تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲

فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی؛ تاثیر بلاکچین بر تحول موسیقی

فناوری بلاک چین در دنیای موسیقی تأثیر شگفتی ایجاد کرده است. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به بررسی تأثیرات بلاک چین بر صنعت موسیقی بپردازیم. اگر شما به موسیقی علاقه دارید و می‌خواهید از آن حمایت کنید یا خودتان یک موزیسین هستید، حتماً باید بر تأثیر و راه‌حل‌های فناوری بلاک چین در دنیای موسیقی آگاه باشید. پس با ما همراه شوید.

فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی؛ تاثیر بلاکچین بر تحول موسیقی

رویداد۲۴ فناوری بلاک چین توسعه با صنایع مختلف سازگار می‌شود. ما قبلاً شاهد پتانسیل آن در صنایعی مانند بازی و مدیریت زنجیره تأمین بوده‌ایم، اما این فناوری می‌تواند مزایای قابل توجهی برای صنعت موسیقی داشته باشد. نگاهی به پتانسیل صنعت موسیقی بلاک چین نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند چیزهای زیادی را روی میز بیاورد. فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی تأثیر شگفتی ایجاد کرده است. به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به بررسی تأثیرات بلاک چین بر صنعت موسیقی بپردازیم. اگر شما به موسیقی علاقه دارید و می‌خواهید از آن حمایت کنید یا خودتان یک موزیسین هستید، حتماً باید بر تأثیر و راه‌حل‌های فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی آگاه باشید. پس با ما همراه شوید.

فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی؛ تاثیر بلاکچین بر تحول موسیقی

چالش‌های موجود در صنعت موسیقی

قبل از بررسی تأثیر فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی، به بررسی برخی از بزرگترین چالش‌هایی که این بخش با آن روبه‌رو است، می‌پردازیم تا ببینیم بلاکچین دقیقاً قرار است چه مواردی را حل کند. چالش‌های کنونی موسیقی عبارتند از:

  • وجود واسطه‌ها

تصور صنعت موسیقی بدون شرکت‌های ضبط، شرکت‌های رادیویی و سرویس‌های پخش دشوار است. این واسطه‌ها به یک ضرورت برای عملکرد صحیح صنعت موسیقی تبدیل شده‌اند. اگرچه وجود آن‌ها برای برخی فرآیندها مهم است، اما واسطه‌ها اغلب هزینه‌ها و کمیسیون‌های بالا می‌گیرند که منجر می‌شود هنرمندان درآمدهای پایین‌تری داشته باشند.  

  • مشکل تمرکز

سیستم‌های ارائه موسیقی کنونی، سیستم‌هایی متمرکز هستند. برخی از خطرات مرتبط با چنین سیستم‌های متمرکز، امنیت ضعیف، عدم دقت و آسیب‌پذیری است. با ظهور ارز دیجیتال بیت کوین، تمرکزگریزی به یک هدف بزرگ تبدیل شده است. این موضوع شامل حال صنعت موسیقی نیز می‌شود که از تمرکز بودن رنج می‌برد. 

  • چالش‌های حق چاپ

صنعت موسیقی در تضمین شفافیت و ثبت حق چاپ در یک پایگاه داده جهانی و یکپارچه ناتوان است. در عوض، صنعت به توافقنامه‌ها و مجوزهای ضبط جدا تکیه می‌کند که اغلب منجر به هرج و مرج در یک اکوسیستم در حال رشد می‌شود.

  • درآمد کم برای هنرمندان

در نتیجه همه موارد ذکر شده در بالا، هنرمندان و سازندگان موسیقی، علیرغم ماهیت شکوفایی صنعت موسیقی، حق امتیاز و دستمزد کمی برای کار خود دریافت می‌کنند. علاوه بر این، اکثر هنرمندان در مطالبه حق امتیاز مشکل دارند.

موارد فوق از جمله مشکلاتی است که درحال حاضر صنعت موسیقی با آن‌ها روبه‌رو است. حالا فناوری بلاکچین می‌خواهد این مشکلات را حل کند. در ادامه به بررسی راه‌حل‌های فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی می‌پردازیم.

فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی

بلاک چین برخی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت موسیقی را حل می‌کند که به‌صورت سنتی قابل حل نیستند. اما فناوری مدرن بلاکچین می‌تواند آن را متحوا کند. با بلاک چین؛

  • نوازندگان می‌توانند حق امتیاز عادلانه‌ دریافت کنند.

  • سالن‌ها می‌توانند بلیط‌های تقلبی را محدود کنند.

  • شرکت‌های ضبط به راحتی می‌توانند جریان‌های موسیقی را ردیابی کرده و فوراً به همه هنرمندانی که در آهنگ‌ها یا آلبوم‌ها کمک کرده‌اند، پول پرداخت کنند.

بلاکچین حقیقتاً می‌تواند تمام موارد گفته شده و حتی بیشتر از آن را محقق کند. در ادامه به بررسی راه‌حل‌های بلاکچین برای صنعت موسیقی می‌پردازیم.

فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی؛ تاثیر بلاکچین بر تحول موسیقی

راه‌حل‌های بلاکچین برای صنعت موسیقی

فناوری بلاکچین می‌تواند برخی از بزرگترین محدودیت‌های صنعت موسیقی را حل کند. راه‌حل‌های فناوری بلاک چین در دنیای موسيقی به این قرار است:

  • از بین بردن نیاز به واسطه

بلاکچین به‌عنوان یک فناوری دفتر کل توزیع شده، می‌تواند واسطه‌ها را از فرآیند فروش و پخش موسیقی حذف کند. در مقایسه با سال‌های گذشته، زمانی که پلتفرم‌های استریم به طور گسترده در دسترس نبودند، امروزه موسیقی بسیار بیشتر در دسترس شنوندگان است. علاوه بر این، استریم یک لایه میانجی اضافی را بین هنرمندان موسیقی و طرفداران فعال کرده است. با توجه به اینکه حضور واسطه‌ها در صنعت موسیقی یک بار تلقی می‌شود، بلاکچین با حذف واسطه‌ها، این بار را از روی دوش صنعت موسیقی برمی‌دارد.

  • کاهش هزینه‌ها

با فناوری بلاکچین می‌توان خدمات نوآورانه‌ای را ایجاد کرد که در آن هر فروش یا استریم فوراً کارمزد و کمیسیون خدمات واسطه به سازنده موسیقی پرداخت می‌شود. در واقع به جای اینکه این فرآیند توسط واسطه‌ها تنظیم شود، می‌توان آن را از طریق قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین کنترل کرد. قراردادهای هوشمند می‌توانند عملیات خاصی را اجرایی کند. برای مثال، تا زمانی که معیارهای خاصی رعایت شود، حق امتیاز می‌تواند بلافاصله به گروه، مجری یا تهیه کننده موسیقی پرداخت شود.

  • روابط مستقیم‌تر

حذف واسطه‌ها از صنعت موسیقی به فناوری بلاک چین اجازه می‌دهد تا روابط مستقیم و بازتر بین کاربران نهایی و تولیدکنندگان موسیقی برقرار شود. این موضوع می‌تواند اعتماد بین دو طرف را تقویت کرده و پیوندهای وفاداری ایجاد کند. همچنین هنرمندان موسیقی را قادر می‌سازد تا مستقیماً از طرفداران دستمزد بگیرند.

  • درآمد بالاتر برای هنرمندان موسیقی

پرداخت‌های مستقیم و ارتباط مستقیم بین کاربران هنرمندان و کاربران نهایی به هنرمندان موسیقی قدرت می‌دهد تا درآمد خود را از طرفداران خود افزایش دهند. واسطه‌ها اغلب بخش بزرگی از درآمد در صنعت موسیقی را مصرف می‌کنند و سود کمی را برای تولید کننده موسیقی یا هنرمند موسیقی باقی می‌گذارند. فناوری بلاکچین می‌تواند به حل این مشکل کمک کرده و پاداش‌های بالاتری را برای هنرمند فراهم کند.

  • حمایت از مالکیت معنوی

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که حفاظت از مالکیت معنوی شاید یکی از جدی‌ترین چالش‌های صنعت موسیقی امروز باشد. خوشبختانه، فناوری بلاکچین می‌تواند راه‌حلی را در این زمینه ارائه دهد. به عنوان مثال، ذخیره یک آهنگ در بلاکچین به این معنی است که یک شماره منحصربه‌فرد به آن اختصاص داده شده که محافظت در برابر تقلب را تضمین می‌کند. در چنین اکوسیستمی، دانلود غیرقانونی آهنگ غیرممکن می‌شود. به‌ویژه توکن‌های NFT، یکی از خلاقیت‌های مبتنی بر بلاکچین هستند که از مالکیت واقعی در صنعت موسیقی پشتیبانی می‌کنند.

  • منابع درآمد خلاقانه برای هنرمندان

فناوری بلاکچین همچنین می‌تواند به هنرمندان تازه ظهور با جامعه طرفداران موجود کمک کند تا از جریان حمایتی مداوم در قالب درآمدهای مالی برخوردار شوند. در حال حاضر تعدادی پروژه برای تحقق این هدف طراحی شده است (مانند پلتفرم مبتنی بر بلاکچین ANote Music که روشی نوآورانه برای دسترسی به سرمایه از طریق سرمایه گذاری کاربران در حق امتیاز را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد، حق امتیاز موسیقی را به اشتراک می‌گذارد و همچنین در بازار ثانویه خرید‌وفروش می‌شود).

پلتفرم‌های موجود بلاکچین برای موسیقی کدامند؟

در حال حاضر چند پلتفرم در بلاکچین ایجاد شده‌اند که روی صنعت موسیقی تمرکز دارند. البته پیش‌بینی می‌شود در آینده بر تعداد پروژه‌های بلاکچینی صنعت موسیقی افزوده شود. از جمله پلتفرم‌های کنونی که توسط فناوری بلاکچین برای صنعت موسیقی طراحی شده، می‌توان «Audius» را نام برد. این سرویس مبتنی بر شبکه اتریوم اجرا می‌شود و که به نوازندگان این امکان را می‌دهد تا موسیقی خود را به اشتراک بگذارند، با طرفداران خود ارتباط برقرار کرده و بدون نیاز به شخص ثالث، به‌صورت مستقیم و فوری پرداخت‌ها را دریافت کنند. پلتفرم دیگری که در این زمینه ارائه شده «Mycelia» است که در تلاش است تا با کمک بلاکچین یک صنعت موسیقی منصفانه و پایدار ایجاد کند.

آیا می‌توان روی پلتفرم‌های موسیقی در بلاکچین سرمایه‌گذاری کرد؟

اگر به موسیقی علاقه دارید یا خودتان یک هنرمند هستید، می‌توانید علی‌رغم استفاده از پلتفرم‌های موسیقی تحت بلاکچین، روی توکن‌ها این پلتفرم‌ها سرمایه‌گذاری نمایید. برای مثال، توکن اختصاصی پلتفرم Audius با نماد «AUDIO» در بازار کریپتو عرضه شده است. بنابراین آن را نیز می‌توان مانند ارز دیجیتال بیت کوین یا رمزارز دیگر، خریداری کرد؛ حتی می‌توان از نوسان قیمت آن در بازار سود گرفت. این توکن از طریق صرافی‌های رمزارزی قابل خریداری است. خوشبختانه این توکن در صرافی‌های ایرانی نیز لیست شده و بدون گذر از محدودیت صرافی‌های خارجی می‌توان آن را با واریز ریالی از طریق سیستم‌های داخلی خریداری کرد.

برچسب ها: بلاکچین
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان