تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۱۷ آذر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲

بورس تهران سرانجام پس از روز‌های طوفانی ادامه‌دار خود، تصمیم به استراحت گرفت. نماگر‌های تالار شیشه‌ای در جریان معاملات آخرین روز هفته، با افت اندکی مواجه شدند. اما بازار سهام در جریان معاملات شنبه چگونه پیش می‌رود؟

پیش‌بینی بورس شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ در پایان معاملات روز پایانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با  افت 0.25 درصدی (معادل پنج هزار و 480 واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح دو میلیون و 171 هزار و 23 واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت اندک 0.04 درصدی (معادل 274 واحد)، در ارتفاع 747 هزار واحدی باقی ماند.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با افت اندک 0.04 درصدی معادل 17.51 واحد از ارتفاع این شاخص، در افق 26 هزار و 196 واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز پایانی هفته را 6 هزار و 200 میلیارد تومان نشان می‌داد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات پنجمین روز هفته معاملاتی را هم 9.4 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز چهارشنبه، خبر از خروج 445 میلیارد و 600 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

از سوی دیگر، ورود 591 میلیاردی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نشان از بالا بودن هیجان فروش سهام در میان اهالی بازار سرمایه دارد.


بیشتربخوانید: بورس در حال جبران عقب‌ماندگی


پیش بینی بورس شنبه

پس از یک هفته متوالی از روزهای سپز و پرفروغ بازار سرمایه، نماگرهای سهامی سرخ‌فام شدند. با این حال در همین بازار نیز تعداد بالاتر نماد‌هایی که به صف خرید نشستند، نشان می‌دهد منفی بازار ماهیت متفاوت با روزهای منفی تابستان دارد.

برآیند معاملات در پنج روز معاملاتی پیش از چهارشنبه، رشد 4.9 درصدی شاخص هم‌وزن و رشد 7.15 درصدی نماگر هم‌وزن بود. در این میان تعداد کثیری از نمادها، بازدهی بالاتری از این ارقام را تجربه کرده‌اند.

از این رو، طبیعی است که پس از رشد مطلوب نماد‌ها برخی از سهامداران در صدد شناسایی سود برآیند. نوسان‌گیران نیز با رسیدن قیمت سهام به مقاومت‌های مینوری خود، با شناسایی سود، دست به خروج می‌زنند تا در هفته آینده با گذر از این مقاومت‌ها (و یا پولبک قیمت‌ به مقاومت‌های شکسته شده)، فرصت‌های خرید را بدست آورند. 

در راستای پیش بینی بورس روز آغازین هفته، انتظار می‌رود انگیزه فروش ایجاد شده به بازار روز شنبه نیز سرایت یابد اما همچنان موضع برتر خریداران حفظ شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار پرنوسان و متعادل رو به مثبتی پیش روی اهالی بازار سرمایه قرار داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان