تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

جمشید هاشم‌پور کیست؟

جمشید هاشم‌پور، که با نام جمشید آریا نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین هنرپیشه‌های سینمای بعد از انقلاب است. او تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ریاضی ادامه داده و در دوران جوانی در حوزه کنگ فو فعالیت کرده است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی جمشید هاشم‌پور بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی جمشید هاشم‌پور

رویداد۲۴ جمشید هاشم‌پور، متولد ۳ فروردین ۱۳۲۳ در تهران، یک بازیگر سینما و تلویزیون است. او در مقطع دیپلم رشته ریاضی تحصیل کرده و با نام هنری "جمشید آریا" سال‌ها درخشیده است. او همچنین در عین شهرت و محبوبیت بسیار، یک آدم کم حاشیه و مردمی محسوب می‌شود.

خانواده جمشید هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

جمشید هاشم‌پور (Jamshid Hashempour) در محله سلسبیل شهر تهران به دنیا آمد و با هشت خواهر و برادر دیگر خود بزرگ شد. اصالتاً او تورک زبان است. پدرش نظامی بود و اهل شهرستان میانه در آذربایجان شرقی بود و مادرش اردبیلی بود.

شروع بازیگری جمشید هاشم‌پور از ۲۴ سالگی

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

در سال ۱۳۴۷، وقتی جمشید هاشم‌پور ۲۴ ساله بود، با معرفی یکی از دوستان خود به ساموئل خاچیکیان، کارگردان مشهور تبریزی، برای اولین بار در فیلم "جهنم سفید" نقش کوتاهی را بازی کرد.

تا سال ۱۳۵۰، جمشید هاشم‌پور در نزدیک به ۱۰ فیلم نقش‌های مختلفی را ایفا کرد. اما به دلایلی بیشتر اخلاقی، تصمیم گرفت از بازیگری دست بکشد. پس از اتمام دوره امدادی، وارد سازمان امداد و نجات شد.
برای بیست سال، در کنار فعالیت در رشته رزمی، او عضو گروه امدادی بود. هدف این گروه نجات افراد گیرافتاده در کوه، بهمن و تصادف بود. اما پس از مدتی، از آن سازمان بازنشسته شد.

بازگشت جمشید هاشم‌پور به بازیگری

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

در سال ۱۳۶۰، وقتی جمشید هاشم‌پور ۳۷ ساله بود، با دعوت مسعود کیمیایی، به سینما بازگشت و در فیلم "خط قرمز" نقشی را بازی کرد. سپس در سال ۱۳۶۳، با فیلم "تاراج" به کارگردانی ایرج قادری و در نقش "زینال بندری" به شهرت رسید.

در سال ۱۳۶۴، در سن ۴۱ سالگی، پس از بازی در فیلم "یوزپلنگ"، جمشید هاشم‌پور به مدت ۳ سال ممنوع الکار شد. این تصمیم به دلیل این بود که برخی معتقد بودند او در حال پرواز و مطرح شدن بیش از حد است.

ازدواج و دختران جمشید هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

جمشید هاشم‌پور (آریا) قبل از وقوع انقلاب با خانم "مهرانگیز متین" ازدواج کرد. این زندگی زناشویی ثمره دو فرزند دختر به نام مریم هاشم‌پور داشته است. مریم هاشم‌پور همچنین تجربه مجری‌گری در تلویزیون را نیز دارد.

چند سال پیش، جمشید هاشم پور به دلیل عوارض ناشی از یک بیماری قلبی، مدتی در یکی از بیمارستان‌های فوق‌تخصصی قلب بستری بود. اما در حال حاضر، او بهبود یافته و در وضعیت سلامت خوبی قرار دارد.

استاد هاشم‌پور از معدود هنرمندانی است که فعالیت تئاتری ندارند. او تنها در فیلم "تماس شیطانی" سال ۱۳۷۱ حضور داشت که در آن صحنه‌هایی از تئاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.

علت تغییر نام از هاشم پور به آریا

«معمولا اسم بازیگرانی را که در دهان نچرخد و آسان تلفظ نشود تغییر می‌دهند تغییر اسم من از هاشم پور به آریا هم به همین دلیل بود.

اما دوستان اجازه ندادند با این اسم به فعالیتم ادامه دهم و در نهایت به همون جمشید هاشم پور برگشتم».
علت قهر در فیلم من دیگو مارادونا هستم

«من سر همه فیلم‌ها انرژی خودم را می‌گذارم، ولی گاهی انتخاب بازیگران ضعیف است و آن ضعف به ما هم لطفه می‌زند بخصوص روی من که وسواس خاصی دارم.

ما در سال ۱۳۹۳ کاری انجام دادیم بنام «من دیگو مارادونا هستم» که یک پلان خیلی ساده را ۴۰ برداشت گرفت که این شیوه را نمی‌پسندم.

تا ۱۰ روز بعد از آن سر صحنه ترفتم تا بعد خوشان آمدند، من گفتم بد است در سینمای ایران بپیچد یک نمای سه نفر را این همه برداشت گرفتیم».

جوایز جمشید هاشم پور

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

  • سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم (دارکوب) از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر – ۱۳۹۶
  •  تندیس حافظ یک عمر فعالیت هنری از شانزدهمین جشن حافظ – ۱۳۹۵
  •  دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد (هیوا) از هفدهمین جشنواره فیلم فجر – ۱۳۷۷

تزریق واکسن ایرانی کرونا توسط جمشید هاشم پور

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، جمشید هاشم‌پور جزو اولین بازیگرانی بود که در شوی تبلیغاتی واکسن کرونای برکت حضور داشت و این واکسن را دریافت کرد. با این حال، دو هفته بعد، در روز اول مرداد، به کرونا مبتلا شد.

تکذیب خبر فوت جمشید هاشم پور

در ساعت گذشته خبری نادرست درباره فوت جمشید هاشم پور منتشر شده بود.

جمشید هاشم‌پور به ادعای رسانه‌ها مبنی بر خبر فوتش در اینستاگرام یک استوری منتشر کرد و نوشت: در صحت و سلامت هستم.

ساناز هاشم پور دختر این هنرمند باسابقه با گلایه از انتشار این شایعه به خبرنگار مهر گفت: نمی‌دانیم ریشه شکل‌گیری و پخش این شایعه چه بوده، اما از همه اصحاب رسانه می‌خواهیم جلو انتشار بیشتر آن را بگیرند.

وی درباره وضعیت پدرش ادامه داد: شکر خدا حال عمومی پدرم بسیار خوب است و تنها اندکی درگیر سرماخوردگی است که مشکل جدی نیست.

فرزند این بازیگر باسابقه گفت: ابتدای صبح متأسفانه فردی این خبر را مطرح کرده بود و حالا متأسفانه در سایت ویکی‌پدیا هم تاریخ فوت را درج کرده‌اند که بسیار جای تأسف دارد. امیدوارم سریع‌تر جلوی انتشار این خبر در فضای مجازی گرفته شود.

بهترین فیلم‌های جمشید هاشم پور

فیلم میم مثل مادر

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

فیلم میم مثل مادر به کارگردانی رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. در این فیلم گلشیفته فراهانی، جمشید هاشم پور، حسین یاری، سحر دولتشاهی، شراره دولت آبادی، امیرحسین صدیق، رامین راستاد و علی شادمان به هنرمندی پرداخته‌اند.

«میم مثل مادر» درباره پرستاری به نام سپیده است که در بمباران شیمیایی سردشت دچار تاثیرات شیمیایی می‌شود. سال‌ها بعد سپیده و سهیل در انتظار فرزندشان هستند که متوجه می‌شوند فرزندشان دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است...

فیلم مادر

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

فیلم مادر به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۶۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم رقیه چهره آزاد، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، امین تارخ، حمید جبلی، اکبر عبدی و جمشید هاشم پور به هنرمندی پرداخته‌اند.

پیرزنی که در سرای سالمندان زندگی می‌کند به خانه برمی گردد تا روز‌های پایانی عمرش را در خانه اش و کنار فرزندانش باشد. حضور مادر در خانه، فرزندان را به دور هم جمع میکند. ولی این حضور فرزندان، درگیری‌هایی را بین آن‌ها ایجاد میکند...

فیلم پرده آخر

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

فیلم پرده آخر به کارگردانی واروژ کریم مسیحی در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم فریماه فرجامی، داریوش ارجمند، نیکو خردمند، سعید پورصمیمی، جمشید هاشم پور، ماهایا پطروسیان، حسین محجوب و غلامحسین لطفی به هنرمندی پرداخته‌اند.

تاج الملوک و کامران میرزا، تنها بازماندگان دودمان رفیع الملک، برای تصاحب مجدد خانه موروثی خانواده ک به فروغ الزمان به ارث رسیده، دست به توطئه می‌زنند. نقشه توطئه این است که با اجرای نمایشی که کامران میرزا نوشته، ثابت کنند که فروغ الزمان مجنون است و ...

فیلم رنجر

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

فیلم رنجر به کارگردانی احمد مرادپور در سال ۱۳۷۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر جنگی و اکشن می‌باشد. در این فیلم جمشید هاشم پور، جمشید شاه محمدی، فخرالدین صدیق شریف، آرش تاج تهرانی، یوسف مرادیان و محمود مقامی به هنرمندی پرداخته‌اند.

رنجر مرتضی، رزمنده ایرانی، در پی یک درگیری شدید با نیرو‌های عراقی در جنگلی واقع در عراق، به اسارت آن‌ها درمی آید.

سریال نیسان آبی

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

سریال نیسان آبی به کارگردانی منوچهر هادی در سال ۱۴۰۰ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و کمدی می‌باشد. در این سریال حسین یاری، مهران غفوریان، یکتا ناصر، بهناز جعفری، جمشید هاشم پور، علیرضا خمسه، سحر قریشی، گیتی قاسمی، ایمان صفا، بهشاد شریفیان، سیروس همتی، غلامرضا نیکخواه، حسام نواب صفوی، کریم قربانی، یوسف صیادی، آرش ظلی پور، صفر کشکولی، علی مهربان، نیکی میربها، سانای امیرآبادی، آرین محمودی، سبحان هادی، طا‌ها عبداللهی، رزا بیات، بهزاد رحیم خانی و رضا بنفشه خواه به هنرمندی پرداخته‌اند.

«نیسان آبی» قصه جیب خالی است و پول، قصه عشق است و شیفتگی. جمشید و رضا دو دوست قدیمی هستند که عاشق دو خواهر به اسم زری و پری شدند و با آن‌ها ازدواج کردند. پس از گذشت سه سال، ممدچاخان بالاخره عروسی می‌کند. جمشید، رضا خرسند، رضاسوسن، زری، پری، علم تاج و سرهنگ، خلاصه کل شکرآباد جمع می‌شوند تا شامِ عروسی ممد را بخورند، ولی نه تنها شام به کسی نمی‌رسد بلکه اتفاقی می‌افتد که گرسنگی از یاد همه می‌رود!

سریال آقازاده

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و با طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر خانوادگی و عاشقانه می‌باشد. در این سریال امین تارخ، امیر آقایی، ثریا قاسمی، لعیا زنگنه، محمدمهدی سلطانی سروستانی، سینا مهراد، دیبا زاهدی، مهدی کوشکی، سامیه لک، مسعود فروتن، کاوه خداشناس، سعید داخ، روزبه معینی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، نیکی کریمی، جمشید هاشم پور، محمدحسین لطیفی و پردیس پورعابدینی به هنرمندی پرداخته‌اند.

در این سریال درام ماجرا‌های چالش برانگیزی اتفاق خواهد افتاد که در کنار روایتی عاشقانه به موضوعات مختلف اجتماعی و اقتصادی خواهد پرداخت.

فیلم دارکوب

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

فیلم دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی در سال ۱۳۹۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم سارا بهرامی، مهناز افشار، امین حیایی، هادی حجازی فر، جمشید هاشم پور، شادی کرم رودی، نگار عابدی، ثریا حلی، طوفان مهردادیان، ندا عقیقی، اسدالله یکتا و آتیه جاوید به هنرمندی پرداخته‌اند.

این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند. این فیلم نامزد ده سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شده بود که موفق به دریافت دو سیمرغ شد. دارکوب داستان زنی معتاد است که همسرش او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده. زن معتاد که به او دروغ گفته شده که فرزندش مرده؛ متوجه می‌شود کودکش زنده است. پی گیری‌های زن برای پس گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدید به وجود می‌آورد و...

فیلم نفس

جمشید هاشم‌پور (آریا) کیست؟

فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار در سال ۱۳۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. در این فیلم مهران احمدی، پانته آ پناهی ها، سیامک صفری، گلاره عباسی، محمدرضا شیرخانلو، روژان آراوند، شبنم مقدمی، ساره نورموسوی و جمشید هاشم پور به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم سینمایی «نفس» روایت زندگی چهار کودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویا‌های زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد...

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
1
0
عذرخواهی کمترین کاری بود که باید انجام می دادید
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان