تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵

مردها چگونه مرد می‌شوند؟

در سال ۱۹۹۰ پروژه ژنوم انسانى وظيفه دشوار نقشه بردارى از كل رمز اصلى DNA را به عهده گرفت كه ساختار و كاركرد بدن انسان را معين مى كند. با شروع هزاره جديد اين پروژه با موفقيت به پايان رسيد.
رویداد۲۴-در سال ۱۹۹۰ پروژه ژنوم انسانى وظيفه دشوار نقشه بردارى از كل رمز اصلى DNA را به عهده گرفت كه ساختار و كاركرد بدن انسان را معين مى كند. با شروع هزاره جديد اين پروژه با موفقيت به پايان رسيد.

در اين ميان كمترين توجه به كوچك ترين كروموزوم يعنى كروموزوم Y ابراز شد. اين كروموزوم است كه باعث مى شود مردان آن گونه باشند كه هستند. در واقع بسيارى از شباهت ها بين زنان و مردان به ۴۵ كروموزوم مشترك آنها بستگى دارد، اما بسيارى از تفاوت هاى   آنها تنها به كروموزوم Y بستگى دارد كه تنها مردان داراى آن هستند.

مرد ها چگونه مرد مى شوند

كروموزوم ها حاوى كد اصلى ژنتيكى بدن هستند كه به صورت ماده شيميايى DNA در آن قرار دارد. كروموزوم ها به صورت جفت هايى هستند كه در مجموع حاوى حدود ۳۰ هزار ژن هستند. ۲۲ جفت كروموزوم هم در مردان و هم در زنان وجود دارند. اما جفت بيست و سوم كروموزوم ها هستند كه مردان و زنان را از هم متمايز مى كند. اين جفت كروموزوم كروموزوم هاى جنسى نام دارند. در زنان هر دو عضو اين جفت كروموزومى را كروموزوم هاى X تشكيل مى دهند، اما در مردان اين جفت از يك كروموزوم X و از يك كروموزوم Y تشكيل شده است. براساس نظريه تكامل كروموزوم Y احتمالاً حدود ۲۴۰ تا ۳۲۰ ميليون سال پيش، پس از اشتقاق پستانداران از خزندگان كه فاقد كروموزوم جنسى اند، از كروموزوم  X به وجود آمده است.كروموزوم Y يكى از كوچك ترين كروموزوم هاى انسانى است طول آن تنها حدود يك سوم اندازه كروموزوم X است، همچنين اين كروموزوم يكى از ساده ترين كروموزوم هاى انسانى است و تنها ۷۸ ژن دارد، در حالى كه كروموزوم  X داراى ۲۰۰۰ ژن است به علاوه كروموزوم Y بسيار به جهش يا موتاسيون- اشتباهات ژنتيكى كه باعث اختلاف وراثتى مى شود- حساس تر است.

همه كروموزوم هاى ديگر مى توانند ژن هاى صدمه ديده را با معاوضه كردن قطعات DNA از كروموزوم  مقابلشان در جفت كروموزومى ترميم كنند. كروموزوم Y با توجه به فقدان ژن هاى متناظر برروى آن، نمى تواند در نوتركيبى مشابهى با كروموزوم مقابلش يعنى كروموزوم X شركت كند. اما نكته اى كه باعث آرامش خيال مى شود اين است كه هر كروموزوم Y حاوى نسخه هاى پنهانى از ژن هاى حياتى است بنابراين مى تواند اشتباهات را با نوتركيبى با خودش برطرف كند.

مرد ها چگونه مرد مى شوند
پس كروموزوم Y كوچك، ساده و نشات گرفته از كروموزوم X است. اما تازه  بخش كوچكى از اين كروموزوم است كه مردانگى را باعث مى شود. يك ژن واحد، ناحيه تعيين جنسيت (SRY)، باعث مى شود مرد ها به شكل كنونى خود درآيند، بدون SRY همه نوزادان مونث خواهند بود حتى اگر تركيب كروموزوم هاى جنسى آنها XY باشد. SRY توليد بيضه هاى جنينى را باعث مى شود كه دو هورمون اساسى را در طول زندگى جنينى توليد مى كند.

مرد ها چگونه مرد مى شوند

يكى از آنها «ماده مهار كننده مولرين» (MIS) نام دارد؛ اين ماده رشد دستگاه مجرايى ابتدايى را كه در غير اين صورت به رحم و لوله هاى تخمدانى تكامل مى يابد، مانع مى شود. هورمون ديگر تستوسترون است كه باعث نمو دستگاه تناسلى مذكر در جنين مى شود. به هر حال مرد شدن تنها به ژن SRY خلاصه نمى شود. شايد در موقع تولد اين ژن ها باشند كه مذكر يا مونث بودن را تعيين  كنند، اما پس از آن زندگى است كه تفاوت ها را بين زن ها و مرد ها به وجود مى آورد.

*فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مرد ، زنان ، تفاوت ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان