تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۴ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آیا ایران کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند را هدف قرار داده است؟

یک روز بعد از سخنان سردار نقدی درباره اتفاقات دریای سرخ و هشدار درباره دریانوردی ایمن اسرائیل و آمریکا در آب‌های آزاد، وزارت دفاع آمریکا شلیک موشک به کشتی باری اسرائیلی در اقیانوس هند را به آن سخنان نسبت داده است و مدعی شده‌اند توالی این حوادث نشان دهنده تشدید تنش‌ها در منطقه است.

شلیک به کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: در ادامه فشار حداکثری به جمهوری اسلامی و افزایش تحریم‌ها علیه ایران، این‌بار پنتاگون مدعی شده روز شنبه یک کشتی حمل مواد شیمیایی در اقیانوس هند مورد هدف پهپاد‌های ایرانی قرار گرفته است. یک مقام وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده کشتی به نام «کم پلوتو» با پرچم لیبریا متعلق به ژاپن و تحت مدیریت هلند حامل بار محصولات شیمیایی بوده که تقریبا ساعت ۱۰ صبح روز شنبه به وقت محلی در اقیانوس هند و در ۳۷۰ کیلومتری سواحل هند مورد هدف پهپاد‌های تهاجمی ایران قرار گرفته است.

جزییات شلیک به کشتی کم پلوتو در اقیانوس هند

در بیانیه پنتاگون آمریکا گفته شده پهپاد ایرانی «یک پهپاد تهاجمی یک‌طرفه» بوده که برای ضربه زدن به هدف، به جای بازگشت به مبدا، طراحی شده است. این مقام دفاعی گفته: این حادثه تلفات جانی نداشته و آتش‌سوزی در تانکر حمل محصولات شیمیایی خاموش شده است.

در این بیانیه آمده است: «هیچ کشتی نیروی دریایی ایالات متحده در مجاورت این تانکر نبوده» و فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در ارتباط با کشتی مورد اصابت بوده است. سخنگوی پنتاگون همچنین مدعی شده است که «این پهپاد تهاجمی از خاک ایران شلیک شد.»

گارد ساحلی هند اعلام کرده که در زمان حمله ۲۰ خدمه هندی و یک ویتنامی در کشتی حضور داشتند. این سازمان گفته که پس از برقراری ارتباط با کشتی، یک کشتی گشتی و یک هواپیمای تجسسی دریایی را به محل حادثه اعزام کرده است.

گارد ساحلی گفته پس از انجام ارزیابی آسیب و تعمیرات سیستم‌های تولید برق، کشتی حامل محصولات شیمیایی در حالی که اسکورت می‌شد، مسیر خود را به سمت بمبئی ادامه داد. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، کشتی مذکور روز ۱۹ دسامبر عربستان را ترک کرد و انتظار می‌رفت در ۲۵ دسامبر به شهر بندری منگلور در جنوب غربی هند برسد. وال استریت ژورنال گزارش داده که شرکت هلندی که این کشتی را اداره می‌کند «با غول کشتیرانی اسرائیلی ایدان اوفر مرتبط بوده است.»

شرکت کشتیرانی آمبری که یک شرکت امنیتی دریایی است گفته «نفتکش حامل مواد شیمیایی وابسته به اسرائیل بوده و از عربستان سعودی به سمت هند حرکت می‌کرده است.» این اولین باری است که از ابتدای درگیری اسرائیل و حماس، پنتاگون علنا ایران را به هدف قرار دادن مستقیم کشتی‌ها متهم می‌کند. تا پیش از این بیانیه‌های متعددی از سوی آمریکا منتشر می‌شد که ایران را به حمایت از حوثی‌های یمن در حملات اخیرشان در دریای سرخ متهم می‌کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های غربی، حوثی‌های یمن از زمان آغاز درگیری در غزه بیش از ۱۰۰ حمله موشکی و پهپادی به کشتی‌ها در دریای سرخ داشته اند.

دویچه‌وله در گزارشی نوشته این حملات کشتی‌هایی را که از خاور دور به سمت اروپا حرکت می‌کنند، مجبور می‌کند از طریق «دماغه امیدنیک» آفریقای جنوبی، کل قاره آفریقا را دور بزنند و در نتیجه هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش دهند.

ایالات متحده و متحدانش برای حفاظت از تجارت دریایی، حضور ناوهایشان را در دریای سرخ افزایش داده‌اند. دیوید کامرون وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه‌ای که یکشنبه منتشر شد ایران را به داشتن «نفوذ بدخواهانه» در منطقه و جهان متهم کرد و متعهد شد که بازدارندگی بیشتری در قبال تهران ایجاد کند.

او در گفتگو با روزنامه ساندی تلگراف گفته «شما شاهد حضور حوثی‌ها، حزب‌الله و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و البته حماس هستید که به پایگاه‌ها، نیرو‌های بریتانیا و آمریکا حمله می‌کنند. فکر می‌کنم این بسیار مهم است که اول از همه، ایران یک پیام فوق‌العاده واضح دریافت کند و آن اینکه این تشدید (تنش‌ها) را تحمل نخواهیم کرد.»


بیشتر بخوانید:

آیا نیروهای محور مقاومت وارد جنگ با اسرائیل خواهند شد؟

آیا ایران مستقیما وارد جنگ فلسطین و اسرائیل خواهد شد؟

آیا ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد؟

سرگذشت اسرارآمیز حسن ایرلو سفیر ایران در یمن؛ حاکم مطلق سرزمین حوثی‌ها


«آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته «ایالات متحده روز جمعه اطلاعات تازه‌ای را منتشر کرد که به تازگی از طبقه‌بندی خارج شده» و نشان می‌دهد ایران «عمیقاً در برنامه‌ریزی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دخالت داشته است».

واتسون مدعی شده بر اساس اطلاعات تازه که از طبقه‌بندی خارج شده، «حمایت ایران در سراسر بحران غزه به حوثی‌ها این امکان را داده که حملاتی را علیه اسرائیل و اهداف دریایی انجام دهند، اگرچه ایران اغلب اختیارات تصمیم‌گیری عملیاتی را به حوثی‌ها موکول کرده است.»

به گفته پنتاگون، حوثی‌ها از زمان آغاز جنگ غزه بیش از ۱۰۰ حمله پهپادی و موشکی علیه ۱۰ کشتی تجاری متعلق به ۳۵ کشور مختلف داشته‌اند. به گفته یک مقام آمریکایی، ماه گذشته، یک کشتی باری متعلق به اسرائیل در یک حمله پهپادی مشکوک توسط ایران در اقیانوس هند مورد اصابت قرار گرفت. شرکت کشتیرانی آمبری گفته بود این کشتی با پرچم مالت در حرکت بوده، اما توسط یک شرکت وابسته به اسرائیل اداره می‌شده است.

با وجود این ادعا‌ها هنوز هیچ کس مسئولیت حمله‌ای که پنتاگون مستقیما آن را بر عهده ایران گذاشته را بر عهده نگرفته است، اما روز گذشته سردار نقدی سخنانی که گفته که به زعم غربی‌ها به تردید‌ها درباره نقش ایران در این حادثه دامن زده است.

سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت سردار ایرلو، به آمریکا و اسرائیل هشدار داد و گفته «با تداوم جنایت‌ها آمریکا و متحدانش باید منتظر تولد قدرت‌های جدید مقاومت و بسته شدن بقیه آب راه‌ها و راه‌ها روی خودشان باشند.» او گفته «دیروز خلیج فارس و تنگه هرمز برایشان کابوس شده بود و امروز باب المندب و دریای سرخ زمین‌گیرشان کرده است.» نقدی در بخشی از اظهاراتش گفته با ادامه این جنایت‌ها «به‌زودی باید منتظر بسته شدن دریای مدیترانه و جبل الطارق و سایر آب راه‌ها روی آن‌ها باشند.»

واقعا مشخص نیست این سخنان با اتفاقات رخ داده در دریای سرخ همپوشانی داشته یا سردار نقدی آنها را عامدانه بیان کرده است، اما هرچه بود این بخش از اظهارات سردار نقدی به عنوان یک مقام عالی رتبه سپاه، به عنوان سیگنال روشنی برای طرف غربی درباره تشدید تنش‌ها تلقی شده است.

حسن ایرلو سفیر سابق ایران در یمن که سردار محمدرضا نقدی در مراسم سالگرد او سخنرانی می‌کرد، از اعضای عالی‌رتبه و پرنفوذ سپاه در یمن و در ارتباط با انصارالله (حوثی‌ها) بوده است. سال ۹۹ حسن ایرلو به عنوان سفیر ایران در صنعا استوارنامه‌اش را تقدیم حوثی‌ها کرد. در همان زمان برخی رسانه‌ها مدعی شدند که حسن ایرلو همان عبدالرضا شهلایی فرمانده سپاه قدس است. آنچه بر این شایعه دامن می‌زد، واکنش برخی رسانه‌ها و فعالان اصولگرا به درگذشت حسن ایرلو بود. مصطفی وثوق‌کیا دبیر فرهنگی خبرگزاری مهر، خبرگزاری متعلق به سازمات تبلیغات اسلامی در پیام تسلیت خود عنوان «شهلایی» را داخل پرانتز برای نام حسن ایرلو استفاده کرده بود.

از سوی دیگر در حالی که وزارت خارجه از درگذشت ایرلو به دلیل کرونا خبر داده بود، چهره‌های اصولگرا از واژه «شهادت» استفاده کردند و سالگرد درگذشت او هم تحت عنوان «گرامیداشت شهید ایرلو» برگزار می‌شود.

سردار نقدی در مراسم روز شنبه در وصف حسن ایرلو گفته «بسیاری از فرماندهان بزرگ مقاومت در منطقه تربیت‌شدگان شهید ایرلو هستند و امروز این مقاومت در لبنان و یمن و بسیاری از نقاط دیگر مدیون اوست.»

ایران به ادعای شلیک مستقیم به یک کشتی در اقیانوس هند واکنشی نشان داده اما پیشتر به ادعای دخالت در حملات حوثی‌ها و حمایت از آنها پاسخ داده است. معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی گزارش‌ها درباره نقش ایران در حمله به کشتی‌های بین‌المللی در منطقه را رد کرده است. علی باقری کنی گفته «مقاومت ابزار‌های قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود عمل می‌کند.»

مقاومت یمن یا همان انصارالله که در غرب با عنوان «حوثی‌ها» شناخته می‌شوند، با حملات اخیرشان به کشتی‌ها در دریای سرخ وضعیت امنیت دریانوردی تجاری در این منطقه را با مخاطرات زیادی همراه کرده است. به همین دلیل آمریکا ائتلاف بین‌المللی بزرگی با همراهی ۲۰ کشور برای تقویت امنیت کشتیرانی در دریای سرخ ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه ایران را به حمایت از حوثی‌ها در به خطر انداختن یک شاهراه بین‌المللی یعنی دریای سرخ متهم کرده و آن‌ها را به «دزدان دریایی» تشبیه کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
4
ازنظرتان ایران علت اینکه آمریکا و غرب با ایران مماشات می کنند و کاری حرکتی نمی کنند را متوجه نمی شویم نقدی علنا داردنفس کش می طلبد ولی ازطرف مقابل عکس العمل درحدبیانیه خلاصه می شود وقتی دوران آرامم دادن اولتیماتوم ۵۲نقطه بمباران اورا درکنار عکس العمل فعلی دولت آرامم می بینیم متوجه پشت پرده ها نمی شویم
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان