمیک دیگری را هم بسازد اما نمی‌دانم به چه دلیل تکرار نشد. شاید جایی دلخوری‌هایی پیش آمد چون کار طنز در سینما، تئاتر و تلویزیون از بقیه ژانرها سخت‌تر است.»

در این فیلم سینمایی بازیگران سرشناسی، چون عزت اله انتظامی، اکبر عبدی، حمیده خیرآبادی، فریماه فرجامی، حسین سرشار، سیاوش تهمورث، منوچهر حامدی، فردوس کاویانی، رضا رویگری، ایرج راد و منیژه سلیمی در اجاره نشین‌ها به نقش آفرینی پرداخته اند. فیلم اجاره نشین‌ها داستان چند خانوار است که در یکی از محله‌های دور افتاده تهران مستاجر ملکی هستند. این ملک توسط نماینده مالک یعنی عباس آقا (عزت الله انتظامی) اداره می‌شود. طی جریانی ساختمان ورثه‌ای دیگری ندارد و عباس آقا به دنبال نقشه‌ای است که بتواند دیگر مستاجران را بیرون کند. خانه نیازمند تعمیرات اساسی است، ولی بی توجهی عباس آقا، مباشر که قصد تصاحب خانه را دارد، باعث می‌شود تا به رغم تلاش‌های دیگر ساکنان، کار از کار بگذرد و خانه بر ساکنانش فرو ریزد.

فیلم‌های سینمایی فردوس کاویانی

 ساکن خانه چوبی – ۱۳۹۱

 نارنجی پوش – ۱۳۹۰

کلانتری غیرانتفاعی – ۱۳۸۷

جایی برای زندگی – ۱۳۸۳

سگ کشی – ۱۳۷۹

میکس – ۱۳۷۸

جنگجوی پیروز – ۱۳۷۷

مردان آنجلس – ۱۳۷۶

سفر پرماجرا – ۱۳۷۴

دل و دشنه – ۱۳۷۳

 جادهٔ عشق – ۱۳۷۲

 همهٔ دختران من – ۱۳۷۲

 یک مرد یک خرس – ۱۳۷۱

بانو – ۱۳۷۰

سیرک بزرگ – ۱۳۷۰

 سایهٔ خیال – ۱۳۶۹

دخترک کنار مرداب – ۱۳۶۸

 ساوالان – ۱۳۶۸

 در مسیر تندباد – ۱۳۶۷

 بهار در پاییز – ۱۳۶۶

 یاد و دیدار – ۱۳۶۶

 اجاره نشین‌ها – ۱۳۶۵

 آن سفر کرده – ۱۳۶۳

 پرونده – ۱۳۶۲

 رسول پسر ابوالقاسم – ۱۳۶۰

 چوپانان کویر – ۱۳۵۹

 شهر قصه – ۱۳۵۲

 تجاوز – ۱۳۴۹

سریال‌های تلویزیونی فردوس کاویانی

هفت سین – ۱۳۹۱

پشت کوه‌های بلند – ۱۳۸۸–۱۳۹۱

پرانتز باز – ۱۳۸۸

مدرسه ما – ۱۳۸۸

غذا حاضر است – ۱۳۸۷

روزنه آبی – ۱۳۸۶

سرزمین مادری – ۱۳۸۴

مرده متحرک – ۱۳۸۴

شبی از شب‌ها – ۱۳۸۳

خانه امید – ۱۳۸۲

حامی – ۱۳۸۱

باران عشق – ۱۳۸۱

تفنگ سرپر – ۱۳۷۷–۱۳۸۱

آژانس دوستی – ۱۳۷۵–۱۳۷۸

طنز – ۱۳۷۶–۱۳۷۷

یک مرد آبی – ۱۳۷۶

کلاس اولی‌ها – ۱۳۷۵

در چهارچوب مقررات – ۱۳۷۴

همسران – ۱۳۷۳

قصه‌های پدر و پسر – ۱۳۷۰

مش‌خیرالله صندوقچه اسرار – ۱۳۷۰

راویان اخبار – ۱۳۶۵

آئینه – ۱۳۶۴

طنزآوران جهان – ۱۳۶۴

محله بهداشت – ۱۳۶۳

محله برو بیا – ۱۳۶۲

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

فردوس کاویانی بازیگر کیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
0
5
قبل از پاگذاشتن روی صحنه، گفتن دیالوگ با صدای گرم و دلنشینش خبرمیداد که قراره وارد بشه. نمایش شب روی سنگفرش خیس از رادی. یادت گرامی اقای کاویانی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان