تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۳ دی ۱۴۰۲

هویتزر خودکششی دونار آلمان

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های هویتزر خودکششی دونار آلمان خواهیم پرداخت.

هویتزر خودکششی دونار آلمان

رویداد۲۴ حسین فلاحی: هویتزر خودکششی دونار 155 میلی متری یک سامانه توپخانه مهیب است که به دلیل قدرت و دقت خود شناخته شده است. هویتزر خودکششی دونار 155 میلی متری با همکاری مهندسان نظامی و متخصصان فناوری توپخانه طراحی و ساخته شد. تولید این سامانه نتیجه سالها تحقیق و نوآوری با هدف ایجاد یک سیستم توپخانه بسیار کارآمد و مؤثر بود. فرآیند طراحی شامل آزمایش و اصلاحات گسترده برای اطمینان از عملکرد بهینه در سناریوهای مختلف جنگی بود.

هویتزر خودکششی 155 میلی متری دونار (Donar ) به طور مشترک توسط  وگمن کراس-مافی و جنرال داینامیک ساخته شده است. این سیستم توپخانه ای در سال 2008 رونمایی شد. نام معروف اسکاندیناویایی آن ثور است. این سیستم توپخانه به عنوان سیستم توپخانه ای سریعتر، سبکتر، قدرتمندتر و کارآمدتر از PzH 2000 SPH طراحی شده است. دونار توسعه بیشتر ماژول تفنگ توپخانه (AGM) است. دونار  قبلاً یک سری آزمایشات را تکمیل کرده بود. برخلاف AGM، این سیستم جدید بازار صادراتی را هدف قرار داده است.

طراحی هویتزر دونار آلمان

دونار دارای طراحی قوی و مهندسی شده ای است که آخرین پیشرفت ها در فناوری توپخانه را در خود جای داده است. طول آن 10.25 متر و عرض 3.15 متر است که سکوی پایدار و متعادل برای شلیک فراهم می کند. با ارتفاع 3.25 متری، فضای کافی را برای خدمه فراهم می کند تا راحت کار کنند. وزن مجموع دونار 42 تن است که آن را به حضور پرقدرت در میدان نبرد تبدیل کرده است.

تسلیحات هویتزر دونار

در قلب دونار، تفنگ اصلی قدرتمند 155 میلی متری آن قرار دارد. این تفنگ با طول لوله 40 کالیبر قادر است قدرت آتش ویرانگری را به دشمن برساند. دونار همچنین به یک مسلسل 7.62 میلی متری برای قدرت آتش و دفاع اضافی مجهز شده است. تفنگ اصلی بسته به نوع پوسته مورد استفاده حداکثر برد شلیک 23.5 تا 30 کیلومتر دارد. با حداکثر سرعت شلیک 8 گلوله در دقیقه، هویتزر می تواند رگبار تخریب را بر روی اهداف خود شلیک کند.

هویتزر خودکششی دونار آلمان

مهمات هویتزر دونار

دونار مقدار قابل توجهی مهمات برای حفظ درگیری های طولانی مدت حمل می کند. می تواند تا 42 گلوله برای مسلسل اصلی خود و 2000 گلوله برای مسلسل خود ذخیره کند. این بار مهمات فراوان تضمین می کند که هویتزر می تواند قدرت شلیک خود را برای مدت طولانی بدون نیاز به تامین مجدد مکرر حفظ کند.


بیشتر بخوانید: مشخصات جنگنده کفیر اسرائیل


نیروی محرکه هویتزر دونار

دونار با موتور دیزل هیسپانو-سوئیزا HS-110 با قدرت 720 اسب بخار قادر است به حداکثر سرعت جاده ای 60 کیلومتر در ساعت دست یابد. این سرعت چشمگیر امکان استقرار سریع و مانورپذیری در میدان جنگ را فراهم می کند. این هویتزر دارای برد 500 کیلومتری است که می تواند مسافت های زیادی را بدون نیاز به سوخت گیری مکرر طی کند. شیب عالی و قابلیت شیب جانبی آن به ترتیب 60% و 30% به آن اجازه می دهد تا از زمین های مختلف به راحتی عبور کند.

هویتزر خودکششی دونار آلمان

تاریخچه عملیاتی هویتزر دونار آلمان

به گزارش رویداد۲۴ هویتزر خودکشش 155 میلی متری دونار از زمان معرفی تاکنون در عملیات های مختلف نظامی فعالیت فعال داشته است. عملکرد و قابلیت اطمینان اثبات شده در جنگ، آن را به گزینه ای ارجح برای نیروهای مسلح در سراسر جهان تبدیل کرده است. در حالی که تاریخ دقیق عملیات و درگیری های خاص همچنان طبقه بندی شده است، هویتزر بدون شک نقش مهمی در جنگ های مدرن داشته است.

زره و حفاظت هویتزر دونار

دونار مجهز به زره است که در برابر آتش سلاح های کوچک و ترکش های گلوله توپ محافظت می کند. در حالی که هدف اصلی آن ارائه قدرت شلیک است، هویتزر همچنین دارای ویژگی های ایمنی ضروری مانند حفاظت NBC و سیستم های اطفاء حریق خودکار است. این اقدامات ایمنی خدمه را تضمین می کند و بقای وسیله نقلیه را در شرایط جنگی به حداکثر می رساند.

دونار مجهز به برجک چرخان، مجهز به هویتزر 155 میلی متری/L52، مجهز به سیستم بارگیری و جابجایی مهمات تمام اتوماتیک است. این SPH به درایو بلوک بریچ خودکار جدید نیز مجهز شده است. خدمه خودرو فقط دو نفر است. عملکردی مشابه PzH 2000 دارد، اما به طور قابل توجهی سبک تر است و هزینه ساخت آن نیز ارزان تر است.

هویتزر خودکششی دونار آلمان

 این سامانه توپخانه ای می تواند چهار گلوله را که به یک هدف به طور همزمان اصابت کند شلیک کند. خودرو مجهز به سیستم کنترل آتش مدرن است. نمونه اولیه دونار فاقد تسلیحات دفاعی بود، با این حال نوع تولیدی آن به تسلیحات ثانویه مجهز شد. کابین خدمه زرهی محافظت در برابر آتش اسلحه های کوچک و ترکش گلوله های توپخانه را فراهم می کند. حفاظت را می توان با کیت زرهی افزودنی افزایش داد. کیت حفاظت از مین اختیاری است. این خودرو مجهز به سیستم های حفاظتی NBC و اطفاء حریق خودکار است.

این سیستم توپخانه از شاسی اصلاح شده جنرال داینامیک ASCOD 2 IFV استفاده می کند. این سیستم توپخانه ای را می توان با ایرباس A400M حمل کرد، اما برای C-130 Hercules فعلی و TRANSALL C-160 بسیار بزرگ است.

برجک AGM را می توان بر روی انواع وسایل نقلیه چرخ دار و ردیابی نصب کرد. هویتزر خودکششی RCH 155 دیگری نیز وجود دارد که ترکیبی از نفربر زرهی آلمانی باکسر8x8 و برجک بدون سرنشین AGM است. این برجک حتی می تواند به عنوان یک واحد مستقل ثابت برای دفاع از پایگاه های عملیاتی رو به جلو استفاده شود.

هویتزر خودکششی دونار آلمان

مشخصات فنی کلی هویتزر خودکششی دونار

ساخت: آلمان / ایالات متحده
ورود به خدمت:؟
خدمه: 2 نفر

ابعاد و وزن

وزن: 31.5 تن
وزن رزمی: 35 تن
طول (تفنگ به جلو): 10.3 متر
طول بدنه: 8 متر
عرض: 2.8 متر
ارتفاع: 3 متر

تسلیحات

تفنگ اصلی: 155 میلی متر
طول بشکه: 52 کالیبر

هویتزر خودکششی دونار آلمان

مسلسل ها
حداکثر برد شلیک: 30/40 کیلومتر
حداکثر سرعت شلیک: 6 دور در دقیقه
محدوده ارتفاعی: 0 تا 70+ درجه
زاویه آتش: 360 درجه

بار مهمات

تفنگ اصلی: 30 گلوله

نیروی محرکه
موتور: MTU دیزل
قدرت موتور: 720 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 60 کیلومتر در ساعت
برد: 500 کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان