تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۴ دی ۱۴۰۲
جنگ یمن و یک سوال بزرگ؛

چرا آمریکا به اهدافش در دریای سرخ نخواهد رسید؟

اگر هدف آمریکا از حمله به یمن، بازگرداندن امنیت به جریان آزاد تجارت در دریای سرخ، جلوگیری از تسری جنگ بین حماس و اسرائیل به منطقه و خنثی کردن تلاش‌های ایران برای توقف عادی‌سازی روابط اسرائیل با خاورمیانه بوده باشد، از نظر بلومبرگ حمله صبح جمعه آمریکا به یمن نتیجه‌ای کاملا معکوس داشته است.

حمله به یمن

رویداد۲۴ مارک کمپیون ستون‌نویس بلومبرگ معتقد است دو دیدگاه در مورد تصمیم آمریکا و بریتانیا برای حمله به یمن در روز جمعه وجود دارد که اگرچه متناقض هستند، اما هر دو دیدگاه صحیح است؛ اول اینکه از نظر بلومبرگ حمله به یمن «اجتناب ناپذیر» بوده است.

کمپیون نوشته هم از نظر سیاسی و هم برای حفظ بازدارندگی، هیچ گزینه ساده‌ای پیش روی جو بایدن نبود و کاری نکردن هم گزینه درستی نیست. دیدگاه دوم که احتمالا ریشه تردید‌های بایدن برای دست زدن به چنین حمله‌ای تاکنون بوده این است که احتمال موفقیت این اقدام کم بوده و خطر تشدید تنش‌ها جدی است.

بلومبرگ نوشته «اگر هدف استراتژیک ایالات متحده بازگرداندن جریان آزاد تجارت در دریای سرخ، جلوگیری از تسری جنگ بین حماس و اسرائیل در غزه به منطقه و خنثی کردن توقف عادی‌سازی روابط اسرائیل با خاورمیانه بوده باشد، پس گرد و خاکی آمریکا در منطقه ایجاد کرده، احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داد. در واقع این احساس وجود دارد که آمریکا مانند اسرائیل پس از ۷ اکتبر طوری شکست خورده که چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.

موفقیت در اینجا با از دست رفتن چیز‌ها سنجیده نمی‌شود. اگر خلبانان جنگنده‌های ایالات متحده و بریتانیا کار خود را به خوبی انجام ندهند، مایه تعجب خواهد بود. آن‌ها احتمالاً آموزش‌دیده و مجهزترین‌ها در جهان هستند اما احتمال اینکه یمن همه قابلیت موشکی خود را که بیشتر آن متحرک است و هدف‌گیری آن‌ها روی زمین دشوار است، یک شبه از دست بدهند، تقریبا صفر است. آن‌ها سال‌ها از بمباران هوایی جت‌های پیشرفته آمریکایی که توسط خلبانان سعودی و امارات متحده عربی به پرواز در می‌آمدند، جان سالم به در برده‌اند.

بلومبرگ به این نتیجه رسیده که بعد از حمله روز جمعه آمریکا به یمن، اگر چیزی تغییر کرده باشد، این است که دریای سرخ ممکن است در مسیر تبدیل شدن به یک منطقه جنگی باشد. این رسانه مدعی شده کشیدن پای «شیطان بزرگ»به جنگ، بخشی از نقشه یمنی‌ها بوده است. آنها متعهد شده‌اند که به حمله آمریکا پاسخ بدهند و این مبارزه جایگاه نیروهای یمن را در داخل و خارج از کشور بالا خواهد برد.


مطالبی برای مطالعه بیشتر

جزییات حمله آمریکا به یمن

درگیری‌های منطقه چه تاثیری بر ایران خواهد گذاشت؟

آیا ایران وارد درگیری در دریای سرخ می‌شود؟


«بنجامین اچ.فریدمن» مدیر سیاست اندیشکده «اولویت‌های دفاعی» وابسته به «رند پل» به بلومبرگ گفته «حمله به انصارالله از آنجایی که ادعای آن‌ها مبنی بر نبرد با اسرائیل و حامیان آمریکایی آن‌ها در دفاع از غزه را مورد تایید قرار می‌دهد، در واقع مورد استقبال رهبران یمنی است.»

بلومبرگ مدعی است که هدف اصلی یمن برانگیختن خشم منطقه علیه آمریکاست. سند این رسانه برای اثبات ادعایش، پاسخ حزب‌الله به اقدام آمریکا است. حزب‌الله لبنان روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد «تجاوز‌های آمریکا بار دیگر تایید می‌کند که آمریکا شریک کامل در فجایع و کشتار‌های دشمن صهیونیستی در غزه و منطقه است.»

این رسانه مدعی است که حماس، ایران و متحدان آن‌ها به دنبال دامن زدن به بی‌اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با آن‌ها به حدی سمی شود که رهبران عربستان سعودی تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آن‌ها می‌شوند. مردم در کشور‌های عربی که از اسرائیل خشمگینند و از اقدامات یمنی‌ها در دریای سرخ به عنوان دفاع از مردم رنج‌دیده غزه حمایت می‌کنند. نوعی نزدیکی اقتصادی و امنیتی که قبل از ۷ اکتبر بین اسرائیل و کشور‌های عربی در جریان بود، امروز از نظر سیاسی غیرممکن شده است.

یک نظرسنجی که توسط مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی مستقر در دوحه در ۱۰ ژانویه منتشر شده، از بین ۸۰۰۰ نفر در ۱۶ کشور عربی، می‌گوید ۳۶ درصد تعلیق روابط یا توقف عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به عنوان مهمترین اقدام برای تحت فشار قرار دادن این کشور برای پایان دادن به جنگ غزه می‌دانند. ۸۹ درصد رای‌دهندگان، مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل بودند و ۷۷ درصد آمریکا یا اسرائیل را بزرگترین تهدید امنیتی منطقه می‌دانستند. در مقابل، تنها ۷ درصد ایران را به عنوان تهدید اصلی برای ثبات می‌دانستند. جنگ در غزه این اعداد را به طور قابل توجهی علیه ایالات متحده تغییر داده است.

حمله آمریکا به حوثی های یمن

بلومبرگ تصدیق کرده هیچ مدرکی مبنی بر تحریک حماس در ۷ اکتبر توسط ایران وجود ندارد. با این حال این رسانه گفته ایران تا امروز از واکنش‌های اسرائیل و ایالات متحده سود برده است. صرف‌نظر از حکم نهایی، این واقعیت که اسرائیل امروز به اتهام نسل کشی در دادگاه بین المللی دادگستری سازمان ملل در لاهه محاکمه می‌شود، پیروزی دیگری برای مخالفان دولت یهود است.

این رسانه آمریکایی می‌گوید یمنی‌ها خود را به‌عنوان یک نیروی جنگی مقاومت فوق‌العاده خود ثابت کرده‌اند، اما از تبعات حمله مصون نیستند. «ست جونز» مدیر برنامه‌های امنیت بین‌المللی و تهدیدهای فراملی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، ساعاتی قبل از حملات هوایی ایالات متحده به بلومبرگ گفته بود: «هدف در اینجا متوقف کردن حملات حوثی‌های یمنی‌ها نیستند. اصلا مطمئن نیستم که آمریکا بتواند؛ اما برای تضعیف توانایی آن‌ها لازم است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حوثی های یمن
نظرات شما
پیشخوان