تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

بیتا فرهی کیست؟

مرحوم بیتا فرهی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، برای اولین بار در فیلم "هامون" به کارگردانی داریوش مهرجویی وارد صحنه بازیگری شد. او در این فیلم به همراه خسرو شکیبایی، یکی از مشهورترین زوج‌های هنری دهه ۷۰ را تشکیل دادند.

بیوگرافی بیتا فرهی

رویداد۲۴ بیتا فرهی (بیتا لهارخانی دینبلی)، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یکی مشاهیر بازیگری ایران بود که با بازی در فیلم هامون در یادها جاودانه ماند. او در زول زندگی هنری خود آثار مهمی را بازی کرده است. 

زندگینامه بیتا فرهی

در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۳۷ در تهران به دنیا آمد. او فقط تک فرزند بوده و هیچ خواهر یا برادری نداشت. بیتا فرهی که از مدتی قبل به دلیل عوارض بیماری ریوی، در بیمارستان بستری شده بود، روز ۴ آذر ماه ۱۴۰۲ درگذشت.

تحصیلات بیتا فرهی

بیتا فرهی کیست؟

بیتا فرهی در سال ۱۳۵۹ از مدرسه پاورس آمریکا با رشته هنر فارغ التحصیل شد. او در زبان‌های انگلیسی و فرانسه مسلط بود.

ازدواج و طلاق بیتا فرهی

بیتا فرهی در اولین ازدواج خود صاحب دختری به نام مهسا شد. پس از جدایی از همسر اول خود با شخصی به نام علی آزموده، ازدواج کرد، که این آخرین ازدواج مرحوم بیتا فرهی بود که تا آخر عمر خود با علی آزموده زندگی کرد (تصاویری از آن‌ها در رسانه‌ها منتشر نشده است). در ادامه، یک تصویر از مهسا قریشی و مادرش بیتا فرهی را مشاهده می‌کنید.

بیتا فرهی کیست؟

ورود بیتا فرهی به عرصه بازیگری

بیتا فرهی در سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم "هامون" به کارگردانی داریوش مهرجویی، وارد صحنه سینما شد. او همراه با خسرو شکیبایی، یکی از مشهورترین زوج‌های هنری دهه ۷۰ را تشکیل می‌داد.

بیتا فرهی به دستور ناصر چشم آذر به مهرجویی معرفی شد و به سرعت نقش مهشید را در فیلم "هامون" پسندید. در سال‌های بعد، فعالیت خود را با کارگردانان بزرگی مانند احمدرضا درویش، بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد ادامه داد.

بیتا فرهی در آخرین فعالیت هنری خود در مجموعه "رقص روی شیشه" که پخش آن از شبکه نمایش خانگی است، و در سریال تاریخی "یاد‌ها رفته" که پخش آن در ماه رمضان سال ۹۸ از شبکه یک سیما بود، نقش‌هایی را ایفا کرده است.

سیلی خوردن بیتا فرهی از خسرو شکیبایی در فیلم هامون

چندی پیش بود که در پی مرگ ناگهانی داریوش مهرجویی خاطرات او مورد توجه قرار گرفت. یکی از این خاطرات مربوط به بازی خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در فیلم هامون بود. این خاطرات از سوی مانی حقیقی ثبت شده است.


بیشتر بخوانید:  بهترین فیلم‌های داریوش مهرجویی


در این کتاب داریوش مهرجویی از سکانسی از فیلم هامون یاد می‌کند که وقتی مهشید هامون دیر به خانه می‌آید، به بیتا فرهی در نقش مهشید گفته نمی‌شود که قرار است در این سکانس سیلی بخورد. جالب اینکه بعد از گرفتن این پلان، زنده یاد خسرو به گوشه‌ای از لوکیشن رفت و زار زار گریه کرد. به کنارش رفتم تا او را دل داری بدهم. خسرو گفت: «من که می‌دانستم قرار است سیلی بزنم.»

جوایز و افتخارات بیتا فرهی

بیتا فرهی کیست؟

برنده بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی - جشنواره دنیای تصویر - طلسم شدگان
برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن - هشتمین جشنواره فیلم فجر - هامون 
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن - سیزدهمین جشنواره فیلم فجر - کیمیا 
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل - بیستمین جشنواره فیلم فجر - خانه‌ای روی آب
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن - بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر - خون بازی
برنده بهترین بازیگر زن - سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ - خون بازی 
برنده بهترین بازیگر نقش اول زن - جشنواره فیلم کراچی - خون بازی 
نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن - سی امین جشنواره فیلم فجر - در انتظار معجزه

بهترین فیلم‌های بیتا فرهی

بیتا فرهی کیست؟

بیتا فرهی، بازیگر برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون ایران بود. او در طول دوران هنری خود با بازی در نقش‌های متنوع، استعداد و توانایی خود را به اثبات می‌گذاشت. بازی‌های او در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، توجه و تحسین بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. آخرین فیلمی که در حال حاضر از آن در صدا و سیما پخش می‌شود، "سرزمین مادری" است و بیتا فرهی در آن نقشی را ایفا کرده است. 

فیلم سینمایی هامون 

بیتا فرهی کیست؟

فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال ۱۳۶۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. در این فیلم خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، عزت الله انتظامی، حسین سرشار، توران مهرزاد، جلال مقدم، امرالله صابری، فتحعلی اویسی، فرهاد خانمحمدی، اسداله یکتا و رشید اصلانی به هنرمندی پرداخته‌اند.

«هامون»، داستان حمید هامون است که همسرش قصد جدایی از او را دارد و در این میان او به شدت درگیر نوشتن رساله دکترای خود است. هامون در رویا‌ها و مرور خاطراتش سعی دارد بفهمد چه شد که این طور شد.

فیلم سینمایی کیمیا

بیتا فرهی کیست؟

فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، رضا کیانیان، پریسا شاهنده، نادر رجب پور و زهرا اویسی به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم کیمیا با بازی خسرو شکیبایی و رضا کیانیان داستان رضا است که در آغاز جنگ ایران و عراق، همسرش باردار است. رضا او را به بیمارستان می‌رساند، ولی خود اسیر میشود. همسر رضا در عمل جراحی می‌میرد و شکوه جراح، فرزند زنده مانده رضا را به فرزندی میگیرد. پس از گذشت نه سال، وقتی رضا از اسارت آزاد می‌شود، پی می‌برد که همه اعضای خانواده اش را از دست داده است. ولی میفهمد.

فیلم سینمایی برادرم خسرو

بیتا فرهی کیست؟

فیلم برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری در سال ۱۳۹۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی، ناصر هاشمی و بیتا فرهی به هنرمندی پرداخته‌اند.

داستان این فیلم از این قرار است که خسرو دارای اختلال دو قطبی است. بنا به شرایط به وجود آمده مجبور است برای مدتی در خانه برادر بزرگترش باشد.

فیلم سینمایی خون بازی

بیتا فرهی کیست؟

فیلم خون بازی به کارگردانی رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم باران کوثری، بیتا فرهی، مسعود رایگان، بهرام رادان و فرید، ولی زاده به هنرمندی پرداخته‌اند.

داستان خون بازی درمورد دختر جوانی به اسم «سارا» است. سارا به مواد مخدر اعتیاد دارد و «آرش»، نامزدش که در تورنتوی کانادا درس می‌خواند از اعتیاد او بی خبر است. یک ماه پیش از آن که آرش برای برگزاری مراسم ازدواج به ایران بیاید سارا تصمیم می‌گیرد تا اعتیادش را ترک کند. تصمیم سخت که در کشاکش وسوسه و مقاومت مورد امتحان قرار می‌گیرد.

فیلم سینمایی خاک آشنا

بیتا فرهی کیست؟

فیلم خاک آشنا به کارگردانی بهمن فرمان آرا در سال ۱۳۸۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم رضا کیانیان، بابک حمیدیان، مریم بوبانی، بیتا فرهی، نیکو خردمند، هدایت هاشمی، امیرحسین رستمی و رویا نونهالی به هنرمندی پرداخته‌اند.

نامدار، نقاش و هنرمندی است که در گریز از هیاهو به روستایی در کردستان پناه برده است و سال‌ها است به خلق آثار خود مشغول است. ورود خواهرزاده جوان او به محیط روستا در کنار وقایعی که در محیط روستا رخ می‌دهد، باعث تغییری شگرف در زندگی نامدار می‌شود و او را وا می‌دارد که در شیوه زندگی خود بازنگری کند..

فیلم سینمایی شیش و بش

بیتا فرهی کیست؟

فیلم شیش و بش به کارگردانی بهمن گودرزی در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر کمدی و جنایی می‌باشد. در این فیلم محمدرضا گلزار، امین حیایی، آنا نعمتی، بیتا فرهی، تانیا جوهری، رضا رشیدپور، میرطاهر مظلومی و شهنام شهابی به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم شیش و بش داستان دو دوست خلافکار است که به خاطر کلاهبرداری به زندان می‌روند و در زندان با پیرمرد در حال مرگی آشنا می‌شوند که به آن‌ها نقشه یک گنج بزرگ را میدهد. این گنج هر تکه اش در یک خانه است و این دو رفیق می‌خواهند آن‌ها را پیدا کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینمای ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Romania
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
5
روحش شاد.
حسن فیضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
0
0
خدا رحمتش کنه من از سریال طلسم شدگان بازی می‌کرد خیلی دوست داشتم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان