تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۲ آذر ۱۴۰۲

ادامه افزایش قیمت طلا به سد تثبیت قیمت دلار برخورد کرد

اگر چه رشد فزاینده طلای جهانی تا رقم ۲ هزار و ۷۰ دلاری منجر به افزایش قیمت طلا در داخل شده، اما «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بر این باور است که این تاثیر می‌توانست خیلی بیشتر باشد، اما تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد جلوی آن را گرفته است.

ادامه افزایش قیمت طلا به سد تثبیت قیمت دلار برخورد کرد
رویداد۲۴ نازنین خودی در اقتصاد ۲۴ نوشت: قیمت طلا و سکه در اولین روز هفته وارد فاز افزایشی شد، روندی که به نظر می‌رسد نگاهی جدی به بازار جهانی طلا داشته و از آن تاثیر پذیرفته است. بر این اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۶۷۰ هزارتومانی نسبت به یک هفته قبل از نیمه کانال ۲ میلیون تومانی فراتر رفته است. همچنین سکه امامی با رشد نزدیک ۵۶۰ هزار تومانی از ۲۹ میلیون تومان عبور کرد و در لحظه تنظیم این گزارش ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

اگرچه رشد فزاینده طلای جهانی تا رقم ۲ هزار و ۷۰ دلاری منجر به افزایش قیمت طلا در داخل شده، اما «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بر این باور است که این تاثیر می‌توانست خیلی بیشتر باشد، اما تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد جلوی آن را گرفته است.

رشد بازار طلا به در بسته دلار خورد

«نادربذرافشان» در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در رابطه با علت افزایش قیمت طلا می‌گوید: امروز باز هم ما شاهد افزایش انس جهانی طلا بودیم. این افزایش از هفته قبل تا الان ۶۷ دلار برآورد می‌شود که یک بخشی از افزایش قیمت طلای داخلی به همین دلیل است. این تاثیر بر بازار طلای بقیه کشور‌ها نیز قابل مشاهده بوده، اما باید گفت تاثیر آن بر بازار کشور ما با توجه به میزان رشد طلای جهانی مطابق انتظارات ما نبود و رشد زیادی را شاهد نبودیم، دلیل آن هم تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد است. این در حالی است تحلیلگران حوزه طلای جهانی افزایش قیمت این فلز را تا پایان سال میلادی تا ۲۵۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کنند.

در گفتگو‌های گذشته اقتصاد ۲۴ با کارشناسان بازار‌های مالی بر سیاست‌های انقباضی آمریکا به عنوان مهم‌ترین عامل رشد طلای جهانی تاکید شد. بر این اساس گفته می‌شود تاثیر روند افزایش قیمت طلای جهانی ناشی از متغیر‌های کلان اقتصادی آمریکا است. تورم شهری آمریکا طبق گزارش فدرال رزرو برای ماه اکتبر ۳.۲ دهم بوده است. با این کاهش، امید‌ها برای افزایش نرخ بهره پایین آمده و این باعث شده که انس با روندی رو به رشد بالای ۲ هزار دلار حرکت کند. بر این اساس احتمال افزایش نرخ بهره کم شده و از همین رو به سمت بازار طلا حرکت می‌کند.

رنج بازار طلا از کاهش تقاضا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران علاوه بر تثبیت نرخ دلار، نبود مشتری در بازار را دلیلی می‌داند که باعث شده طلای داخلی از افزایش انس تاثیر زیادی نپذیرد. به گفته او در بازار داخل همچنان تقاضایی وجود ندارد. علت آن هم کاهش قدرت خرید افراد و افزایش تورم است. طلا در اولویت آخر خانواده‌ها قرار گرفته و آن‌ها بعد از آن که مایحتاج رومزه و هزینه‌های جاری زندگیشان را تامین کنند ممکن است به طلا فکر کنند.

او یاورآور می‌شود: البته یک بخشی از کاهش تقاضا به نگرانی افراد درباره قیمت‌ها برمی‌گردد. اما می‌توان گفت قیمت طلا به ثبات نسبی رسیده و مردم خیلی منتظر کاهش قیمت نباشند؛ و شرایط برای انجام معاملات طلا و خرید مصنوعات آن مناسب است. در نتیجه این کاهش تقاضا، مصنوعات واحد‌های تولیدی ما نیز دچار رکود شدند.

طرح ثبت معاملات سکه و طلا تقاضا را فراری داد؟

در روز‌های گذشته برخی از فعالان بازار از کاهش تقاضا به دنبال اجرای طرح ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت خبر داده‌اند. این طرح با هدف ساماندهی بازار طلا و سکه و ایجاد شفافیت در معاملات از سوی وزارت صمت اجرایی شده است، اما برخی ایرادات در نحوه اجرای آن منجر به ترس مشتریان اندک بازار طلا شده است.

بذرافشان در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: این دستورالعملی است که سال ۹۲ اعلام شده بود و باید اجرا می‌شد. اما به هر دلیلی اجرا نشد. در دوره جدید نیز از ۲۷ مهر سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، اما همچنان مشکلاتی در زمینه بستر‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم و همکار‌های ما وجود دارد. استفاده از این طرح زمان بر است چرا که فعالان این حوزه نیازمند آموزش در این باره هستند. علاوه بر این نگرانی‌هایی در مورد امنیت این سامانه وجود دارد. برای عموم مردم نیز این سوال مطرح است که چرا باید مشخصات خود را وارد کنیم تا بعدا مشکلات مالیاتی برای ما ایجاد شود؟ این‌ها مواردی است که باید در مورد آن اطلاع‌رسانی شود و در برخی موارد نیز نیازمند اصلاحات است.

پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال

این فعال بازار طلا در پاسخ به پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال می‌گوید: الان برای پیش بینی زود است. باید دید بازار جهانی طلا بعد از پایان سال میلادی به چه سمت و سویی می‌رود و همچنین نیازمند میزان عرضه و تقاضا هستیم. فقط می‌توان گفت احتمال کاهش قیمت خیلی کم است و در طول هفته طبق یک روال طبیعی بین ۱ تا ۵ درصد نوسان افزایشی یا کاهشی را خواهیم داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت سکه ، قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان