تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

تفاوت موتورهای XU7 و XU7P چیست؟

در مقاله آموزشی جدیدترین، به بررسی جامع موتور‌های سری XU۷ و XU۷P تولید شده توسط پژو و ایران‌خودرو پرداخته شده است. در این مقاله، تفاوت‌های بین این دو موتور نیز به طور دقیق بررسی شده و ذکر شده است.

تفاوت موتورهای XU7 و XU7P

رویداد۲۴ بدون شک، موتور یا پیشرانه به عنوان یکی از اجزای حیاتی هر وسیله نقلیه محسوب می‌شود. پیشرانه‌های درون‌سوز به وسیله صد‌ها قطعه ثابت و متحرک ساخته می‌شوند و هر یک از این قطعات در صورت خرابی یا عملکرد نادرست می‌توانند باعث از کار افتادن کل سیستم شوند. در سراسر جهان، برخی از سازندگان خودرو مانند تویوتا به شهرت تولید پیشرانه‌های قابل اعتماد و کارآمد دست یافته‌اند، اما وضعیت در کشور ما کاملاً متفاوت است. به‌طور متأسفانه، پیشرانه‌های استفاده شده در خودرو‌های داخلی، همچون سایر اجزای آنها، از تکنولوژی بسیار قدیمی بهره می‌برند و به همین دلیل، راندمان بسیار پایینی دارند. یکی از قدیمی‌ترین پیشرانه‌های استفاده شده در خودرو‌های داخلی، پیشرانه XU۷ است که به‌منظور استفاده در محصولات ایران‌خودرو از چندین دهه قبل به‌کار می‌رود. در این مقاله، قصد داریم به بررسی تفاوت‌های موجود بین موتور XU۷ و XU۷P بپردازیم و مزایا و معایب هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه موتور XU۷

تفاوت موتورهای XU7 و XU7P چیست؟

از دهه ۸۰ میلادی به بعد، پیشرانه‌های سری XU در خودرو‌های پژو سیتروئن به طور گسترده‌ای استفاده شده‌اند. اولین بار در سال ۱۹۸۱، مدل پژو ۳۰۵ از پیشرانه سری XU استفاده نمود. این پیشرانه‌ها با حجم ۱.۶ تا ۲ لیتر تولید شده و سوخت بنزین را مصرف می‌کنند. با گذشت زمان، پژو سیتروئن سری پیشرانه‌های مدرن‌تر EW/DW را به جای XU معرفی کرد؛ اما پیشرانه XU۷ با حجم ۱.۸ لیتر خود، با سیستم تزریق انژکتوری و قدرتی بین ۹۰ تا ۱۱۲ اسب بخار، همچنان در برخی خودرو‌های مانند سیتروئن برلینگو، زانتیا و پژو ۳۰۶، ۴۰۵، پارس و همچنین ایران‌خودرو سمند به کار گرفته می‌شود.

بدون شک، موتور XU۷ در صنعت خودروسازی کشور و به ویژه در شرکت ایران‌خودرو نقش مهمی داشته است. این موتور، علاوه بر استفاده در خودرو‌های مختلف از جمله اولین خودروی ملی سمند، به دلیل استهلاک بالا، برای بسیاری از افراد و صنعتگران، به ویژه مکانیک‌ها و فروشندگان قطعات یدکی خودرو، منبع درآمد قابل توجهی بوده است. با توجه به مشکلات موجود و استاندارد‌های آلایندگی جدید، ایران‌خودرو مجبور شد تغییراتی در این موتور اعمال کند که منجر به تولد موتور XU۷P شد. ایران‌خودرو ادعا می‌کند که این پیشرانه بهبود‌هایی از قبیل جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر را دارا است و در عین حال مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش یافته است.

تفاوت موتور XU۷ با XU۷P

پیشرانه XU۷ که با کد دقیق‌تر XU۷JP/L۳ شناخته می‌شود، توسط ایران‌خودرو استفاده می‌شود. این پیشرانه دارای ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۷۶۱ سی‌سی است و توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت در دور ۶ هزار پیشرانه و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار را دارد. وجود ۸ سوپاپ در این پیشرانه و همچنین قدرت و گشتاور تولیدی‌اش نشان می‌دهد که از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کند. در حال حاضر، پیشرانه‌های مدرن با مشخصات قدرت و گشتاور بسیار بیشتر تولید می‌شوند و در عین حال مصرف سوخت کمتری دارند.

موتور XU۷ در خودرو‌هایی مانند پژو ۴۰۵، سمند و پارس استفاده می‌شود. یکی از مشکلات اصلی این پیشرانه، سوختن واشر سر سیلندر و مشکلات بخش خنک کاری است که ممکن است به تعویض یا ترمیم سر سیلندر و حتی تعویض کامل آن منجر شود و هزینه‌های سنگینی برای مالک خودرو ایجاد کند. با توجه به این مشکلات و همچنین استاندارد‌های آلایندگی جدیدتر، ایران‌خودرو تصمیم به بازنگری در این پیشرانه قدیمی گرفت. نتیجه این تلاش تولید نسخه جدیدی از موتور با نام XU۷P بوده است.

مهندسان ایران‌خودرو تغییراتی را در بخش‌های منیفولد ورودی، سیم‌کشی، کامپیوتر مرکزی، دریچه گاز، واشر سر سیلندر، میل‌لنگ، پیستون و سایر قطعات مرتبط با موتور XU۷P اعمال کرده‌اند. این تغییرات به منظور رسیدن به استاندارد‌های جدید و رفع مشکلات پیشرانه قبلی انجام شده‌اند. تفاوت‌هایی بین موتور XU۷ و XU۷P علاوه بر این تغییرات در قدرت و گشتاور تولیدی نیز وجود دارد. با این حال، در موتور XU۷P، قدرت تولیدی به ۹۷ اسب بخار و گشتاور به ۱۴۶ نیوتون متر کاهش یافته است. این کاهش قدرت به معنی مصرف سوخت کمتر نیست، اگرچه اختلاف چشمگیری بین دو موتور مشاهده نمی‌شود. همچنین، حضور ۸ سوپاپ در موتور XU۷P همچنان به وجود تکنولوژی قدیمی در این پیشرانه اشاره می‌کند. در جدول زیر مشخصات هر دو موتور ذکر شده‌اند:

مقایسه موتور XU7 با XU7P
  موتور XU7 موتور XU7P
حجم موتور ۱۷۶۱ سی‌سی ۱۷۶۱ سی‌سی
حداکثر توان موتور ۱۰۰ اسب بخار در دور ۶ هزار ۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر در دور ۳ هزار ۱۴۶ نیوتون متر در دور ۴۵۰۰
نسبت تراکم ۹.۳ ۱۰.۵
تعداد سوپاپ ۸ ۸
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دو موتور XU۷ و XU۷P مربوط به ظاهر آن‌ها است. یکی از انتقادات به موتور XU۷ مربوط به طراحی نامنظم آن و وجود شلنگ‌ها و اجزای مختلف در معرض دید بود. با بازنگری در طراحی، ایران‌خودرو در موتور XU۷P تلاش کرده است تا وضعیت بهتری را ایجاد کند. هم‌اکنون، پیشرانه XU۷P ظاهری یکدست‌تر و منظم‌تر دارد. ایران‌خودرو می‌توانست از کاور پلاستیکی روی پیشرانه استفاده کند تا علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر، جلوگیری از نفوذ آلودگی و گردوغبار به بخش‌های زیرین موتور را نیز بهبود بخشد.

در بحث استهلاک پیشرانه، موتور XU۷ به عنوان یکی از بدترین گزینه‌های بازار شناخته می‌شود و مشکلات مختلفی دارد. یکی از مشکلات شناخته‌شده آن سوختن واشر سر سیلندر است. ایران‌خودرو ادعا می‌کند که با بهبود کارایی در موتور XU۷P، این مشکلات را رفع کرده و در عین حال مصرف سوخت کمتری دارد. اغلب مالکان پژو پارس XU۷P نیز به این نکته اشاره کرده‌اند، با این حال، برای ارزیابی صحت این ادعاها، نیاز به آزمایش‌های بلندمدت بر روی این پیشرانه وجود دارد. یکی از نکات مثبت دیگر درباره موتور به‌روز شده ایران‌خودرو، کاهش سر و صدای آن است، اما نسبت به موتور‌های مدرن جهان، هنوز راه‌های پیشرفت وجود دارد. البته همه این موارد با افزایش هزینه‌های سرویس و نگهداری همراه است. به عبارت دیگر، هزینه تعویض روغن و سرویس‌های دیگر برای موتور XU۷P بسیار بیشتر از موتور XU۷ است و ممکن است صورت‌حساب تعویض روغن خودرو شما را شوکه کند.

در مورد استقبال مشتریان در بازار، باید توجه داشت که پیشرانه XU۷P هنوز به تازگی وارد بازار شده و به طور اصطلاحی هنوز در بازار جای نیافته است. اما اگر مشکلات موتور XU۷ را رفع کند و استهلاک کمتری داشته باشد، قطعاً با بازخورد مثبت مشتریان مواجه خواهد شد. این پیشرانه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد و به طور کلی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. همچنین، ایران‌خودرو نیز پیشرانه XU۷P را در خودرو‌هایی مانند پارس سال، آریسان ۲ و سورن پلاس استفاده می‌کند و در تلاش برای حذف موتور XU۷ است. با توجه به این نکات، به نظر می‌رسد پیشرانه XU۷P بهتر از XU۷ است و می‌تواند یک انتخاب خوب باشد. البته، نظر شما در این باره بسیار مهم است و باید با توجه به نیاز‌ها و الزامات شخصی خودتان تصمیم‌گیری کنید.

موتور XU7 موتور XU7P
نقاط قوت فراوانی قطعات و خدمات، قیمت پایین‌تر قطعات، هزینه سرویس و نگهداری کمتر مصرف سوخت و آلایندگی کمتر، استهلاک پایین‌تر، سر و صدای کمتر
نقاط ضعف استهلاک بالا، سوختن واشر سر سیلندر، مصرف سوخت بالا، سر و صدای بیشتر هزینه سرویس و نگهداری بالا، کاهش قدرت و گشتاور پیشرانه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان