تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲

مشخصات موشک بالستیک قاره پیما جریکو ۳ اسرائیل

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک بالستیک قاره پیما جریکو ۳ خواهیم پرداخت.

مشخصات موشک بالستیک قاره پیما جریکو ۳ اسرائیل

رویداد۲۴ حسین فلاحی: جریکو 3 اولین موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) اسرائیل است. جریکو 3 در واقع یک نوع موشک توسعه یافته موشک بالستیک کوتاه برد جریکو I (SRBM) و موشک بالستیک میان برد جریکو II (MRBM) است. گفته می شود که پرتاب این موشک با فناوری پرتاب کننده فضایی Shavit انجام می شود.

مشخصات موشک بالستیک جریکو 3

جریکو 3 یک موشک بالستیک میان برد است. مشخص نیست که آیا این موشک دو یا سه مرحله است. طول این موشک بین 15.5 تا 16 متر و قطر بدنه آن 1.56 متر برآورد شده است. این موشک دارای وزن تخمینی پرتاب 29000 کیلوگرم و محموله 1000 تا 1300 کیلوگرم است.

گزارش ها حاکی از آن است که این موشک مجهز به کلاهک هسته ای 750 کیلوگرمی با قدرت عملکرد بین 150 تا 400 کیلو تن است.  برد جریکو 3 بین 4800 تا 6500 کیلومتر است و از هدایت اینرسی با کلاهک هدایت شونده راداری استفاده می کند.


بیشتر بخوانید: سیستم پدافند موشکی پیکان ۲ اسرائیل


بر اساس گزارش ها، این موشک ها در زکریا واقع در جنوب غربی تل آویو و در غارهای زیرزمینی مستقر هستند. جریکو III به طول 15.5 متر و قطر 1.56 متر و وزن آن 30000 کیلوگرم تخمین زده شده است. در حالی که جریکو I و جریکو 2 هر دو به شکل استوانه ای یکنواخت هستند. مراحل اول و دوم جریکو III از نظر قطر بسیار متفاوت هستند. هر دو مرحله اول و دوم دارای باله های کوچک برای تثبیت درگ و احتمالاً برای اهداف مانور هستند.

مشخصات موشک بالستیک قاره پیما جریکو ۳ اسرائیل

به گزارش رویداد۲۴ این موشک ها از هدایت اینرسی استفاده می کند، در حالی که آخرین مرحله با کلاهک توسط رادار هدایت می شود. گفته می شود که این کلاهک در مقایسه با کلاهک های موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) که توسط ابرقدرت ها استفاده می شود دقیق نیست. برد جریکو III قابل توجه است و کل خاورمیانه، اروپا، آفریقا، آسیا و بیشتر آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه شمالی را پوشش می دهد. به این ترتیب، جریکو III نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) را قادر می‌سازد تا کلاهک هسته‌ای را تقریباً به هر نقطه از زمین پرتاب کنند. در اهداف نسبتاً نزدیک‌تر، سرعت ورود موشک به حدی است که گفته می شود جریکو III تا حد زیادی در برابر همه سیستم‌های دفاع موشکی عملیاتی مصون است.

وزن کلاهک این موشک 1000 کیلوگرم تخمین زده می‌شود و گمان می‌رود که کلاهک‌های متعارف، بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای را در بر می گیرد. اگرچه به دلیل ماهیت مخفی کاری فرماندهی موشکی ارتش اسرائیل، تأیید طیف کامل گزینه‌های کلاهک این موشک غیرممکن است. برخی منابع گزارش می دهند که بازدهی کلاهک هسته ای جریکو III تقریباً 20 کیلو تن است. اگرچه بازدهی بسیار کمی با استاندارد مدرن ICBM، می‌تواند به یک میدان جنگ یا شهر مدرن آسیب برساند و همین برای هدف بازدارندگی هسته ای کافی است.

مشخصات موشک بالستیک قاره پیما جریکو ۳ اسرائیل

Jericho III یک موشک مبتنی بر سیلو شناخته می شود، اگرچه برخی منابع ادعا می کنند که ممکن است یک نسخه متحرک جاده ای نیز داشته باشد. ادعا می شود که سیلوهای مستقر در زمین این موشک در برابر حملات هسته ای آسیب ناپذیر هستند. اگرچه جریکو III در سال 2008 وارد خدمت شد، اما تا سال 2011 عملیاتی نشد. اولین پرتاب آزمایشی این موشک در ژانویه 2008 با آزمایش موتور در فوریه بعدی انجام شد. چندین پرتاب آزمایشی اضافی گزارش شده است، از جمله آزمایشی که در جولای 2013 انجام شد. در سال 2011 یک نسخه ارتقا یافته از Jericho III آزمایش شد. میزان موفقیت Jericho III هم در پرتاب و هم در هدایت ناشناخته باقی مانده است.

هزینه و تعداد موشک Jericho III طبقه بندی شده است، اگرچه به احتمال زیاد هزینه های توسعه مرتبط با این موشک مانع از آن شده است که ارتش اسرائیل به همان اندازه موشک های سری جریکو قبلی را همچنان عملیاتی نگه دارد.

توسعه موشک جریکو 3

موشک جریکو 3 که "YA-4" نیز نامیده می‌شود، برای اولین بار در ژانویه 2008 از مرکز پرواز Palmachim در نزدیکی تل‌آویو آزمایش شد.  آزمایش دوم در فوریه 2008 انجام شد. همچنین دو آزمایش تایید نشده دیگر نیز در سال 2011 برای افزایش برد آن نسبت به سلف خود (جریکو 2) انجام شد. این موشک در سال 2011 به خدمت وارد شد که به این معنی است که موشک های جریکو 2 ظرف ده سال آینده از دور خارج خواهند شد.

مشخصات موشک بالستیک قاره پیما جریکو ۳ اسرائیل

آزمایش‌های بیشتری در ژوئیه ۲۰۱۳ انجام شد که گفته می شود برای موشک جریکو ۳ یا احتمالاً موشک جریکو ۳A بوده باشد، موشکی که گمان می‌رود از موتور جدیدی بهره می برد.  برخی گمان می‌کنند که اسرائیل جریکو ۳ را در دسامبر ۲۰۱۹ نیز آزمایش کرده است.

مشخصات کلی موشک جریکو 3 اسرائیل

ساخت: اسرائیل
نام های جایگزین: YA-4
کلاس: موشک بالستیک میان برد (IRBM)
ورود به خدمت: 2008
در خدمت:2011 تا کنون
نوع: مبتنی بر سیلو، مبتنی بر واگن ریلی

ابعاد جریکو3

طول موشک: 15.5 متر
قطر موشک: 1.56 متر
وزن پرتاب موشک: 30 تن
وزن کلاهک: 1 تن
عملکرد کلاهک: 20 کیلو تن
پیشرانه: پیشران جامد سه مرحله ای
برد آتش: 11500 کیلومتر
دایره خطای احتمالی: 1000 متر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان