تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲

پس از پنج روز متوالی رشد نماگر‌های سهامی، معامله‌گران گام‌های محتاطانه‌تری برمی‌دارند. کاهش موج فروش نسبت به روز چهارشنبه، اما در روز شنبه، مشهود بود. سرنوشت بازار سهام در ادامه هفته چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی بورس یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲

رویداد۲۴ نماگرهای سرخ‌فام تالار شیشه‌ای، برآیند معاملات روز آغازین هفته بود. جریان دادوستد‌های بورس تهران در روز شنبه به گونه‌ای پیش رفت که تنها پس از 20 دقیقه ابتدایی معاملات شاخص کل در محدوده منفی دامنه نوسان ایستاد. اوضاع سهام فرابورس اما متفاوت دنبال شد و تقابل عرضه و تقاضا در این دسته از سهام، در نهایت رشد شاخص فرابورس را رقم زد. 

 

 

روند بازار 18 آذر

در پایان معاملات روز آغازین هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.46 درصدی (معادل 10 هزار و 58 واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح دو میلیون و 160 هزار و 23 واحدی قرار گرفت. کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن نیز به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت 0.35 درصدی (معادل 637 واحد)، تا پله 744 هزار واحدی افت کرد.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است اما با افت رشد 0.13 درصدی معادل 33.56 واحد از ارتفاع این شاخص، در افق 26 هزار و 230 واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز ابتدایی هفته را هفت هزار و 25 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات اولین روز هفته معاملاتی را هم 11.8 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز شنبه، خبر از خروج 178 میلیارد و 700 میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. از سوی دیگر، خروج 153 میلیاردی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت نشان می‌دهد از سنیمنت فروش هیجانی روز چهارشنبه هفته گذشته، کاسته شده است.  

پیش بینی بورس یکشنبه

روند کاهشی حجم و ارزش معاملات که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده بود، با رشد این دو شاخص ارزیابی بورس در معاملات شنبه متوقف شد. افزایش حجم و ارزش معاملات می‌تواند از دست به دست شدن سهام حکایت داشته باشد.

در این فاز از بازار سرمایه برخی از سهامداران که از رشد اخیر بازار سرمایه، بازدهی مطلوب خود را کسب کرده‌اند دست به شناسایی سود می‌زنند. دسته‌ای دیگری از اهالی بازار سرمایه که در سوی سفارشات خرید ایستاده‌اند، می‌توانند در روزهای آتی بورس تهران را شارژ کنند.

کارشناسان معتقدند با منتشر شدن اخبار آغاز فرآیند تجدید ارزیابی شرکت‌های دیگر، تب‌وتاب معاملات بازار سهام مجددا بالا خواهد گرفت. در حال حاضر اما اهالی بازار سرمایه منتظر اخباری دقیق‌تر و تصمیمات رسمی شرکت‌ها هستند. 

در راستای پیش بینی بورس یکشنبه، انتظار کارشناسان ادامه روند کاهشی عرضه‌هاست. از این رو به نظر می‌رسد بر خلاف بازار شنبه، شروع بازار منفی باشد و پس از آن تعادل در پیش گرفته شود. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان