تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اسرائیل می‌خواهد مردم غزه را به سمت صحرای سینا کوچ اجباری دهد/ برنامه دارند غزه را از جغرافیای فلسطین خارج کنند

حسن هانی‌زاده کارشناس مسلئل خاورمیانه می‌گوید: آمریکا و اسرائیل می‌خواهند مردم غزه به سمت صحرای سینا کوچ اجباری کنند و به طور کلی برنامه این است که غزه را از صحنه جغرافیایی فلسطین خارج کنند.

حسن هانی زاده

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با رویداد۲۴ با اشاره به سفر آنتونی بلینکن به منطقه در پی طرح کوچ اجباری فلسطینیان می‌گوید: عملیات طوفان الاقصی یکی از پیچیده‌ترین و ترکیبی‌ترین عملیات بود که ضربه سختی به رژیم صهیونیستی وارد کرد، از همین رو به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل با استفاده از شرایط موجود و تبلیغاتی که علیه حماس و جهاد انجام می‌دهند، قصد دارند تغییراتی در ساختار خاورمیانه به وجود بیاورند.

*‌ آنچه در ۱۱ سپتامبر رخ داد، در حال تکرار شدن در اراضی اشغالی است. به این مفهوم که سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از تحرکات رزمندگان فلسطینی از قبل آگاهی داشتند، اما واکنش نشان ندادند تا عملیات طوفان القصی انجام شود تا امریکا و اسرائیل بتوانند از این اقدام برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده کنند. 

*‌ سناریوی دوم این است که رژیم صهیونیستی به صورت شبانه‌روز و با چراغ سبز آمریکا و غرب بمباران شدیدی را علیه مردم غزه انجام دهند تا مردم را وادار به کوچ اجباری به سمت صحرای سینا کنند. در روز‌های اخیر آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در دیدار با سیسی رئیس جمهور مصر، خواستار اسکان اهالی غزه در صحرای سینا شده است که البته با مخالفت رئیس جمهور مصر روبه رو شد. 

*‌ آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند مصر باید گذرگاه رفح را روی ساکنان غزه بازگشایی کند تا آن‌ها به آن سمت کوچ کنند و بعد از آن غزه به صورت کامل از صحنه جغرافیایی فلسطین خارج کنند و سپس همه رزمندگان حماس توسط رژیم صهیونیستی ترور شوند. این سناریو در حال اجرایی شدن است؛ به ویژه اینکه هم وزیرخارجه آمریکا و هم وزیر دفاع این کشور، در اراضی اشغالی بار‌ها در نشست شورای عالی جنگ رژیم صهیونیستی شرکت کردند. 

*‌ به نظر می‌رسد خروجی این نشست‌ها و جلسات این است که بعد از نابودی غزه به سمت حملات مکرر به تاسیسات مهم و حیاتی سوریه و سپس بمباران حزب‌الله و ترور شخصیت‌های حزب‌الله و ایجاد یک وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها خواهد بود. 


بیشتر بخوانید: تاثیر حملات موشکی حماس به اسرائیل بر منطقه چیست؟


*‌ اگر مردم خصوصا مسلمانان هوشیاری خودشان را نشان ندهند، این سناریو در آینده عملیاتی خواهد شد. به ویژه اینکه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان و عراق حمله کرد.  جامعه جهانی، سازمان ملل و ... در برابر جنایت‌ها در غزه سکوت اختیار کرده اند. حتی آمریکا برخی از سران کشور‌های عربی را تهدید کرده‌اند که باید در مقابل کوچ اجباری ساکنان غزه سکوت کنند. 

*‌ به نظر می‌رسد طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی طرح بسیار خطرناکی است و آمریکا به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستند و ساکنان غزه حداقل بین مصر و اردن و عراق و سوریه تقسیم شوند. بمباران‌ها همین کوچ را در حال رقم زدن است، حالا باید دید کشور‌های عربی جلوی این سناریوی آمریکا را می‌توانند بگیرند یا نه. 

*‌ طبیعتا سفر آقای امیرعبدالهیان وزیرخارجه ایران به سوریه، عراق و لبنان، در چارچوب جلوگیری از اجرایی شدن این طرح است، اما به هرحال آمریکایی‌ها دست بالایی دارند و حضور دو ناو جنگی پیشرفته آمریکا در مدیترانه نیز برای اجرایی کردن این سناریو است. 

*‌ عملیات طوفان الاقصی به لحاظ عملیاتی و تاکتیکی موفق بوده، اما به هرحال آمریکا و اسرائیل اجازه نمی‌دهند که این لگه ننگ شکست در پیکیره ارتش صهیونیست‌ها باقی بماند و حتما شرایط را تغییر می‌دهند. تجربه ۱۱ سپتامبر اکنون در حال تکرار شدن است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان