تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۴ دی ۱۴۰۲

مزایا و معایب خودرو شاهین

خودرو شاهین سایپا به‌عنوان یک گزینه قابل توجه در بازار خودروی ایران مطرح است. از لحاظ فنی، شاهین مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۸ سوپاپ با حجم موتور ۱۵۰۳ سی‌سی بوده که حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد.

خودرو شاهین

رویداد۲۴  خودرو شاهین با یک جعبه‌دنده دستی 5 سرعته و همچنین دنده اتوماتیک عرضه می‌شود. این مقاله با هدف بررسی دقیق مزایا و معایب خودرو شاهین نوشته شده تا به شما کمک کند درک بهتری از این خودرو داشته باشید. از مشخصات فنی گرفته تا ایمنی، طراحی، امکانات رفاهی و حتی نقاط ضعف آن، همه و همه در این مقاله به دقت بررسی شده‌اند. 

ایمنی قابل قبول؛ مزیت خودرو شاهین نسبت به هم‌رده‌ها

در زمینه ایمنی، سایپا شاهین به گونه‌ای طراحی شده که از کیفیت و ایمنی قابل قبولی برخوردار است. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی سایپا، این خودرو در تست‌های تصادف از بغل و روبه‌رو در مراجع رسمی تست خارج از کشور موردآزمایش قرار گرفته و نتایج آن به صورت ویدیو منتشر شده است. این اقدام نشان‌دهنده تلاش سایپا برای اثبات سطح بالای ایمنی این خودرو خواهد بود. 

شاهین با گارانتی سه ساله یا 60 هزار کیلومتری عرضه می‌شود که این مورد نیز نشان‌دهنده اعتماد سایپا به کیفیت و ایمنی محصول خود محسوب می‌شود. خیلی از افراد این خودرو را به‌عنوان رقیب سمند سورن می‌دانند و به‌دلیل طراحی به‌روزتر خودرو شاهین شرکت سایپا را برای خرید ترجیح می‌دهند.

خودرو شاهین

طراحی ظاهری و داخلی به‌روز شاهین سایپا؛ از مزایای این خودرو ایرانی

سایپا شاهین از لحاظ طراحی ظاهری به‌عنوان یکی از زیباترین و مدرن‌ترین خودروهای داخلی ایران شناخته می‌شود. طراحی این خودرو نسبت به سایر محصولات سایپا و حتی برخی از رقبای داخلی خود، جدیدتر و جذاب‌تر است. در نمای جلو، شاهین یک جلوپنجره شش ضلعی دارد که در مدل‌های اولیه با حاشیه‌های کرومی آراسته شده بود، اما در نمونه‌های نهایی، این حاشیه‌های کرومی حذف شده‌اند. 

طراحی داخلی شاهین نیز نسبت به دیگر محصولات سایپا، مدرن‌تر و جذاب‌تر است. داشبورد و کنسول میانی با طراحی تقریبا زیبایی ارائه شده‌اند که به فضای داخلی خودرو جلوه‌ای چشم‌نواز می‌بخشد. با این حال، متریال به کار رفته در کابین از کیفیت بالایی برخوردار نیست که از معایب خودرو شاهین سایپا نیز محسوب می‌شود. صندوق عقب شاهین حدود 420 لیتر فضا دارد که برای یک سدان متوسط بسیار مناسب خواهد بود. 

خوشبختانه برخی از سایت‌های فروش ماشین مانند سپند خودرو امکان خرید اقساطی شاهین را برای افراد با بودجه‌های مختلف فراهم کرده‌اند؛ ازاین‌رو می‌توانید این خودرو مدرن ایرانی به‌راحتی بخرید.

آپشن‌های متنوع؛ بررسی مزیت استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در خودرو شاهین

خودرو شاهین به‌خصوص نوع دنده اتوماتیک آن از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار است که عبارت‌اند از:

  • نظیر صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی
  • سیستم ورود بدون کلید
  • استارت دکمه‌ای
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • آینه‌های جانبی برقی و تاشو
  • چراغ‌های روشنایی روز
  • تنظیم اتوماتیک میزان نور چراغ‌ها
  • سانروف
  • دوربین و سنسور دنده‌عقب
  • مه‌شکن‌های جلو و عقب
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • سنسور فشار باد لاستیک‌ها

با این حال، برخی از امکانات مانند صندلی‌های برقی، سیستم کروز کنترل و سیستم کنترل پایداری در این خودرو وجود ندارد که البته به‌عنوان معایب خودرو شاهین هم نمی‌توان آن‌ها را نام برد.

ساخت قطعات داخل کابین با پلاستیک خشک؛ مهم‌ترین ایراد خودرو شاهین سایپا

کابین خودروی سایپا شاهین عمدتاً با استفاده از پلاستیک‌های خشک و تیره رنگ طراحی شده است، که این موضوع برای خودرویی با عنوان پرچمدار سایپا، کمی ناکافی به نظر می‌رسد. طراحی داخل کابین شاهین به دلیل استفاده بیش از حد از پلاستیک‌های مشکی و تیره رنگ، ممکن است برخی از مصرف‌کنندگان را آزار دهد. طراحی داخلی این خودرو در مقایسه با برخی خودروهای بین‌المللی و حتی در مقایسه با برخی خودروهای داخلی دیگر، کمی دور از استانداردهای روز دنیا به نظر می‌رسد. 

نمایشگر مرکزی داشبورد، که در میان تعداد زیادی دکمه و کلید قرار گرفته، ابعاد کوچکی دارد و جانمایی آن، استفاده را کمی دشوار می‌کند. در کل، کابین شاهین نسبت به برخی محصولات دیگر سایپا باکیفیت‌تر است، اما هنوز هم از نظر کیفیت متریال و طراحی در سطح بین‌المللی قرار ندارد.

ایرادات ظاهری و فنی شاهین؛ بررسی عیب‌های فنی خودرو سایپا

خودروی سایپا شاهین، هرچند به عنوان یکی از زیباترین محصولات سایپا شناخته می‌شود، اما ایراد‌های ظاهری و فنی بسیاری دارد. ایرادات ظاهری شامل بدنه ضعیف و کیفیت پایین رنگ و متریال داخل کابین، به خصوص داشبورد می‌شود. مشکلات در باتری، دوربین دنده عقب و سیستم صوتی تصویری ضعیف از اشکالات فنی هستند که به‌عنوان معایب خودرو شاهین نیز محسوب می‌شوند. علاوه‌بر این، صدای موتور در سرعت‌های بالا در داخل کابین قابل توجه بوده و در برخی مواقع ناخوشایند است.

بررسی مصرف بالای سوخت خودرو شاهین؛ عیب خودرو ایرانی تولید شده توسط سایپا

مصرف سوخت خودروی سایپا شاهین براساس تست‌های انجام شده به‌طور متوسط حدود 7.5 لیتر بنزین به ازای هر 100 کیلومتر است. این میزان مصرف در شرایط شهری ممکن است به حدود 8.5 تا 9 لیتر و در جاده‌ها به حدود 7 لیتر برسد. 

میزان مصرف سوخت خودرو شاهین نسبت به برخی از خودروهای هم‌رده بالاتر محسوب می‌شود. این موضوع ممکن است برای برخی از خریدارانی که به دنبال یک خودرو کم‌مصرف هستند، نگران‌کننده باشد. البته، عوامل متعددی مانند نوع رانندگی، سرعت، تعداد سرنشینان، استفاده از کولر و سایر موارد بر میزان مصرف سوخت تاثیر می‌گذارند. 

خودرو شاهین

خرید اقساطی سایپا شاهین با شرایط پرداخت طولانی مدت از سپند خودرو

با توجه‌به تحلیل‌ و بررسی مزایا و معایب خودرو شاهین در این مقاله، می‌توان گفت که این خودرو از سایپا همانند هر محصول دیگری علاوه‌بر مزایا، معایبی هم دارد. از یک سو، شاهین از نظر طراحی ظاهری و داخلی، ایمنی و برخی امکانات رفاهی برجسته است. اما از سوی دیگر، استفاده بسیار از پلاستیک در کابین، ایرادات ظاهری و فنی معینی و مصرف سوخت نسبتا بالا از جمله چالش‌هایی هستند که باید در نظر گرفته شوند. 

در نهایت، تصمیم برای خرید خودرو شاهین به‌عوامل متعددی از جمله نیازها، سلیقه‌ها و بودجه خریداران بستگی دارد. اگر قصد خرید این خودرو را دارید، سپندخودرو شرایط اقساطی بسیار مناسبی را برای شاهین صفر در نظر گرفته است. مجموعه سپند خودرو یکی از مراکز بسیار معتبر برای خرید اقساطی انواع خودروهای داخلی و وارداتی صفر کیلومتر است که از همان ابتدا سند را به‌نا خریدار صادر می‌کند. برای آگاهی از شرایط خرید اقساطی انواع خودرو از جمله شاهین سایپا، با کارشناسان این مجموعه از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت سپند خودرو (sepandkhodro.com)‌ در تماس باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان