تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۱ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حماس چگونه دیوار آهنین اسرائیل را در هم شکست؟

حمله حماس به اسرائیل به زعم کارشناسان نظامی، حمله‌ای «گسترده و پیچیده» بوده که اسرائیلی‌ها را حیرت‌زده کرده است. سوال اینجاست که نیروهای فلسطینی چگونه توانستند از سد دیوار آهنین اسرائیل بگذرند و در دیوارها مواد منفجره بگذارند؛ بدون آنکه کسی متوجه چنین کاری شود؟ برای پاسخ به این سوال این گزارش را بخوانید و نقشه‌های درج شده را ببینید تا متوجه شوید که مرحله به مرحله حمله چگونه انجام شده است.

جزییات حمله حماس به اسرائیل

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: نحوه عبور حماس از فنس‌های آهنین، بلند و گران‌قیمت اسرائیل یکی از اتفاقاتی بود که برای بسیاری از ناظران عجیب بود و کمتر کسی باور می‌کرد نیروهای فلسطینی توان چنین کاری را داشته باشند. برخی رسانه‌های غربی حمله حماس به اسرائیل را «گسترده و پیچیده» توصیف کردند که باعث شده اسرائیلی‌ها حیرت‌زده شوند و با وحشت شاهد عبور جنگنده‌ها از یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی جهان بودند.

واشنگتن‌پست هم در گزارشی به قلم شش تن از اعضای تحریریه خود، ویژگی‌های «حصار هوشمند» که اسرائیل را از غزه جدا می‌کند شرح داده و گفته این حصار مجهز به فناوری پیشرفته‌ای است که برای شناسایی هرگونه نقض امنیتی طراحی شده است.

دیوار آهنین چیست؟

سال ۲۰۲۱ اسرائیل تکمیل «حصار هوشمند» خود را اعلام کرد؛ یک سد به طول ۴۰ مایل در امتداد نوار غزه که شامل یک مانع بتنی زیرزمینی بود. آغاز این پروژه در سال ۲۰۱۶ پس از استفاده حماس از تونل‌های زیرزمینی برای حمله به نیرو‌های اسرائیلی در جنگ ۲۰۱۴ به طور عمومی اعلام شد. به گفته رویترز، بیش از ۱۴۰ هزار تن آهن و فولاد و صد‌ها دوربین، رادار و حسگر در این حصار به کار رفته است. دسترسی به حصار در سمت غزه فقط برای کشاورزان پیاده امکان پذیر است. در سمت اسرائیل، برج‌های دیده‌بانی و تپه‌های شنی برای نظارت تعبیه شده است.

دیوار آهنین اسرائیل

به گزارش رویداد۲۴ سال ۲۰۲۱ «بنی گانتز» وزیر دفاع وقت اسرائیل گفت که این حصار، یک دیواری آهنین بین حماس و جنوب اسرائیل ایجاد کرده است اما روز شنبه، یک سری تلاش‌های هماهنگ غافلگیرکننده، حماس را قادر کرد تا از دیوار عبور کند. به گفته نیرو‌های دفاعی اسرائیل، حصار از ۲۹ نقطه شکسته است. اگرچه برج‌های نگهبانی اسرائیل هر ۱.۵ کیلومتر در امتداد دیوار در برخی نقاط قرار داشتند، به نظر می‌رسید که مبارزان حماس با مقاومت کمی روبرو شده‌اند.

به زودی مشخص شد که حداقل پرسنل اسرائیلی در مرز مستقر بوده‌اند و بسیاری از ارتش اسرائیل برای مقابله با ناآرامی‌ها در کرانه باختری به آنجا اعزام شده بودند. «متیو لویت» مدیر برنامه مبارزه با تروریسم در موسسه واشنگتن می‌گوید مهمترین بخش‌های حصار آن بخش‌هایی بودند که شاخص‌ها و هشدار‌ها را ارائه می‌کردند. «اما وقتی از قبل نبینید که جمعیتی بیرون حصار جمع شده این حصار فقط یک حصار است. یک حصار بزرگ.»


مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

مشخصات سامانه گنبد آهنین

۶ دلیلی که اسرائیل از حمله حماس غافلگیر شد

گزینه‌های پیش روی اسرائیل در مقابل حمله حماس چیست؟

ایران از حمله حماس به اسرائیل سود می‌برد؟

دلیل حمله موشکی حماس به اسرائیل چه بود؟

تاثیر حملات موشکی حماس به اسرائیل بر منطقه چیست؟


مناطق حساس اسرائیل که حماس به آن نفوذ کرده است

حماس چگونه دیوار آهنین اسرائیل را در هم شکست؟

مراحل نفوذ حماس به دیوار آهنین اسرائیل

مرحله اول) پهپاد‌هایی که مواد منفجره پرتاب کردند

نفوذ در دیوار آهنین اسرائیل

حماس با استفاده از پهپاد‌های تجاری، برج‌های دیدبانی، زیرساخت‌های ارتباطی و سیستم‌های تسلیحاتی اسرائیل را در امتداد مرز بمباران کرد.

مرحله دوم) شلیک موشک‌های حماس و ورود هماهنگ نیروی انسانی

پهپادهای حماس

اسرائیل گفته که حماس بیش از ۳۰۰۰ موشک به سمت این کشور شلیک کرده است که برخی از آن‌ها تا تل‌آویو و اورشلیم رسیده است. مبارزان حماس همزمان با پارا گلایدر‌های فن دار از مرز پرواز کردند.

مرحله سوم) استفاده از مواد منفجره در امتداد حصار

شکیل موشک به اسرائیل

حماس همچنین از مواد منفجره برای منفجر کردن بخش‌هایی از دیوار استفاده کرده است. مردان موتورسوار از میان شکاف‌ها به سمت اسرائیل رفتند و مواد منفجره را در جای‌جای دیوارها کار گذاشته‌اند. با توجه به نظارت شبانه‌روزی بر این مناطق، هنوز مشخص نیست نیروهای نظامی فلسطینی چگونه توانسته‌اند مواد منفجره کار بگذارند و کسی متوجه آنها نشود.

مرحله چهارم) افزایش شکاف

نقشه حمله حماس به اسرلئیل

پس از مرحله جای‌گذاری مواد منفجره، بولدوزر‌ها به راحتی وارد شده‌اند و بقیه کار را انجام دادند و فضای کافی را برای عبور وسایل نقلیه بزرگتر فراهم کردند. هنگامی که بولدوزرها در آن مناطق تردد داشته‌اند، نیروهای اسرائیل هنوز نمی‌دانستند که قبل از آن چه مراحلی انجام شده است.

کارشناسان می گویند که این حمله حداقل به هفته‌ها آماده‌سازی نیاز داشته است. «مایکل ای.اوهانلون» از اعضای ارشد موسسه بروکینگز به واشنگتن‌پست گفته «کلید این کار این بوده که تجهیزات را چند هفته قبل در موقعیت جاسازی کرده باشند» و توضیح داده که «بسیاری از وسایل نقلیه ممکن است در معرض دید عموم در پارکینگ‌ها یا مناطق ساخت‌وساز پنهان شده باشند.» با این حال، لویت گفته «اساسا این ایده که یک بولدوزر به این حصار نزدیک شود، ذهن را درگیر می‌کند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین ، حماس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
7
12
خب هدف حماس مگه به خاک و خون کشیده شدن ملت فلسطینه؟؟؟
نتیجه این حمله چیزی جز این شد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۲
حرف شما اقا رضا کاملا درسته مضافا اینکه اگر گروهی مصمم باشه میتونه از داخل خاک امریکا هم به تاسیسات امریکا راکت پرانی کنه ولی همچون عملیاتهایی حکومت امریکا یا اسرائیل رو نابود که نمیکه هیچ بلکه باعث نابودی حمله کننده میشه. در مسئله اخیر حماس با راکت پرانی و کشتن مردم غیر نظامی مجوز نابودی خودش و نوار غزه رو صادر کرد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۱
1
2
کشور ؟ کشور ؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان