تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

مشخصات فنی تانک مرکاوا۴

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی و قابلیت‌های تانک مرکاوا۴ خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی تانک مرکاوا.۴

رویداد۲۴ حسین فلاحی: تانک اصلی نبرد مرکاوا.4 در سال 2004 وارد خدمت نیروهای دفاعی اسرائیل شد. این تانک در واقع تانک توسعه یافته مرکاوا Mk.3 است. در مجموع 360 دستگاه از این تانک قبلاً ساخته شده و 300 دستگاه دیگر نیز توسط نیروهای دفاعی اسرائیل سفارش داده شده است. برای مدت طولانی این وسیله نظامی برای صادرات در دسترس نبودند، اگرچه برخی از سیستم ها و اجزای تانک برای مشتریان صادراتی عرضه می شد. با این حال در سال 2014 گزارش شد که اسرائیل تعدادی از این تانک ها را به یک مشتری ناشناس، احتمالا کلمبیا صادر خواهد کرد. در حال حاضر Merkava Mk.4 یکی از 10 تانک برتر جنگی اصلی جهان است.

Merkava Mk.4 کمی بزرگتر از Mk.3 قبلی است. MBT جدید یکی از محافظت شده ترین تانک های جهان است. این تانک یک زره جدید در مقایسه با نسل قبلی دارد. بدنه Merkava Mk.4 برای نصب موتور جدید بازطراحی شد. یک موتور نصب شده در جلو نیز محافظت از جلو را بهبود بخشیده است.

Mk.4 همچنین به زره‌های مدولار جدیدی مجهز شده است که می‌تواند از آن‌ در مقابل تهدیدات خاص محافظت کرد. پایین بدنه نیز برای محافظت بهتر در برابر مین های زمینی تقویت شده است. تانک‌های بهبود یافته مرکاوا Mk.4 Meil ​​Ruach مجهز به سیستم حفاظت فعال Trophy هستند که راکت‌ها و موشک‌های ضد تانک شلیک شده را نابود می‌کند. مجموعه حفاظتی همچنین شامل سیستم شناسایی و هشدار پیشرفته تهدید می شود. این MBT همچنین در برابر موشک های هدایت شونده هوا پرتاب و سلاح های ضد تانک به خوبی محافظت می شود.

مشخصات فنی تانک مرکاوا.۴

این تانک جنگی اصلی مجهز به سیستم کنترل آتش جدید است که شامل برخی از ویژگی های بسیار پیشرفته است. یکی از آنها شلیک علیه هلیکوپترها با استفاده از مهمات معمولی است. تسلیحات ثانویه شامل مسلسل های کواکسیال 12.7 میلی متری و 7.62 میلی متری است. یک مسلسل 7.62 میلی متری دیگر نیز در بالای سقف نصب شده است. علاوه بر این، Merkava Mk.4 به خمپاره 60 میلی متری داخلی مجهز شده است.

این تانک اصلی نبرد دارای سیستم مدیریت نبرد است. خدمه را قادر می‌سازد تا ماموریت‌ها را برنامه‌ریزی، ناوبری و آگاهی از وضعیت خود را به روز کنند. همچنین قادر است وضعیت واحدهای دوست و اهداف دشمن را گزارش می کند. سیستم مدیریت نبرد یکپارچه ترکیبی از تانک ها، واحدهای ضد تانک، توپخانه و هلیکوپترها در یک گروه عملیاتی ترکیبی است. Merkava Mk.4 دارای چهار خدمه شامل فرمانده، توپچی، لودر و راننده است.


بیشتر بخوانید: 

رتبه بندی برترین تانک های جهان

مشخصات فنی تانک T-۷۲

مشخصات موشک ضد تانک ایرانی طوفان


چیدمان منحصر به فرد تانک های جنگی اصلی سری مرکاوا با موتورهای نصب شده در جلو که امکان آزادسازی فضا را برای سربازان یا محموله در عقب بدنه فراهم می کند. هنگامی که مهمات تخلیه می شود، تانک می تواند تا 8 فرود یا 3 برانکارد حمل کند.

تسلیحات تانک مرکاوا۴

از نظر تسلیحات مرکاوا Mk.4 دارای یک تفنگ 120 میلی متری صاف بهبود یافته است که توسط صنایع نظامی اسرائیل (IMI) ساخته شده است. این یک توسعه بیشتر از تفنگ تانک Merkava Mk.3 است. این تفنگ به گونه ای طراحی شده است که فشار بالاتری را حفظ کند و سرعت بالاتری را ایجاد کند.

مشخصات فنی تانک مرکاوا.۴

این MBT می تواند گلوله های مختلف 120 میلی متری از جمله موشک های ضد تانک LAHAT را شلیک کند. همچنین می تواند تمام مهمات استاندارد ناتو را شلیک کند. ده گلوله در خشاب گردان با برق ذخیره می شود و در هر زمان آماده شلیک است. هر گلوله در یک ظرف محافظ ذخیره می شود تا از خدمه در صورت انفجار مهمات محافظت شود. لودر نوع مهمات را به صورت نیمه اتوماتیک انتخاب می کند.

موتور تانک مرکاوا۴

این تانک جنگی اصلی از موتور دیزلی جنرال داینامیکس 883 V-12 استفاده می کند. این موتور 1500 اسب بخار قدرت تولید می کند و در مقایسه با موتور 1200 اسب بخار قبلی Merkava Mk.3 25٪ قدرت بیشتری ارائه می دهد. این موتور در اصل توسط یک شرکت آلمانی MTU ساخته شده است، اما توسط General Dynamics Land Systems در ایالات متحده آمریکا ساخته شده است.

مشخصات فنی تانک مرکاوا.۴

از همین موتور در تانک اصلی نبرد لکلرک فرانسوی استفاده می شود. بسته موتور و گیربکس در جلوی بدنه قرار دارند. می توان آن را در شرایط مزرعه ظرف 30 دقیقه تعویض کرد. غلطک های معدن را می توان در جلوی بدنه نصب کرد.

فیلم لحظه انهدام تانک مرکاوا توسط حزب الله لبنان

انواع مرکاوا۴

Merkava Mk.4 Meil ​​Ruach: نسخه بهبود یافته Merkava Mk.4 است که به سیستم حفاظت فعال Trophy مجهز شده است. گاهی از آن به عنوان بادشکن Merkava Mk.4M یاد می شود. تولید این تانک در سال 2009 آغاز و اولین تیپ مجهز به این تانک ها در سال 2011 عملیاتی شد. این تانک در همان سال درعملیات بکار گرفته شد و با موفقیت از حمله موشکی جان سالم به در برد. از آن زمان تانک‌های بهبود یافته مرکاوا Mk.4 با سیستم حفاظت فعال Trophy ده‌ها راکت ضد تانک، از جمله RPG-29 و موشک‌های هدایت شونده ضد تانک، از جمله Kornet و Metis-M را رهگیری کردند.

Merkava Mk.4 Barak: نسخه ای با سنسورهای به روز شده، قابلیت های دید واقعیت مجازی است که امکان دید 360 درجه از طریق زره را فراهم می کند. علاوه بر این، این اولین تانک در جهان است که دارای رایانه ماموریت هوشمند است که وظایف تانک را مدیریت می کند. این سیستم پیشرفته با هوش مصنوعی حجم کاری خدمه به ویژه فرمانده تانک را کاهش می دهد. همچنین به مکان یابی اهداف و ضربه زدن به آنها با دقت بیشتری کمک می کند. این سیستم با یک سیستم مدیریت میدان نبرد یکپارچه شده است. Merkava Mk.4 Barak اولین بار در سال 2018 معرفی شد.

نامر: یک نفربر زرهی سنگین است که بر پایه شاسی مرکاوا Mk.4 ساخته شده است. این وسیله نقلیه فاقد برجک است. دارای دو خدمه است و می تواند 10 سرباز کاملا مجهز را حمل کند. سطح حفاظتی خودرو مشابه مرکاوا Mk.4 است. نامر در سال 2008 وارد خدمت نیروهای دفاعی اسرائیل شد.

نامر

مشخصات مرکاوا4

ساخت: اسرائیل
ورود به خدمت: 2004
خدمه: 4 نفر
وزن: 65 تن
طول: 9 متر
طول بدنه: 7.6 متر
عرض: 3.72 متر
ارتفاع: 2.66 متر
موتور: جنرال دینامیک GD883 V12 دیزل
قدرت موتور 1500 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 60 کیلومتر در ساعت
برد: 500 کیلومتر

تفنگ اصلی: 120 میلی متری صاف
ATGW LAHAT :ATGM
مسلسل: 1 × 12.7 میلی متر 2 × 7.62 میلی متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
5
4
فعلا که شده سیبل تمرینی بچه های حزب الله لبنان اونم با دم دستی ترین موشکهای ضد زره ایرانی
پاسخ ها
واقع گرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
دمت گرم خوشم اومد خوب گفتی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان