تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۲

۷۵ میلیون برای یک متر خانه در تهران

ایلاتی درباره تاثیر افزایش قیمت مسکن در تهران بر روی قیمت شهرستان‌ها گفت: فارغ از اینکه چقدر قیمت مسکن حباب دارد، این روش‌ها به طور کلی ایراد دارد. تهران قله قیمت مسکن در کشور است. وقتی تمرکز را بر روی قیمت مسکن در تهران بگذارید، تمام شهر‌ها به صورت دمینووار گران می‌شوند.

۷۵ میلیون برای یک متر خانه در تهران
رویداد۲۴ طبق آمار بانک مرکزی هرمتر خانه در تهران به صورت میانگین ۷۵ میلیون تومان به ثبت رسیده است. آماری که مشخص نیست از میانگین کدام محلات و با چه فرمولی به دست آمده است. اگرچه گرانی مسکن در تهران طی چند سال اخیر همواره موجب شگفت‌زدگی خریداران واقعی بوده است، اما این آمار‌ها به صورت فعلی هم گویای افزایش قیمت و هم باعث گرانی بیشتر در شهرستان‌ها خواهد شد.

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن، درباره آمار بانک مرکزی درباره آمار بانک مرکزی نسبت به میانگین قیمت تا ۷۵ میلیون در تهران به «انتخاب» گفت: خطا‌های متعددی در ارائه آمار‌ها وجود دارد. وقتی حجم معاملات در تهران نسبت به شهریور سال گذشته نصف شده و میانگین منطقه‌ای و محلاتی هم که معامله رخ داده متغیر شده است، این اعداد دقیق تهیه نمی‌شود و به همین خاطر آمار‌ها خطا دارد. دقیقا مشخص نیست که این میانگین از کدام مناطق و چه میزان گرفته شده است.

ایلاتی درباره تاثیر افزایش قیمت مسکن در تهران بر روی قیمت شهرستان‌ها گفت: فارغ از اینکه چقدر قیمت مسکن حباب دارد، این روش‌ها به طور کلی ایراد دارد. تهران قله قیمت مسکن در کشور است. وقتی تمرکز را بر روی قیمت مسکن در تهران بگذارید، تمام شهر‌ها به صورت دمینووار گران می‌شوند. باید قیمت مسکن در کلانشهر‌ها نیز اعلام شود. قیمت تهران ینز باید منطقه‌ای اعلام شود. اصلا معنا ندارد قیمت مسکن به صورت یک شهر اعلام شود. این اخبار تاثیر روانی دارد و بازار مسکن به شدت تحت تاثیر تورم انتظاری است و خود را با نوسانات مالی همراه می‌کند.

میثم مهرپور، کارشناس اقتصاد مسکن، درباره صحت آمار بانک مرکزی در رابطه با قیمت میانگین مسکن در تهران به «انتخاب» گفت: این عدد میانگین قیمت است و از گذشته هم وجود داشت. همواره بانک مرکزی و مرکز آمار به عنوان نهاد‌های آماردهی میانگین قیمت مسکن تهران را اعلام می‌کردند. اصولا تا زمانیکه در بحث آمار‌ها آلترناتیو نداشته باشید، با فرآیند گذشته و مراکز تصمیم گیر باید همراه باشید. طبیعتا باید به این آمار‌ها احترام گذاشت، چون آمار دیگری وجود ندارد و آمار‌های دقیقی هستند. نتیجتا صحت این آمار‌ها از گذشته تا به امروز تغییری نکرده اند. در خیلی از کشور‌ها در کنار نهاد‌های رسمی اعلام آمار، نهاد‌های دیگر نیز قیمت اعلام می‌کنند، اما در اقتصاد ما، نهاد‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار هستند.

وی در ادامه افزود: ما یک آمار میانگین کشوری داریم، یک میانگین هم از تهران به عنوان شهر بزرگ داریم. شاید آمار‌هایی از میانگین مسکن در کلانشهر‌های مختلف نیز اعلام شود. ضمن اینکه در نظر بگیرید این عدد‌ها میانگین قیمت مسکن هستند. مثلا شاید در تهران مسکن ۳۰ میلیونی و ۱۰۰ میلیونی هم وجود داشته باشد.

مهرپور درباره میزان واقعی قیمت مسکن گفت: قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند و از سال ۹۷ به این طرف شاهد جهش شدیدی در این حوزه بوده‌ایم. قیمت‌ها نیز با آمار‌ها چندان رابطه‌ای ندارند و به ساختار اقتصادی و قدرت خرید مردم ارتباط دارد. دلیل عمده قیمت بالا مسکن این است که تبدیل به یک کالا سرمایه‌ای شده است. این اتفاق برای خودرو هم افتاده است. اصل مصرف خودرو این است که شما یک خودرو می‌خرید و مصرف می‌کنید و طبیعتا باید قیمت آن افت کند، اما این اتفاق نمی‌افتد. اگرچه افزایش نسبی قمیت به خاطر بیماری هلندی در اقتصاد ما قابل حدس است و این جهش یکی از ویژگی‌های کالا سرمایه‌ای است. مثلا شما در لوازم خانگی شاهد جهش قیمتی خاص نبودید، اما ذات کالای سرمایه‌ای است که با جهش همراه می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان