تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
لاریجانی:

انگلیس و آمریکا قدرت تاثیرگذاری در منطقه را از دست داده‌اند/ برای مذاکره هزینه ای ندادیم و نمی دهیم

رئیس مجلس شواری اسلامی در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی در رابطه با اظهارات نخست وزیر انگلیس گفت: انگلیس و آمریکا قدرت تاثیر گذاری در منطقه را از دست داده اند و غرش تبلیغاتی می کنند.

رویداد۲۴-رئیس مجلس شواری اسلامی در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی در رابطه با اظهارات نخست وزیر انگلیس گفت: انگلیس و آمریکا قدرت تاثیر گذاری در منطقه را از دست داده اند و غرش تبلیغاتی می کنند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به این نماینده مجلس گفت: این که شما گفتید ما از امکانات هسته‌ای خودمان گذشتیم که مذاکره کنیم چنین چیزی نیست. ما برای مذاکره هزینه ای ندادیم و نمی دهیم. قرار بود آنها تحریم ها را بردارند ما هم اقداماتی در حوزه مسائل هسته ای انجام دهیم که آن هم با ملاحظه انجام شد.

او ادامه داد: در بین کارهایی که آنها انجام دادند برخی را تعلل کردند که پاسخ‌شان داده خواهد شد.

رئیس مجلس همچنین گفت: در مورد فضاسازی‌هایی که این چند روز چه مقامات انگلیس و چه مقامات آمریکا داشتند باید دید که چرا در این شرایط این حرف‌های بیهوده را می زنند. به نظر می رسد که اینها در بقیه امور دچار مشکل شده اند و در صحنه بین المللی  دچار عقب افتادگی شده‌اند. هم آمریکا و هم انگلیس هم مسائل داخلی دارند و چون در مسائل منطقه‌ای قدرت تاثیرگذاریشان را از دست داده اند غرش های تبلیغاتی می کنند و این نشان می دهد که این حرف های تو خالی است.

رئیس مجلس تاکید کرد: سیاست اصلی جمهوری اسلامی این است که در منطقه آرامش امنیتی وجود داشته باشد و این روشن است. ایران از ابتدای بحران سوریه اعتقاد داشت که این بحران باید از طریق سیاسی حل شود. کشورهای قدرتمندی که از آن طرف دریاها سلاح می فرستادند و برخی از کشورهای منطقه که بازی خوردند به دنبال این بودند که بتوانند با جنگ افروزی در مساله سوریه نقشی داشته باشند.

او ادامه داد: این کشورها امروز باید پاسخ دهند. این همه کشته و زخمی و تخریب هایی که در منطقه اتفاق افتاد،‌ نتیجه بی درایتی و کینه یا  توهماتی برای امپراطوری گری است که در سر عده ای بود. جمهوری اسلامی از ابتدا به دنبال حل مساله از طریق سیاسی بود. امروز ایران سربلند است که توانست تاثیرگذار باشد تا روش‌های نظامی‌گری آنها به سنگ بخورد.

لاریجانی تصریح کرد: تصور من این است که غرش های تبلیغاتی که اینها می کنند بخاطر این است که سیاست های نارسی که داشتند به سنگ خورد. الان به جای اینکه پاسخ بدهند توپ را به زمین ایران می اندازند. ایران از اول مخالف این گونه دخالت های نظامی در منطقه بود. شما باید پاسخ دهید که چرا از آن طرف دریاها به تروریست ها سلاح دادید؟ حالا مجلس نمایندگان آمریکا افتخار می کند که تصویب کرده به تروریست ها ضد هوایی بدهد و هنوز هم این کار را می کند.

او تاکید کرد: این سیاست به سنگ خورد و موفق نبود. نتیجه اش هم این شده که اینها به جای اینکه پاسخ دهند توپ را به زمین کشورهای دیگر می اندازند. البته برخی کشورهای منطقه هم تصور می کنند با توسل به کشورهایی که خودشان دچار مشکل هستند می توانند مسائل منطقه ای را حل کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: امنیت در منطقه به وسیله کشورهای منطقه می تواند پایدار بماند نه با دخالت کشورهایی که خودشان در این مساله نقش داشته اند و به تروریست ها سلاح می دادند. موشک تاو به تروریست ها دادند. موشک تاو که کلاشینکف نیست؛ شماره سریال دارد و معلوم است چه کسی ساخته و به چه کسی تحویل داده و معلوم است چه کسی آن را به دست تروریست ها رسانده است. آنها باید پاسخ دهند که چرا این همه سلاح در اختیار تروریست ها قرار دادند.

رئیس قوه مقننه متذکر شد: سیاست هایشان به سنگ خورد و معلوم بود که جمهوری اسلامی به صورت داهیانه در مسائل منطقه ای از دولت‌هایی که درگیر هستند حمایت کرد. آنها به جای اینکه پاسخ بدهند دارند به مسال دیگری حواله می دهند. کار انگلیسی ها کار غلط و نادرستی بود و صحبت های آمریکایی ها هم ناصحیح بود. ما باید تحلیل درستی داشته باشیم که این ها بخاطر عقب افتادگی از حل و فصل مسائل منطقه این فریادها را در منطقه سر می دهند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان