تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

معرفی فیلم مصلحت

فیلم "مصلحت" یکی از جدیدترین فیلم‌هایی است که در سینما‌های ایران به نمایش درآمده و در حال حاضر توجه قابل توجهی از سوی مخاطبان را به خود جلب کرده است. این فیلم دارای موضوعی سیاسی است و در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

فیلم سینمای مصلحت

رویداد۲۴ فیلم‌های سیاسی ایرانی از جمله آثاری هستند که نیازمند توجه و دقت بیشتر در فرآیند ساخت آن‌ها هستند. به دلیل تأثیرگذاری این نوع آثار بر آگاهی و نگرش مردم، لازم است که در تولید آن‌ها احتیاط لازم رعایت شود. این فیلم‌ها می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی بر جوامع داشته باشند. برخی از این آثار به سیاست‌های داخلی کشور تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر به موضوعات سیاسی مرتبط با ایران، اما خارج از آن می‌پردازند. هر سال تعداد محدودی از این فیلم‌ها در سینما‌ها اکران می‌شوند.

فیلم "مصلحت" به کارگردانی و نویسندگی حسین دارابی ساخته شده است و تهیه‌کنندگی آن نیز توسط محمدرضا شفاه انجام شده است. این اثر، اولین فیلم کارگردانی آقای دارابی است که پس از سه سال در سال ۱۳۹۹ ساخته شد و هم‌اکنون در حال اکران در سینما می‌باشد.

زمان اکران فیلم ایرانی مصلحت

فیلم "مصلحت" درام، سیاسی و معمایی است. این فیلم در سال ۱۳۹۹ به عنوان اولین فیلم حسین دارابی در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد و پس از تقریباً سه سال، در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در سینما‌های ایران به نمایش درآمد. مدت زمان این فیلم ۱۰۰ دقیقه است.

داستان فیلم مصلحت

فیلم سینمای مصلحت در مورد کیست/ آیت الله مشکاتیان در فیلم‌ مصلحت کیست

در این بخش، قصد داریم به خلاصه‌ای از فیلم "مصلحت" بپردازیم. این فیلم در ابتدا با نام "پدری" ساخته شد و سپس به "مصلحت" تغییر نام داد. فیلمنامه این اثر توسط حسین دارابی به همراه احمد حیدریان و احسان ثقفی براساس طرحی از رضا زهتابچیان (نویسنده و کارگردان فیلم "دیدن این فیلم جرم است") نوشته شده است.

فیلم سینمای مصلحت در مورد کیست؟

داستان فیلم "مصلحت" در دهه ۶۰ میلادی و پس از انقلاب روایت می‌شود. در مرکز داستان، آیت‌الله مشکاتیان، یکی از مقامات بلندپایه قوه قضاییه قرار دارد و پسری به نام مهدی دارد.


بیشتر بخوانید: فیلم سینمایی طلاخون با بازی شهاب حسینی


مهدی در یک درگیری خیابانی به قتل می‌رسد، اما افراد اطراف مشکاتیان قصد دارند به منظور حفظ مصلحت، شخص دیگری را به عنوان مقصر قتل معرفی کنند. فیلم به تقابل سختی بین عواطف و احساسات پدرانه و خانوادگی، حفظ مصلحت سیاسی کشور و واقعیت عدالت پرداخته است.

آیت الله مشکاتیان در فیلم‌ مصلحت کیست؟

حاج آقا مشکاتیان، دادستان تهران است و توانسته با جلوگیری از ویژه‌خواری و برقراری عدالت عمومی، آقازاده فاسدی با عنوان پسر آیت‌الله خانزاده را مجازات نماید. در این میان پسر ایشان در یک درگیری خیابانی پسری که عضو گروهک‌های چپ طرفدار بنی‌صدر است را با اسلحه کمری غیر مجاز خود به قتل می‌رساند. معاون دادستان تهران پس از اطلاع از این موضوع به سراغ آیت الله مشکاتیان می‌رود و ایشان دستور به انجام امور به هر نحو که مصلحت است را می‌دهد. دستوری که سبب می‌شود تا معاون دادستان دست بکار شده و به همراه یکی از پرنفوذترین نیروهای دادستانی که فردی به نام قاسمی است؛ اقدام به تغییر ماهیت پرونده پسر آیت الله مشکاتیان نماید و در میان سیستم حاکم بر دادستانی انقلاب اسلامی، یک بازپرسی به نام حسین جلالی متوجه این اتفاق می‌شود و تصمیم می‌گیرد که آن ها رسوا کند.

حسین جلالی دست بردار نیست و این‌بار به صورتی کاملا شفاف به نزد پدر و مادر جوان کُشته شده می‌رود و با اعلام قتل پسر ایشان توسط پسر آیت الله مشکاتیان، ایشان را ترغیب به شکایت مجدد می‌سازد. اقدامی که از یک سو با مخالفت خانواده روبرو شده و از سوی دیگر سبب می‌شود تا قاسمی متوجه تلاش‌های جلالی شده و با پرونده‌سازی جدید، او را به جرم عضویت در گروهک فرقان، بازداشت و دستگیر نماید.

 فیلم مصلحت درباره آبان ۹۸ ساخته شده؟

پس از ساخت این فیلم برخی سایت‌های اصولگرا از جمله مشرق نیوز به مقد آن پرداختند و اعتقاد داشتند این فیلم به بهانه نقد درونی موضع خاصی دارد. سایت اصولگرای مشرق نیوز در گزارشی با عنوان “فیلم «مصلحت» چگونه با اسم رمز «آبان» ساخته و اکران شد؟ ” در دی ۱۴۰۲ درباره‌ی فیلم مصلحت نوشت:
«اگر تولیدات سینمایی برخی نهاد‌های فعال در این حوزه را بررسی کنیم، درخواهیم که به علت ضعف بنیادین تئوریک و نداشتن‌های اتاق فکر‌های منسجم، آثاری با اتکا به بودجه عمومی ساخته می‌شوند که نه تنها موجب تقویت بنیان‌های گفتمانی حوزه‌های سیاسی -اجتماعی نخواهند شد، بلکه زمینه تقاطع‌های گفتمانی معکوس را تشدید می‌کنند.»

بازیگران فیلم مصلحت

در این قسمت قصد داریم شما را با هنرپیشگان این فیلم سینمایی آشنا کنیم. در ادامه با بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی سایر آنان با شما همراه هستیم.

فرهاد قائمیان در نقش آیت الله مشکاتیان

فیلم سینمای مصلحت در مورد کیست/ آیت الله مشکاتیان در فیلم‌ مصلحت کیست

فرهاد قائمیان، بازیگر ایرانی، در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۴ به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۷۰ بازیگری را شروع کرد و در نقش‌های کوتاه در فیلم‌ها ظاهر شد. در سال ۱۳۷۲ با بازی در فیلم "دمرل" به طور رسمی وارد عرصه سینما شد. سپس در فیلم‌هایی مانند "سکوت کوهستان"، "سارای"، "هیوا" و "نسل سوخته" به ایفای نقش پرداخت. علاوه بر حرفه هنرپیشگی، فرهاد قائمیان به عنوان تهییه‌کننده، طراح لباس و مدیر تولید نیز فعالیت داشته است.

فرهاد قائمیان در سریال تلویزیونی "ابر و خورشید" نیز حضور داشته است. او در فیلم "مصلحت" نیز در نقش یک روحانی با مقام بالا به تصویر کشیده شده است. از دیگر آثار معروف این هنرپیشه می‌توان به فیلم‌های "شهر زیبا"، "شکار روباه"، "کارناوال مرگ"، "اسب سفید پادشاه"، "بادیگارد"، "غریب" و سریال‌های "شهریار"، "بی‌صدا فریاد کن"، "تعبیر وارونه یک رؤیا" و "گاندو" اشاره کرد.

وحید رهبانی در نقش حسین جلالی

فیلم سینمای مصلحت در مورد کیست/ آیت الله مشکاتیان در فیلم‌ مصلحت کیست

وحید رهبانی، بازیگر مشهور ایرانی، در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۵۹ به دنیا آمد. او بازیگری را از سال ۱۳۷۹ با نقش معروف نیما در سریال پرطرفدار "خانه ما" آغاز کرد. سپس در سریال "کمین" و فیلم "دوئل" نیز حضور داشت، اما پس از آن فعالیتش در تلویزیون به شدت محدود شد و برای سال‌ها در رسانه‌ها و سینما حضور نداشت. در این دوره، تئاتر تنها نقطه اتصال وحید رهبانی به بازیگری بود تا اینکه در سال ۱۳۹۷ با فیلم "گاندو" به نمایش گذاشته شد و درخشید. او در فیلم سینمایی "مصلحت" نقش اصلی را بازی می‌کند و همچنین در فیلم "هناس آقای دارابی" نیز حضور داشت.

مجید نوروزی در نقش مهدی مشکاتیان

فیلم سینمای مصلحت در مورد کیست/ آیت الله مشکاتیان در فیلم‌ مصلحت کیست

مجید نوروزی، یکی از بازیگران جوان سینمای ایران، در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۷۰ به دنیا آمد. وی در مقطع لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی تحصیل کرده است. بازیگری را از سن ۱۱ سالگی با انجام یک تست آغاز کرد و سپس در کانون حر تحت نظر سید جواد هاشمی فعالیت کرد. آقای نوروزی در سال ۱۳۹۵ به صورت حرفه‌ای و با سریال "ماه و پلنگ" به صحنه رفت و با بازی در نقش اشکان (اشکانی) در این سریال به مخاطبان معرفی شد. او تاکنون در سریال‌هایی مانند "نجوا"، "گاندو" و فیلم‌های سینمایی "دوزیست"، "لحظه ای" و "دیگر هیچ" و "تارا" حضور داشته است. مجید نوروزی در فیلم سینمایی "مصلحت" نیز نقش پسر روحانی مشکاتیان را ایفا می‌کند.

نازنین فراهانی

فیلم سینمای مصلحت در مورد کیست/ آیت الله مشکاتیان در فیلم‌ مصلحت کیست

نازنین فراهانی، بازیگر ایرانی، در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۲ به دنیا آمد. وی در رشته روزنامه‌نگاری در دانشگاه علامه طهران تحصیل کرد و در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار به عنوان بازیگر مهمان در سریال "داستان یک شهر ۲" وارد دنیای تلویزیون شد. همان سال، او در اولین فیلم سینمایی خود با نام "زیر پوست شهر" نقش آفرینی کرد. علاوه بر بازیگری، نازنین فراهانی به عنوان نویسنده نیز فعالیت داشته و آثاری مانند "مهمونی کامی"، "این سیب هم برای تو" و "پدیده" را نوشته است. برخی از آثار برجسته او در سینما شامل فیلم‌های "کوپال"، "نبات"، "تارا" و سریال‌های "ملکاوان"، "سرگذشت" و "مستوران" می‌باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
4
4
خاک بر سرتون با این فیلم ساختن . برای آخوند ها بت می سازند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان