تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۲۳ آذر ۱۴۰۲

اخبار حذف قطار محلی سمنان مشهد

قطار یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه عمومی است. در چند دهه اخیر حمل و نقل ریلی کشور ما توسعه زیادی پیدا کرده است. امروزه به راحتی می‌توان بلیط قطار به مقصد شهرهای مختلف را به صورت حضوری و اینترنتی تهیه کرد.

اخبار حذف قطار محلی سمنان مشهد

رویداد۲۴ هر سال در کشور ما هزاران مسافر با استفاده از خطوط راه‌آهن جابه‌جا می‌شوند که این میزان در سال‌های اخیر رشدی چندین برابری داشته است. بلیط برخی از خطوط راه‌آهن بسیار طرفدار هستند و برخی دیگر مانند بلیط قطار سمنان مشهد متقاضیان کمتری دارند. به تازگی اخباری مبنی بر حذف قطار محلی سمنان- مشهد منتشر شده است که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی جوانب مختلف این خبر بپردازیم.

افتتاح خط راه‌ آهن سمنان مشهد

قطار محلی سمنان- دامغان- شاهرود- مشهد در 28 مهرماه 1401 افتتاح شد. بلیط قطار سمنان مشهد هر روز از ساعت 9 صبح در باجه‌های فروش حضوری بلیط قطار در راه‌آهن به فروش می‌رسد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند بلیط‌های این قطار را به صورت اینترنتی از سایت فروش بلیط راه‌آهن رجا و سایر وب‌سایت‌های معتبر تهیه کنند.

این خط راه‌آهن بنا به درخواست مسئولان شهر سمنان و پیگیری برخی از مردم این شهر راه‌اندازی شد. هنوز هم ظرفیت مشخصی برای این خط راه آهن در نظر گرفته نشده و ظرفیت این قطار به صورت شناور است.

آيا قطار سمنان مشهد حذف خواهد شد؟

کمتر از چند ماه از خبر افتتاح قطار محلی سمنان مشهد نگذشته که به تازگی خبری از طرف مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی درباره حذف این قطار شنیده شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده؛ این قطار از زمان افتتاحش تاکنون مورد استقبال بخش کمی از مردم قرار گرفته است.اخبار حذف قطار محلی سمنان مشهد


بیشتر بخوانید: بهترین قطار مشهد اهواز کدام است؟


بخش زیادی از ظرفیت قطارهای سمنان- مشهد پر نمی‌شود و اکثر قطارها با نیمی از ظرفیتشان به سمت مشهد حرکت می‌کنند. با این حال هنوز خبر حذف دائمی این قطار محلی منتشر نشده و مردم می‌توانند با خرید بلیط قطار سمنان مشهد برای زیارت و سیاحت به شهر مقدس مشهد سفر کنند.

آيا راه حلی برای جلوگیری از حذف قطار محلی سمنان به مشهد وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از حذف این قطار افزایش تقاضاها برای خرید بلیط است. اگر این قطار محلی همچنان مورد استقبال مردم شهر سمنان قرار نگیرد، احتمالاً به زودی از ناوگان ریلی کشور حذف خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید هزینه حمل و نقل ریلی نسبتاً زیاد است و بخش عمده‌ای از این هزینه‌ها از طریق بلیط فروشی تأمین می‌شود.

 مشکلات بودجه و افزایش تورم نیز بر روی کاهش میزان سفرهای داخلی تأثیر زیادی گذاشته است به همین دلیل قطارهایی که با استقبال خوبی مواجه نمی‌شوند به زودی حذف خواهند شد. در حال حاضر قطار سمنان -مشهد صبح‌ها از سمنان به سمت مشهد حرکت کرده و قطار برگشت نیز شب‌ها مسافران را از مشهد به سمنان جابه‌جا می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق با بیان اینکه بخش خصوصی حمل و نقل ریلی کشور با مشکلات زیادی مواجه است و حدود پنجاه درصد از بلیط قطار سمنان- مشهد در روزهای میانی هفته به فروش نمی‌رسد؛ تصریح کرد که این مسئله در صورت تداوم ممکن است باعث حذف کامل قطار سمنان به مشهد شود. او اضافه کرد: بخش خصوصی در صورت ادامه سرویس‌دهی در خطوطی که مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند، متحمل ضررهای زیادی خواهد شد.

چرا تقویت خطوط راه آهن استان سمنان از اهمیت زیادی برخوردار است؟

استان سمنان به دارالمرحمه معروف است. بخش زیادی از قطارهایی که مقصدشان شهر مشهد است از این استان عبور می‌کنند. استان سمنان با حدود 98 هزار کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور است.

سمنان از شمال با استان‌هایی مانند مازندران، گلستان و خراسان شمالی همسایه است و از جنوب به اصفهان و خراسان جنوبی متصل می‌شود. هم‌جواری سمنان با خراسان رضوی از سمت شرق و تهران و قم از سمت غرب باعث شده که این استان از نظر موقعیت جغرافیایی شرایط ویژه‌ای داشته باشد.

اخبار حذف قطار محلی سمنان مشهد

بر اساس آخرین آمار، سالانه بیش از بیست میلیون زائر برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) وارد شهر مشهد می‌شوند. بخش زیادی از این زائران از خطوط ریلی برای رسیدن به مشهد استفاده می‌کنند به همین دلیل افزایش ظرفیت خطوط راه آهن استان سمنان می‌تواند تأثیر زیادی در کیفیت خدمات‌دهی به زائران داشته باشد. همچنین تقویت خطوط ریلی به کاهش تصادفات جاده‌ای و کاهش ترافیک بین شهری نیز کمک زیادی خواهد کرد.

قیمت بلیط قطار سمنان مشهد چقدر است؟

فاصله سمنان تا مشهد با قطار حدود هشت ساعت است. قطارهایی مانند پردیس سالنی، صبا اتوبوسی، 6 تخته کویر، 7 تخته سبز و 4 تخته پلور سبز در این مسیر سرویس‌دهی انجام می‌دهند. ارزان‌ترین بلیط قطار مربوط به قطارهای اتوبوسی است و قطارهای درجه یک بلیط گران‌تری دارند.

قیمت بلیط قطار سمنان مشهد از حدود 150 هزار تومان به ازای هر نفر بزرگسال شروع می‌شود. بلیط کودکان و نیز ارزان‌تر است و به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود. همچنین اگر قصد سفر خانوادگی به مشهد مقدس را دارید می‌توانید یک کوپه را به صورت دربست بگیرید تا حریم خصوصی بیشتری داشته باشید.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قطار سمنان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان