تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۲۴ مهر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲

بورس تهران روز دوشنبه پس از روز‌ها و هفته‌های پرالتهاب اخیر، معاملات دلچسبی را برای سهامداران رقم زد. پمپاژ اخبار مثبتی، چون حذف شورای رقابت از سیستم قیمت‌گذاری خودرو در کنار فروکش موقت آتش جنگ با عدم حمله زمینی اسرائیل به غزه، بازار را به سمت و سوی مثبت فرستاد.

پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ همان‌طور که در گزارش پیش بینی بورس دوشنبه اشاره شد، خریدهای آخر وقت در روز یکشنبه، نشانه‌هایی از مثبت‌شدن احساسات بازار را نشان می‌داد. از این رو بازار سهام در روز میانی هفته چهارم مهرماه، پس از مدت‌ها شاهد ورود پول حقیقی‌ بود.

احتمال حذف شورای رقابت از سیستم قیمت‌گذاری خودرو

کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت، روز دوشنبه مصوب کرد که شورای رقابت تنها در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت نقش ایفا کند و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار گردد.در حال حاضر این شورا در قیمت‌گذاری خودرو نقش مهمی دارد. علاوه بر این، شورای رقابت تعیین میزان و نوع واردات خودرو را نیز بر عهده دارد. حال با مصوبه جدید، دامنه‌ دسترسی شورای رقابت در بخش خودرو کاهش می‌یابد.

بر همین اساس و با مطرح شدن احتمال حذف شورای رقابت از سیستم قیمت‌گذاری خودرو، با جریان تقاضای قوی مواجه شدند. به‌طوری که نماد‌های بزرگ این گروه از جمله خودرو، خساپا و خگستر به صف خرید نشستند و کام سهامداران خود را شیرین کردند. این سنتیمنت مثبت به تدریج به سایر گروه‌های بازار سرایت کرد و در پایان، باعث مثبت‌شدن نماگرهای تالار شیشه‌ای شد.

رشد بازار پس از هفته‌ای سخت که به روزهای ابتدایی این هفته نیز سرایت کرده بود، برای سهامداران دلچسب بود. این موضوع ممکن است باعث شود تا پول‌های پارک شده خارج از بازار، به تدریج آماده وارد شدن به سهام شوند. بازگشت اعتماد مردم به بازاری چون بازار سهام، صرفا از راه اصلاح سیاست‌های نادرست و تداوم این راه با سیاست‌گذاری درست در بخش اقتصاد کشور میسر است. نمود این بحث را می‌توان در واکنش نماگرهای بازار به اصلاح مدل فروش خودرو و خبر حذف شورای رقابت از امور اجرایی، دید.

عملکرد نماگرهای تالار شیشه‌ای

در پایان معاملات روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد 0.81 درصدی، معادل 16 هزار و 250 واحد از ارتفاع این شاخص، در پله دو میلیون و 18 هزار واحد قرار گرفت و کمی از مرز دو میلیون واحدی فاصله گرفت تا حاشیه اطمینانی برای سهامداران ایجاد کند.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن که نشان‌دهنده بررسی روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط است، عملکردی موازی اما با شدت بیشتر را به ثبت رساند و با افزایش 1.19 درصدی معادل هشت هزار و 97 واحد، در ارتفاع 686 هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس نیز که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است با رشد 1.24 درصدی معادل 309 واحد از ارتفاع این شاخص، توانست کانال 25 هزار واحدی خود را بازپس گیرد. در جریان معاملات روز دوشنبه، وضعیت شاخص کل و هم‌وزن تفاوت معنادار و خاصی نداشتند اما شاخص هم‌وزن واکنش بهتری نسبت به جریان حاکم بر احساسات مثبت بازار نشان داد.


بیشتربخوانید: سیاست دولت جلوی رشد بورس را گرفته است!


بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز دوشنبه، سه هزار و 883 میلیارد تومان نشان می‌داد. قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیارد تومانی، به هیچ عنوان برای حرکت به سوی پویایی بازار کافی نیست. با این حال نباید از رشد 800 میلیارد تومانی ارزش معاملات نسبت به روز آغازین معاملات این هفته، غافل شد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز دوشنبه را 6.7 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌سازد.

قدرت خرید در بازار روز شنبه رقم مثبت 1.29 را به ثبت رساند که حاکی از زور بیشتر خریداران در بازار بود. همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی، پس از مدت‌ها، در روز دوشنبه حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز میانی هفته، خبر از ورود 136 میلیارد تومانی پول به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس دوشنبه

در کنار اخبار مثبتی که بازار را مثبت کردند، نباید فاکتور جذابیت قیمت‌ها را نیز از یاد برد. در گزارش‌های پیشین اشاره شد که ارزش دلاری بورس تهران، کماکان در ارقام پایین‌تر از 160 میلیارد دلار قرار گرفته است. سطح 160 میلیارد دلاری، حمایت بسیار مهمی برای ارزش دلاری بورس تهران به شمار می‌آید که بارها از افت بیشتر بازار جلوگیری کرده است. حالا با کاهش قیمت دلار، این شاخص رشد کرده است اما همچنان بازار در سطوحی قرار دارد که برای سرمایه‌گذار جذابیت بالایی دارد.

از سوی دیگر برخی گروه‌های بازار سهام در انتظار گزارش‌های عملکردی مناسب 6 ماهه از شرکت‌ها، جریان دادوستد‌های متعادل و مناسبی را تجربه کردند. به طور مثال در صنعت بانک و بیمه، نمادهایی همچون ونوین و سامان که پتانسیل گزارش عملکردی مناسبی دارند به صف خرید نشستند.

بر اساس آنچه بررسی شد، به نظر می‌سد بازار سهام در روز سه‌شنبه جریان تقاضا همچنان در سطح بالا باقی بماند و مجددا ورود پول حقیقی‌ها، این شاخص ارزیابی را به رنگ سبز دربیاورد. البته این موضوع مستلزم آن است که تنش‌های نظامی میان اسرائیل و غزه وارد فاز جدیدی نشود و فضا به سمت آرامش حرکت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان