تاریخ انتشار: ۰۴:۳۷ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

اکبر رحیمی مالک چای دبش کیست؟

اکبر رحیمی درآبادی مالک شرکت چای دبش در عرض یک هفته به سرشناس‌ترین فرد ایران تبدیل شد؛ چه آنکه فساد عظیم ۳.۳۷ میلیارد دلار‌ی رقمی نیست که کسی بتواند به سادگی از آن بگذرد و خبرش را نادیده بگیرد؛ این رقم یعنی بزرگترین فساد رخ داده در تاریخ ایران. این رکوردشکنی در دولت رئیسی و با نام اکبر رحیمی رخ داده است. برای آنکه او بیشتر آشنا شوید، گزارش رویداد۲۴ را بخوانید.

اکبر رحیمی مالک چای دبش

رویداد۲۴ شیوا سپهری: نام اکبر رحیمی دارآباد مدیرعامل چاش دبش که  با فساد اقتصادی ۳ میلیارد دلاری هم‌سنگ شده است، این روزها بارها شنیده می‌شود. کسی که تا اینجا بزرگترین فساد اقتصادی تاریخ ایران را با رقم  ۳.۳۷ میلیارد دلار‌ با همکاری وزارتخانه‌های کشاورزی، صمت، گمرک و بانک کشاورزی رقم زده است. در ادامه بیشتر درباره مرد شماره یک فساد ۳.۳۷ میلیارد دلار‌ی و مدیرعامل و مالک چای دبش می‌خوانیم. 

اکبر رحیمی مدیرعامل گروه کشت ‌و صنعت دبش که اکنون در زندان به سر می‌برد، متولد سال ۱۳۵۰ است. تولید چای شغل خانوادگی و موروثی آن‌ها است و سه نسل در خانواده آن‌ها تولید چای رواج داشته است. او تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرده و از همان ابتدا در شغل بیزنس و تجارت فعالیت داشته است.

رحیمی سال ۱۳۷۶ ابتدا با دو سوله کار خود را آغاز کرد و شرکت چای دبش را تاسیس کرد. آن زمان پدرش محمدرحیم رحیمی مدیرعاملی چای دبش را بر عهده داشته است و او در بخش فروش فعالیت می‌کرده است. برخی منابع از وجود ۱۰ هزار هکتار سالن تولید چای دبش خبر داده‌اند. اکنون شرکت اکبر رحیمی با ظرفیت تولید بیش از ۶ هزار تن چای در سال یکی از شرکت‌های مهم در زمینه تولید چای محسوب می‌شود . شرکت او حالا با ثبت رکورد تاریخی در فساد ۳.۷ میلیارد دلاری به نقل محافل تبدیل شده است.

ماجرای بازداشت اکبر رحیمی چیست؟

بر اساس سخنان حجت الاسلام درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور اواخر سال ۱۴۰۱ جمعی از فعالان صنعت چای از فساد گروه کشت و صنعت چای دبش خبر دادند و همین امر موجب شد نهادهای امنیتی تازه به ماجرا ورود کند و تحقیقات در این زمینه انجام شود. دستگاه‌های نظارتی دولت اعم از وزارت اطلاعات، بازرسی ویژه و دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از جمله نهادهای دیگری بودند که به این موضوع ورود کردند و در نهایت پرونده را به دستگاه قضایی ارجاع دادند. 

سخنگوی قوه قضاییه در بیانیه‌ای که در پی فساد بزرگ چای دبش قرائت کرد، جملات عجیبی گفت که ابهامات بسیاری بر ماجرا افزود؛ از جمله زمانی که اعلام کرد ماجرا قبلا تحت رصد بوده است! مسعود ستایشی در بخشی از آن بیانیه گفته بود: «خاطر مردم مکدر شد اما ماجرا از قبل تحت رصد بود!»

سوال مهم این بود که «ماجرا تحت رصد بود» یعنی چه؟ اگر «تحت رصد» بود، چگونه اجازه داده شد این حجم عظیم سرمایه ملی بر باد برود. چرا جلوی آن گرفته نشد؟ چگونه تحت رصد بود و فساد رخ داد؟ اگر هم تحت رصد نبود، پس چه دلیلی دارد ادعا شود تحت رصد بوده است!؟


بیشتر بخوانید: فساد چای دبش مربوط به دولت رئیسی است یا روحانی؟


میزان ارز تخصیص یافته به چای دبش چقدر بوده است؟

آنچه بیش از همه در فساد‌های مکرر در سال‌های گذشته مطرح شده است همکاری و عدم نظارت نهاد‌های مسئول در زمان مقتضی است که حکایت از وجود ساختار‌های تسهیل کننده فساد و رانت در دولت‌ها به افراد سودجو دارد. این‌بار نیز مجدداً بحث تخصیص ارز دولتی است که به عنوان ریشه فساد در سال‌های اخیر شناخته می‌شود و همیشه رد پای بانک مرکزی را در این دست پرونده‌ها باز می‌گذارد. کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ (در قالب واردات چای و ماشین‌آلات) معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار از ارز نیمایی تامین شده برای ماشین‌آلات و مابقی آن برای واردات چای بوده است.

ماجرای فساد دبش چیست؟

ماجرا از جایی شروع شد که شرکت کشت و صنعت دبش برای واردات چای درجه یک هندی ثبت سفارش کرد و بابت آن ارز نیمایی تحویل گرفت، اما عملا چای درجه دو کنیایی را وارد کشور کرد. چای وارد شده همان چایی بوده است که دبش به عنوان کشت فراسرزمینی انجام می‌داده است.

در واقع مجوز کشت فراسرزمینی برای صادرات بوده است، اما وارد کشور شده است. گفته می‌شود اختلاف قیمت این دو چای چیزی حدود ۱۲ دلار بوده است و وقتی این اختلاف در عدد واردات چای هندی ضرب شود به رقم سرسام‌آوری می‌رسیم. این درحالی است که این چای صادراتی به قیمت تنها دو دلار وارد می‌شده و به قیمت نزدیک به ۱۴ دلار فروخته می‌شد. ما به التفاوت این ارز نیمایی که  دریافت می‌شده در بازار آزاد به فروش می‌رسیده است و اینجا همان سناریو تکراری ارز رانتی را مشاده می‌کنیم که چندین میلیارد به اقتصاد کشور تا همین‌جا ضرر زده است.

ضمناً علاوه بر مبلغ مورد اشاره (یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) مهلت مابقی ارز‌های دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده در حوزه واردات چای برای این شرکت تا عدد نزدیک به دو میلیارد دلار قابل افزایش است. البته ابعاد دیگری از این فساد تاریخی حتماً در آینده مشخص خواهد شد.  

اکبر رحیمی مالک چای دبش چه شرکت‌هایی دارد؟

اگرچه اکبر رحیمی مدیرعامل شرکت چای دبش است و اکنون نام او با پرونده فساد واردات چای گره خورده است اما نام او با چند شرکت دیگر نیز مرتبط است که همگی در حوزه مالی و صادرات و واردات فعالیت دارند. برخی از شرکت‌های رحیمی را در ادامه بشناسید.

شرکت طلوع تجارت اطلس

یکی از این شرکت‌ها «شرکت طلوع تجارت اطلس» است . درباره موضوع این شرکت مواردی همچون صادرات و واردات و آماده‌سازی و بسته‌بندی و تولید فرش‌های دستباف و ماشینی و موکت و صنایع نساجی و منسوجات و مواد اولیه نیمه تکمیلی و انواع مواد غذایی و آشامیدنی و صنعتی و کشاورزی و نساجی و کلیه کالاهای واسطه‌ای و قطعات یدکی و مواد اولیه خوراکی و انواع اسانسهای خوراکی و چای و کلیه ماشین آلات تولیدی و صنعتی اعم از خوراکی و غیر خوراکی و صنعتی ذکر شده است.

اکبر رحیمی درآباد به همراه «جمال رحیمی درآباد» از سال ۹۸به مدت دو سال از اعضای هیات مدیره آن بوده است. این دو نفر همچنین در سال ۹۴ نیز به مدت دو سال به عنوان اعضای هیات مدیره در این شرکت حضور داشتند.جالب اینکه در سال ۹۲ اکبر رحیمی درآبادی سمت مدیرعاملی در این شرکت داشته است. او در سال ۸۹ نیز به مدت دو سال عضو هیات مدیره این شرکت بوده است.

شرکت افرند کلبه ایرانیان

از دیگر شرکت‌هایی که اکبر رحیمی در آن حضور داشت، شرکت افرند کلبه ایرانیان است که وی در سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس هیات مدیره در آن فعالیت می‌کرد. جالب اینکه در همان تاسیس «شرکت سهامی خاص راشا سانا پرگاس آروند» کلید می‌خورد؛ شرکتی که اکبر رحیمی به مدت دو سال عضو اصلی هیات مدیره آن به عنوان نماینده حقوقی دبش سبز گستر بوده است.

گروه صنعتی سرزمین سپید عرفان

شرکت دیگری که زیرمجموعه افرند تاسیس شده، شرکت سهامی خاص گروه صنعتی سرزمین سپید عرفان است که سال ۱۴۰۱ تاسیس می‌شود. این شرکت به کارهای تولید، توزیع، بسته‌بندی، خرید و فروش و واردات و صادرات کلیه کالا‌های مجاز بازرگانی علی الخصوص خشکبار، چای، قند، برنج، حبوبات، لبنیات، مکمل‌های غذایی نهاد‌های دامی و خوراک دام و طیور مشغول است. اکبر رحیمی در این شرکت نیز به عنوان عضو اصلی هیات مدیره فعالیت می‌کرده است.

شرکت فرآورده‌های غذایی نیکو فراز

شرکت فرآورده‌های غذایی نیکو فراز شرکت سهامی خاص نیز شرکت دیگری است که نام اکبر رحیمی از سال ۹۵ یعنی سال تاسیس آن  در سمت‌های بالای مدیریتی آن به چشم می‌خورد. او در شرکت سبز گستر دبش نیز رئیس هیات مدیره بوده و در شرکت آسان توان تولید و شرکت شهد زرنوش رئیس هیات مدیره بوده است.

اصولاً یکی از راهکارهای مخفی کردن فساد شرکت‌های شرکت‌های تازه تاسیس هستند که دست‌کم اکبر رحیمی دو شرکت تازه تاسیس در سال ۱۴۰۱ داشته است. شرکت‌هایی که مشخص نیست واقعا تولید داشته‌اند یا از آن شرکت‌هایی هستند که صرفاً روی کاغذ هستند. در این بین نام او در سمت‌های بالای مدیریتی چند شرکت دیده می شود. 

عکس اکبر رحیمی دارآباد

اکبر رحیمی مدیرعامل چای دبش کیست؟

متهمان چای دبش کجا هستند؟

در رابطه با پرونده چای دبش گفته می‌شود چندین نفر بازداشت شده اند. از جمله شخص مدیرعامل چای دبش! با اینحال گفته می‌شود که تعداد متهمان فساد مالی چای دبش به ۶۰ نفر هم می‌رسد. این ۶۰ نفر مسئولان سابق دولت سیزدهم هستند که در این پرونده حضور دارند. جالب اینکه جالب اینکه رییس قوه قضاییه می‌گوید این افراد به مقام قضایی معرفی نشده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
20
عجب گزارش مزخرفی! یه سری خبر دزدی که پاراکراف به پاراگراف هی تکرار میشه!
پاسخ ها
راِیش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
مرگ یه نفر
ایران نفس راحتی
میکشید
ب امید آن زوز
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
0
44
اینقدر رانت خوراران اختلاس کرده اند دیگر خبر شنیدن اختلاسهای نجومی هم برای خیلی از مردم عادی شده.
پاسخ ها
بیژن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
یکی از دلایلش خیلی خیلی گنده بودن اعداد این اختلاس ها( همون دزدی سابق) هست. اگه به مردم عادی بگی فلان مدیر ماهی دویست میلیون حقوق و مزایا می گیره سریع توجه توام با تعجب و حتی خشم نشون میدن ولی وقتی بگی سه و نیم میلیارد دلار دزدی شده، اصولا درکی از بزرگی عدد ندارن و بهمون نسبت هم فقط سری به حسرت و ناراحتی تکون میدن.
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
۱۰:۳1 - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
عدد و رقمهای اختلاس شده در جمهوری اسلامی ایران در تاریخ اختلاسهای جهان بعضا بی رقیبه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
3
43
دعوا سر لحاف ملانصرالدينه، والا خنده دار نيست كه چاي درجه ٢ وارد بشه و كسي متوجه نشده باشه؟ براحتي ميشد اين موضوع رو كنترل كرد! اما متاسفانه عمدي أست و مافيا حاكم بر تمام اقتصاد كشور است، اما چرا ايشون قرباني شده، ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
حتما متوجه شدم اما از آنجایی که فساد در تمام لایه های کوچک و بزرگ نفوذ کرده ،چه کسی میخواد کنترل بکنه ،من یه زمانی سال ۶۶-۶۷کارمند وزارت صنایع بودم ،آنجا دیدم از همان جلو در فقط شیرینی از ارباب رجوع طلب می کنند تا بالاترین شان که نعمت زاده وزیر بود،شروع فساد از همان سال ها بوده و دیگه خدا هم نمی تونه کاری بکنه ،نه تنها وزرات خانه ها بلکه ،شهرداری‌ها بدتر از همه ،پلیس ،اداره مالیات ،تعزیرات و بطور گل مملکت توی لجن غرق شده
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
0
28
برای گرفتن یک وام ده میلیونی باید هزار مصیبت کشید و افرادی که در خارج دانشجو دارن برای دربافت هزار دلار بایستی ماها دوندگی کن ولی کسی که ۳ میلیارد دلار بدون دوندگی ارز گرفته مطمئنن وزرا و فرزندان مسئولین بالای کشوری با این فرد شریک و همسو بودن وگرنه بایستی مثل ما ب ای ده میلیون تومن وام ماهها دوندگی میکرد واخر سر بانک بدلایل نبود بودجه وام رو یا دیر پرداخت میکرد یا اصلا میگفت بودجه تمام شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
6
16
اینارو رها کنید.الان نوبت تتلو هست!!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
39
نگران نباشید، همه اختلاس گران خودی هستند!
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
1
21
این خبر بی فایده و وقتگیر را برای چی انتشار می دهید ؟!
شرکا و همدستانش را پیدا کنید ؟
۷۳.۳ میلیلرد دلار اختلاس نمی تواند کار یک شرکت و مدیر عامل باشد و قابل تصور نیست !!!
این اخبار پشت پرده کار را پوشش داده و حجم فاجعه را قائم می کنند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
21
شادی روح سلطان سکه صلوات...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
12
مگر غیر از این هم انتظاری هست؟!
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
16
اختلاس گران و مفسدان اقتصادی باید اعدام شن.
اسعد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
9
وقتی میشه چای دو دلاری آورد و کسی هم متوجه این تفاوت نشه چه کاریه چای هندی بیارن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
2
13
تتلو رو آوردن حواسهای مردم از رقم اختلاس پرت بشه واز یادشون بره...
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
6
7
این سه هزار میلیبارد هم فدای سر ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
2
9
باید همگی ای افراد که سه هزار و چهارصد میلیارد دلار ارز 4200تومانی را بردند آزاد 52000تومان فروختند پول بیت المال را آتش زدند باید قوه قضاییه همگی را سریع اعدام کند ما با کمترین حقوق در تولید و کارخانه ها کارگری لنگ صد هزار تومن هستیم سفره هایمان خالی شرمنده زن و بچه هستیم آنوقت اینها حق الناس را پایمال میکنند ما با روزی دوازده ساعت کار حقوق ناچیز و برای وام ده میلیونی با سود 20درصد باید کلی ضامن و دوندگی آخر میگن بودجه تمام شد حالا اینها بودجه چند سال مملکت را به باد میدهند و باعث تورم و بی ارزشی پول ملی رانت خواری تا چه حد انشالله با پیگیری قوه قضاییه سریعا اعدام شوند در ملا عام
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
3
5
آها الان متوجه شدم چرا چایی که می خوردم اصلا طعم نداشت نوش جونت عمو سه میلیارد فقط بذارید 20دقیقه دم بکشنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
7
اول یک دو ریال نیست که بگیم جمع کرده و چندین وزارت خانه و بانک مرکزی و کشاورزی دخیل بوده فساد سیتماتیزه به چی میگندوثانیا اختلاس و رانت از دلالی چای بود ببین در وزارت نفت و صمت چه خبره
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
9
کدخدا را ببین ده را بچاپ!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
8
ای بابا دیگه تتلو چی اینها همه ۴۸ ساله دارن میخورن ایران را نابود کردن
یاردبستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
6
بابا لبخند بزنید،یارو شیتیل نداده لو رفته،بقیه که با هم اند.بی خیال صدای پرنده ها را گوش بدهید الغوث الغوث بگویید
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
2
بقول اقای احمدی نژاد: خبرگزاری ها انقدر خبر دزدی با اب و تاب نشر بدید، ملت شما هم انقدر زیرش کامنت بزارید، تا خبر دونی و نظر دونی همتون پاره بشه، اون ممه لولو برد تو دنبال چی میگردی؟ ???
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
2
اصلا برام مهم نیست،من اهل مادیات نیستم و این مادیات برا اخوندا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
5
تو این مملکت بعضی توسطل اشغال دنبال یک لقمه نون می گردن یک کارمند برای ده میلیون وام ۶ماه باید بدود بعضیها هم اندازه بودجه کل کشور وام بلا عوض می گیرن وقتی هم دستگیر می شود می‌گویند فعلا زندانی شده .....اخرم نتیجه ایی ندارد . بعدی ..... بعدی وبعدی تکرارمکررات
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
7
چرا از مخبر نمیگید بانی اصلی این فساد
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
0
3
تمامی شرکتها و مدیرانی که در بدنه دولت بودن و به این اختلاس کمک کردن باید محاکمه بشن در زمانی که یه وام 20میلیونی برای یک فرد معمولی اینهمه سنگ جلو پاش میزارن در عوض یه همچین آدمی صددرصد دوستانه داشته که بهش کمک کردن و باید محاکمه علنی و اعدام بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
2
عملا نشان‌دهنده اینکه دستگاههای نظارتی نظام ما کارایی ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
0
0
این دزدان به کی و چطور وصل شدند گزارش ناقص و رد گم کنی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
لعنت خدا بر جهانگیری که ار اول ارز های کشور رو به باد داد با این طرح مزخرفش وراه دزدی و اختلاس ها شروع شد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان