تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲

تورم بازار خودرو زیر سایه زیاده خواهی خودروسازان

با گشتی در بازار خودرو متوجه خواهید شد که مصرف کننده برای خرید پایین‌ترین مدل خودرو باید رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند.

تورم بازار خودرو زیر سایه زیاده خواهی خودروسازان
رویداد۲۴ خرید و فروش ساده ترین، معمولی‌ترین و پایین‌ترین مدل خودرو با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به بالا در بازار مصرف دیگر عجیب نیست.

در حال حاضر کف قیمت خودرو‌های تولید داخل به بیش از ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است که البته تحویل آن در بسیاری از موارد به سال جدید منتهی نمی‌شود و با توجه به قرارداد خودروسازان با خریداران، قیمت‌ها در زمان عرضه به صورت به‌روز محسابه می‌شود؛ بنابراین با این سیاست خودرویی دولت، توان خرید مصرف کنندگان واقعی برای داشتن خودرویی با امکانات حداقلی نیز پایین آمده و معلوم نیست سقف خواسته‌های خودروسازان برای داشتن شرایطی ایده آل برای تولید چه میزان و چه زمانی است.

هنوز برای تثبیت نرخ کارخانه‌ای خودرو‌های بی کیفیت تردید است و احتمال زیاده خواهی از سوی خودروسازان برای گرانی مجدد محصولات و اجابت آن از سوی دولت وجود دارد. واقعیت این است که همین حالا نیز خودرو از دسترس بسیاری از مردم دور شده است و با افزایش دوباره قیمت‌ها این رویه ادامه خواهد داشت. پرایدی که سال ۱۳۹۹ بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون به دست مصرف کننده می‌رسید امروز باید برای خرید مدل همین سال، رقمی معادل ۲۵۰ میلیون هزینه کرد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، این روز‌ها و با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو با گشتی در بازار کساد، متوجه می‌شوید برای خرید خودروی پراید زیر ۱۰۰ میلیون تومان نیز گزینه‌های مختلفی در بازار وجود دارد، پراید‌های هاچ بک عموما مدل ۸۰ یا پایین‌تر هستند، برای مثال پراید هاچ بک مدل ۷۷ در بازار که بالای ۴۰۰ هزار کیلومتر نیز کارکرد دارد ۶۲ میلیون تومان است. پراید صندوق دار نیز در این محدوده قیمتی بالای ۲۰ سال ساخت پیدا می‌شود، برای مثال مدل ۷۸ صندوق داره کره‌ای دور رنگ ۶۶ میلیون تومان است.

منطق گرانی خودرو چیست؟

این جهش قیمت شاید به باور‌ها رسیده باشد، اما هیچ منطقی ندارد و همین افسارگسیختگی باعث تلاطم بیشتر قیمت‌ها در بازار پُر مصرف خودرو شده است. البته بازار گرمی، فروش خودرو‌های تولید داخل و مونتاژکاران صنعت خودرویی کشورمان در لابه لای این تضاد قیمت‌ها تمام شدنی نیست و با هر ترفندی به دنبال پیش فروش خودرو‌های تولید نشده خود به مردم هستند که دراین بین مشتری یا باید صبورانه از زمان اعلام شده تا تحویل خودرو منتظر تحقق وعده و اجرای قرارداد بین خود و خودروساز باشد یا قید خودروی ثبت نام شده را بزند و خودرویی که خودروساز تحمیل به تحویل می‌کند را با نوسان قیمت دریافت کند!

این نتیجه اعتماد به خودروساز باعث نگرانی مصرف کنندگان خودرو شده است. هرچند دراین بین وزیر صمت می‌گوید؛ براساس قانون خودروسازان حق ندارند مشتری را مجبور به خرید محصولات جدید خود کنند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، راه‌های شکست خورده دولت طی چند سال اخیر همواره مردم را برای خرید خودرو از خودروسازان داخل با مشکلات زیادی مواجه کرده است، از جمله این مشکلات می‌توان به قرعه‌کشی، احتکار، گرانی، افزایش قیمت، کاهش و عرضه خودرو در بورس کالا و ... اشاره کرد که تمام این مسیر‌ها به نوعی شکست خورده محسوب می‌شود.

همه این مشکلات چالش‌هایی را برای خریداران واقعی خودرو ایجاد کرده است که گویا پایانی هم ندارد، اخیرا خودروسازان، متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودرو‌هایی مغایر با خودرو‌های ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه می‌کنند.

از ابتدای سال جاری تاکنون تولید ماهانه خودروسازان روندی کاهشی داشته که یکی از دلایل آن کمبود نقدینگی عنوان شده است. خودروسازان می‌گویند برای تحقق برنامه تولید امسال (یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه) سیاستگذار باید اقدامات لازم را در راستای اصلاح قیمت خودرو انجام دهد. البته این صحبت‌ها سابقه‌های قبلی نیز دارد و تقریبا در هر دوره از افزایش قیمت خودرو، تولیدکنندگان وعده‌های اینچنین می‌دهند که البته در ادامه کمتر به طور کامل عملیاتی می‌شود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان