تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۳ آبان ۱۴۰۲

اردوغان: سفرم به اسرائیل را لغو کردم/ حماس یک سازمان آزادی‌بخش است

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در واکنش به تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه، سفر خود به این کشور لغو کرد.

سفر اردوغان به اسرائیل

رویداد۲۴ به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در نشست فراکسیون پارلمانی حزبش عدالت و توسعه در شهر آنکارا اظهار کرد: ما در مورد اسرائیل حسن نیت داشتیم، اما آنها از حسن نیت ما سوء استفاده کردند و من هم سفرم به اسرائیل را لغو کردم.

اردوغان گفت: اسرائیل خونین‌ترین حملات تاریخ را آغاز کرده و ما این اقدامات را تایید نمی‌کنیم و نمی‌توانیم قتل کودکان توسط اسرائیل را تحمل کنیم، زمان آن رسیده که آشکارا با کسانی که زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند، گفت‌وگو کنیم.
 
رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: حماس یک سازمان تروریستی نیست بلکه یک جنبش آزادی‌بخش است که برای نجات سرزمین و مردمش تلاش می‌کند.
 
او در ادامه اقدامات فعلی رژیم صهیونیستی را جنایات ضدبشری و کشتار جمعی در حق فلسطینی‌ها دانست و گفت: اسرائیل نمی‌تواند به این شکل ادامه دهد حتی اگر آمریکا و غرب کنار آن بایستند.
 
اردوغان افزود: تا زمانی که اسرائیل به هدف قرار دادن افراد بی‌گناه ادامه دهد، هیچ کشتی یا هواپیمایی برای آن صلح نخواهد آورد، اسرائیل نباید منتظر  امنیت از خارج باشد بلکه باید آن را در منطقه جستجو کند.
 
رئیس جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد: همه طرف‌ها باید دست خود را از روی ماشه بردارند و فورا آتش‌بس اعلام کنند، همچنین باید فورا یک گذرگاه انسانی برای انتقال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ایجاد شود.
 
او ادامه داد: ما به تلاش‌هایمان برای برگزاری یک کنفرانس صلح فلسطینی-اسرائیلی با حضور تمامی کشورهای موثر منطقه ادامه خواهیم داد.
 
همچنین اردوغان گفت: ترکیه پیشنهاد داد کشور ضامن باشد و ما حاضریم ضامنی برای طرف فلسطینی باشیم.
 
رئیس جمهور ترکیه افزود: ما همواره به مساله فلسطین از منظر انسانی نگاه می‌کنیم، از هفتم اکتبر هر کاری که می‌توانستیم انجام دادیم و تمام تلاش‌مان را کردیم تا بحران بزرگ‌تر نشود، تاکنون هشت هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات پزشکی را به فرودگاه العریش فرستادیم و ۲۵ تن از کادر پزشکی‌مان را اعزام کردیم.
 
او تصریح کرد: جهان بزرگتر از پنج کشور بوده و ساختار آن ناعادلانه و ناکارآمد است و باید در اسرع وقت خود را به‌روزرسانی کرده و تغییر دهد، ما نباید امنیت جهان را به منافع پنج کشور عضو دائم شورای امنیت بسپاریم.


بیشتر بخوانید: اسرائیل در حمله زمینی شکست می‌خورد؟


اردوغان با اشاره به اینکه جهان از صحبت درباره کشتار کودکان و زنان در غزه اجتناب می‌کند، گفت: تحولات اخیر در غزه ناتوانی سازمان ملل در اتخاذ هر گونه تصمیمی را نشان داد.
 
در همین حال رسانه آمریکایی بلومبرگ از تعلیق همکاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در زمینه انرژی خبر داد.
 
بلومبرگ در این باره اعلام کرد: ترکیه در حال تعلیق برنامه‌های همکاری با اسرائیل در زمینه انرژی است و وزیر انرژی ترکیه سفر برنامه ریزی شده خود به تل‌آویو را لغو کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان