تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۱ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حقوق کارگران زیاد نشود، تورم کم می‌شود؟

نماینده ادوار مجلس گفت: وقتی مردم می‌شنوند وزیری که خودش ۵۰ میلیون حقوق می‌گیرد، برای افزایش حقوق کارگران مقاومت نشان می‌دهد، قطعا خوشحال نمی‌شوند و حال خوبی پیدا نمی‌کنند.

حقوق کارگران زیاد نشود، تورم کم می‌شود؟

رویداد۲۴ میزان افزایش سالانه و دعواهای مربوط به آن هم از آن داستان‌های تکراری و البته طولانی است. هر سال شاهد بگو مگوهایی در این باره هستیم و دست آخر هم میزان افزایش حقوقی که مشخص می‌شود، دردی از طبقه کارگر و کارمند دوا نمی‌کند. دلیل هم به وضوع روشن است و چیز غیر از شیب تند تورم نیست. نکته قابل توجه و جالب اما اینجاست که برخی همین افزایش حقوق‌ها را عامل تورم می‌دانند! مثلا صولت مرتضوی وزیر کار که هنوز از میزان توجه‌ها به حقوق و درآمد 50 میلیونی‌اش کاسته نشده، معتقد است «افزایش حقوق کارگران به نفع نبود و تورم ایجاد کرد». در یک نگاه کارشناسانه و بررسی دقیق علل تورم حتما میزان افزایش حقوق هم سهمی دارد اما اینکه دیگر علل و حتی عوامل جدی و اساسی‌تر را نادیده گرفته و صرفا از افزایش‌ها حقوق‌ها انتقاد کنیم، منطقی به نظر نمی‌رسد. سوالی که با این قبیل حرف‌ها نمی‌توان برایش پاسخ یافت این است که آیا عدم افزایش یا افزایش غیرمتناسب حقوق‌ها با مخارج و تورم فعلی، موجب کاهش تورم خواهد شد؟ 

سیدحسین نقوی حسینی فعال سیاسی اصولگر و نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره نگاه دولت برای کنترل تورم در سایه ایجاد توقف در حقوق و دستمزد کارگران گفت: وقتی مردم می شنوند وزیری که مرتبط با امور کارگران است درباره دستمزد و هزینه های زندگی آنها این طور صحبت می کند و برای افزایش حقوق کارگران مقاومت نشان می دهد چون معتقد است «افزایش حقوق کارگران موجب تورم می شود» درحالیکه خودش 50 میلیون تومان حقوق می گیرد، قطعا خوشحال نمی شوند و حال خوبی پیدا نمی کنند.


بیشتربخوانید: شکاف میان نرخ تورم و میزان افزایش حقوق؛ مردم فقیرتر می‌شوند


وی افزود: همه اقتصاددانان بر این نکته تأکید دارند و متفق القول هستند «عامل تورم افزایش حقوق کارگران نیست و عوامل دیگری دارد که آن عوامل باید مورد توجه قرار بگیرند. امروز با این وضعیت گرانی یک کارگر چطور می تواند هزینه زندگی اش را تأمین کند. چند ماهی است که کارخانه ها و مراکز تولیدی به شدت با کمبود کارگر روبرو هستند و کارگران حاضر نمی شوند با این میزان حقوق کار کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: در وضعیت کنونی اقتصاد کشور، یک جوان متأهل برای گذران زندگی اش حداقل به 20 تا 25 میلیون درآمد نیاز دارد. اگر هم مجرد باشد و بخواهد برای آینده زندگی اش برنامه ریزی کند با این حقوق ها نمی تواند آینده ای را برای خود متصور باشد بنابراین با حقوق های فعلی کسی نمی رود در کارخانه ها کارگری کند.

وی کف حقوق فعلی کارگران را یک تهدید جدی برای اقتصاد کشور خواند و افزود: اگر تحلیل های اقتصادی را ببینیم، آمارهای خیلی نگران کننده ای وجود دارد چون افراد به جای کارگری تمایل به شغل های کاذب پیدا می کنند چون درآمدش خیلی خیلی بالاتر است. در واقع می گویند برویم باقالی و لبو بفروشیم یا با موتور و ماشین کار کنیم درآمد به مراتب بهتری خواهیم داشت.

نقوی با بیان اینکه کف حقوق کارگری اصلا نمی شود زندگی اداره کرد، یادآور شد: هم به لحاظ معیشتی و هم به لحاظ ضرورت افزایش امید در جامعه این نوع نگاه به مسئله حقوق و دستمزد اصلا شایسته نیست. مثلا عنوان می شود مالیات بر حقوق کارمندان سال آینده 20 درصد خواهد شد در حالیکه افزایش حقوق کارمندان 18 درصد خواهد بود؛ یعنی رشد حقوق کارمندان سال آینده  منفی 2 درصد خواهد بود که طبیعی است مردم از شنیدن این اخبار نگران شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حقوق کارگران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
0
3
منفی دو درصد نع
۴۵درصد تورم _ ۱۸درصد افزایش حقوق = منفی ۲۷درصد حقوق کارمندان در سال آینده
امسال هم ۲۷درصد نسبت به تورم ۱۴۰۱ کسر افزایش حقوق داشتیم
به این ترتیب برویم جلو ، دیگه با حقوق کارمندها خروس قندی هم نمی دهند .
البته دولت با تزویر و نیرنگ حقوق کارمتدهای خود را مزایای دیگر پر می کند ولی در عمل ۱۸درصد را بهانه می کند تا حقوق کارگر و بازنشسته را همون اندازه زیاد بکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
0
0
بس که ...هستند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان