تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲

محمد صدر: امروز حتی بسیاری از مخالفان برجام و FATF به اهمیت و ضرورت آن پی برده‌اند

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بدون FATF مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهند شد و چه بسا بر دامنه مشکلات هم افزوده شود. خوشبختانه امروز حتی بسیاری از مخالفان برجام و FATF به اهمیت و ضرورت آن پی برده‌اند.

محمد صدر: امروز حتی بسیاری از مخالفان برجام و FATF به اهمیت و ضرورت آن پی برده‌اند
رویداد۲۴ اخیرا زمزمه‌هایی در خصوص بررسی دوباره FATF در مجمع تشخیص شنیده می‌شود که باعث بهت و حیرت بسیاری از فعالان سیاسی شده است. گفته می‌شود رییس‌جمهور مدتی قبل با مراجعه به رهبر انقلاب خواستار طرح دوباره موضوع FATF در مجمع شده است.

به گزارش اعتماد، این درخواست در حالی مطرح شده که اصلاح‌طلبان و گروه‌های میانه‌رو، سال‌هاست از ضرورت پیوستن ایران به این کنوانسیون بین‌المللی سخن می‌گویند. همانطور که درباره برجام هم یک چنین نگاهی در میان طیف‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو وجود داشت. اما گروه‌های دلواپس و افراطی در زمان دولت حسن روحانی تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای، سیاسی و ارتباطی خود را صرف مخالفت با برجام و تلاش برای عدم تصویب FATF به کار گرفتند. این مخالفت‌ها، اما تنها مختص به زمانی بود که دستاورد برجام و گشایش‌های برآمده از FATF قرار بود به پای دولت روحانی نوشته شود.

امروز که ساختار یک دست قدرت شکل گرفته، دلواپسان دیروز و زمامداران امروز، نه تنها مخالفتی با احیای برجام و تصویب FATF ندارند، بلکه براساس اعلام خاندوزی، دولت سیزدهم رسما در حال اجرای آن است، بدون اینکه مصوبه‌ای از مجمع برای اجرای آن دریافت کرده باشد.

سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص و یکی از چهره‌هایی که هم موافق برجام و هم موافق تصویب FATF است و به پرسش‌های «اعتماد» درباره FATF، چرایی تاخیر در تصویب آن و مخالفان آن پاسخ داده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها در خصوص باز شدن دوباره پرونده تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «ظاهرا اظهارنظر‌هایی در خصوص بررسی دوباره موضوع FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود، اما شخصا هنوز رسما، خبری از طرح موضوع در مجمع ندارم. برای نخستین‌بار است که از شما این موضوع را می‌شنوم، نه در کمیسیون سیاسی و نه در شورای مجمع هنوز این موضوع به صورت رسمی طرح نشده است. البته ممکن است در آینده با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، پرونده FATF راهی شورای مجمع یا کمیسیون‌ها شود، اما هنوز رسما گامی در این زمینه برداشته نشده است.»

سید محمد صدر ادامه می‌دهد: «دیدگاه شخصی من درباره FATF کاملا روشن است و این دیدگاه را بار‌ها تشریح کرده‌ام. بازهم می‌گویم، تصویب FATF مانند احیای برجام یک ضرورت غیر قابل انکار است. به نظرم اگر از یک طرف، تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام، پایان دادن به تحریم‌ها و بازگشت به صحنه تجارت و اقتصاد بین‌المللی در دستور کار قرار نگیرد و از سوی دیگر روند پیوستن به FATF و تصویب لوایح پالرمو، cft و... آغاز نشود، ایران نمی‌تواند سر و سامانی به مشکلات اقتصادی خود بدهد. ضمن اینکه حتی اگر مذاکرات به ثمر نشسته و برجام رسما احیا شود، اما FATF اجرایی نشود، ایران نمی‌تواند از مواهب برجام و پایان دادن به تحریم‌ها بهره‌مند شود. چرا که فعلا هر نوع نقل و انتقال بانکی برای ایران قفل است و کلید باز شدن این قفل در گروی پیوستن به FATF است؛ بنابراین بدون FATF مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهند شد و چه بسا بر دامنه مشکلات هم افزوده شود. خوشبختانه امروز حتی بسیاری از مخالفان برجام و FATF به اهمیت و ضرورت آن پی برده‌اند.

او با اشاره به اینکه رسیدن به این درک تازه اصولگرایان، هزینه‌های بسیاری را به کشور و منافع ملی ایرانیان تحمیل کرد، می‌گوید: «متاسفانه برخی افراد و گروه‌ها در زمان دولت قبل، مخالفت‌های بسیاری در خصوص برجام و FATF داشتند که این مانع‌تراشی‌ها باعث شد فرصت پیوستن به FATF و احیای برجام در زمان دولت قبل از بین برود. بخش قابل توجهی از این مخالفت‌ها هم ناشی از رویکرد‌های سیاسی و جناحی بود. در زمان دولت دوازدهم همین افراد و جریانات منافع ملی را فدا کردند، اما امروز به این نتیجه رسیده‌اند که مواضع گذشته آن‌ها اشتباه بوده است. امیدواریم این افراد و گروه‌ها از اشتباهات گذشته درس بگیرند و به جای دیدگاه‌های جناحی و سیاسی، منافع ملی را در نظر بگیرند. با توجه به تجربیات طولانی که من در حوزه سیاست خارجی کشور داشته و دارم، معتقدم نباید بخش سیاست خارجی و سایر حوزه‌های راهبردی کشور را تحت‌الشعاع مسائل داخلی و رویکرد‌های جناحی و خطی کنیم. این نوع نگاه باعث می‌شود کشور با آسیب‌های بسیاری روبه‌رو شود و روز به روز بر این نوع خسارات هم افزوده می‌شود.»

صدر در پاسخ به پرسش «اعتماد» در این خصوص که در صورت طرح موضوع FATF در مجمع فکر می‌کنید، چه سرنوشتی متوجه این سند بین‌المللی باشد، می‌گوید: «با توجه به اینکه آقای رییسی و همفکران ایشان، بعد از مخالفت‌هایی که در زمان دولت قبل داشتند، امروز به این نتیجه رسیده‌اند کلید حل مشکلات اقتصادی در گروی پایان تحریم‌ها و پیوستن به FATF است؛ معتقدم زمینه حل مشکل FATF در مجمع فراهم خواهد شد. نباید فراموش کرد سنگینی بار مشکلات اقتصادی کشور امروز بر دوش رییس‌جمهوری قرار دارد، بنابراین به نظرم اگر آقای رییسی در جلسات مجمع مخالفت صریحی در خصوص FATF مطرح نکنند و در موضع‌گیری‌های خود خواستار پیوستن به FATF شوند، مجمع تشخیص هم به این خواسته پاسخ مثبت خواهد داد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان