تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
فارن پالسی:

آمریکا مقصر تشدید تنش های ایران-عربستان است

تنش در روابط ایران و عربستان تقصیر آمریکا است و حال وظیفه واشنگتن است که اطمینان بیابد این جریان از کنترل خارج نشود.
رویداد24- تنش در روابط ایران و عربستان تقصیر آمریکا است و حال وظیفه واشنگتن است که اطمینان بیابد این جریان از کنترل خارج نشود.

به گزارش رویداد24 به نقل از فارن پالسی، آمریکا نمی تواند خود را از رقابت رو به رشد میان ایران و عربستان دور نگه دارد یا آن را نادیده بگیرد. این تنش ها نه یک دشمنی اساسا مذهبی و نه جنگ داخلی یک کشور دیگر است، این اختلافات لانه زنبوری است که واشنگتن با پیگری توافق هسته ای با ایران، در آن انگشت کرده است.

پیگیری توافق هسته ای، تلاشی برای جلوگیری از اشاعه هسته ای عنوان شد اما برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به هیچ وجه تنها در مورد برنامه هسته ای ایران نبوده، مهم نیست که دولت اوباما تا چه اندازه بر این مسئله تاکید کرده باشند. تغییر بافت منطقه که ناشی از برجام است، نه تنها موضع گیری های عربستان طی ماه های اخیر را تشریح می کند بلکه توضیحی است بر تصمیم این کشور برای ادعام شیخ روحانی نمر النمر در دوم ژانویه.

این پادشاهی می توانست زمان دیگری را برای اعدام شیخ نمر انتخاب کند. می توانست اعدامی وی را به تاخیر بیاندازد. هیچ دلیل خاصی وجود ندارد که این شیخ در جریان اعدام دسته جمعی 47 مخالف در دوم ژانویه اعدام شود. شیخ نمر در تمام دادگاه های تجدیدنظر محکوم شده بود اما هیچ ضرب الاجلی برای اعدام او وجود نداشت. او در کنار شبه نظامیان مرتبط با القاعده اعدام شد.

در اکتبر سال 2014 که حکم شیخ نمر اعلام شد، ایران بلافاصله در مورد اعدام وی هشدار داد. سعودی ها به خوبی می دانستند که اجرای حکم اعدام این شیخ شیعه باعث تحریک ایرانیان و نگرانی آمریکایی ها خواهد شد. بنابراین چرا چنین زمانی را برای اجرای این حکم انتخاب کردند؟ این زمان انتخاب شد تا پیامی آشکار به آمریکا داده شود.

در پی شکل گیری کانال محرمانه ای که دولت اوباما در سال 2012 بدون سعودی ها با ایران باز کرد، این پادشاهی عمیقا احساس کرد به آن خیانت شده، ضمن اینکه سعودی ها نگرانی خود از توافق هسته ای را نیز ابراز کرده بودند. سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان در آن زمان هشدار داد که تهران نباید به توافقی دست یابد که شایستگی اش را ندارد، از سوی دیگر ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان الاعاتی عربستان نیز گفته بود در صورت مشروعیت بخشیدن به برنامه هسته ای ایران، این پادشاهی برنامه غنی سازی اورانیوم خود را آغاز خواهد کرد.

دولت اوباما تلاش سختی داشت تا متحدان خود در حاشیه خلیج فارس را قانع کند که این توافق هسته ای به معنای نزدیکی به ایران نیست. سعودی ها برای نشان دادن حسن نیت خود، با وجود بی میلی که داشتند، موافقت کردند که در مذاکرات صلح سوریه در ماه اکتبر سال 2015 با ایران سر یک میز بنشینند. واشنگتن همکاری نظامی خود با ریاض را افزایش داد اما این مسئله نتوانست عربستان را در مورد موضع نرمی که آمریکا در قبال ایران اتخاذ کرده بود، آرام کند.  

فارن پالسی در نهایت اینطور نتیجه گیری می کند: واقعیت این است که اوباما در حال از دست دادن متحد خود در ریاض است، اما هنوز دوستی در تهران نیافته است. او باید هرچه سریعتر راهی برای ایجاد توازن میان توافق هایش با جهان سنی و ایران و مکانیزمی برای مدیریت رقابت ایران-عربستان بیابد. اگر این کار را نکند، بزرگترین دستاورد خود تا به امروز –توافق هسته ای با ایران- را خراب خواهد کرد.

به گزارش رویداد24، به نظر می رسد واشنگتن طی روزهای گذشته دست به کار شده و حال با راهی کردن وزیر خارجه آمریکا به عربستان قصد دارد در مورد مسائل منطقه ای و به خصوص موضوع تنش در روابط این کشور با ایران، با مقامات سعودی به گفتگو بنشیند.

آنچه بر شدت این گونه گمانه زنی ها افزوده ابراز امیدواری یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در مورد امیدواری این کشور به بازگشایی سفارت عربستان در تهران است. این مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در گفتگو با رویترز گفت: محکوم کردن حمله به سفارت عربستان توسط رهبر ایران «مهم» است. وی در ادامه افزود: امیدوارم این موضوع احتمال حل وضعیت را فراهم کند و سعودی‌ها فرایندی برای بازگشایی مجدد سفارت در تهران را پیدا کنند.

جان کری در حالی راهی ریاض شده که وزارت خارجه آمریکا احتمال هرگونه میانجیگری از سوی واشنگتن برای بهبود روابط ایران و عربستان را رد کرده اما به هر حال این سفر در راستای اطمینان بخشی دوباره به مقامات آل سعود در مورد اتحاد واشنگتن-ریاض و عدم تاثیرگذاری توافق هسته ای بر این روابط است. واشنگتن که با توافق با ایران به سمت بازگرداندن صلح در خاورمیانه و خروج از این منطقه حرکت می کند، به هیچ وجه نمی خواهد شاهد جنگی دیگر در خاورمیانه باشد.

برچسب ها: ایران ، عربستان ، آمریکا ، کری ، منطقه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان