تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۸ دی ۱۴۰۲

مشخصات خودروی زرهی ووندیک روسیه

در این مطلب به بررسی خودروی زرهی چند منظوره «ووندیک» ارتش روسیه خواهیم پرداخت.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

رویداد۲۴ حسین فلاحی: ووندیک GAZ-3937 خانواده ای از خودروهای زرهی چند منظوره با قابلیت تحرک بالای ارتش روسیه است که توسط شرکت خودروساز روسی GAZ تولید شده است. این خودروی چهار چرخ متحرک برای حمل و نقل افراد، محموله ها و یدک کشی دستگاه ها در انواع جاده ها از جمله زمین های دشوار طراحی شده است. اساس وسیله نقلیه چند منظوره "ووندیک" یک طرح ساخت و ساز مدولار بود که به دارنده آن امکان می دهد ماژول های جنگی و اقتصادی را مستقیماً در میدان نبرد تغییر دهد. شاسی این خودرو را می توان برای نصب سلاح های سبک و توپخانه سبک تا نصب خمپاره 120 میلی متری استفاده کرد. 

تاریخچه «ووندیک» روسیه

 نام این وسیله نقلیه نظامی از روح یک ابرمرد از اساطیر اسلاو گرفته شده است. این خودرو تلاش روسیه برای ساخت یک وسیله نقلیه تاکتیکی 4x4، مشابه HMMWV آمریکا بود. Vodnik اولین بار در سال 1995 دیده شد. این خودرو در شرکت OKB JSC GAZ توسعه یافته است. همزمان با سال 1376 تولید آن در کارخانه مهندسی ارزماس انجام شد.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

در این شرکت که بخشی از گروه GAZ است، BTR-80 معروف و انواع مختلف آن مونتاژ شد. مولد دور "ووندیک" یک خودروی شناور در نظر گرفته شد که دارای شاخص NAMI-0281 بود. طراحی این دستگاه در سال 1985 در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد، اما NAMI طرح کاملاً متفاوتی داشت.

طراحی «ووندیک» روسیه

ماشین GAZ-39371 دارای طرح زیر است: بخش مدیریت (سه مکان)، محفظه موتور-گیربکس و محفظه جنگ. این دستگاه بر اساس یک طرح مدولار ساخته شده است. بدنه ماشین جوش داده شده از دو ماژول - جلو و عقب تشکیل شده بود که قابل جابجایی هستند. به گفته نمایندگان GAZ، 26 برای ایجاد ماژول های مختلف قابل تعویض (از جمله زرهی و اقتصادی، که می تواند به عنوان مسکن صحرایی استفاده شود) فراهم شده است، که می تواند به راحتی بر اساس وظایف تغییر کند. به لطف اتصال سریع فلنج پشتیبانی محفظه و ماژول عقب، امکان تعویض سریع آن حتی در شرایط میدانی معمولی وجود داشت.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

برای محافظت از خدمه داخل ماشین در ابتدا چندین گزینه رزرو کار شده بود. ووندیک بسته به وظایف خود می تواند از فولاد زرهی ساخته شود که محافظت از خدمه خودرو را در برابر گلوله های 7،62 میلی متری و ترکش تضمین کند. در این حالت، ماژول های جلو و عقب را می توان هم به صورت زرهی و هم بدون زره انجام داد. علاوه بر این، برای افزایش سطح حفاظت، امکان نصب زره بدنه نصب شده اضافی روی خودرو وجود داشت. برای اولین بار، شیشه زرهی لمینت بدون پوشش در خودروی زرهی GAZ-39371 استفاده شد که هیچ زره یا پوشش اضافی نداشت.

قابلیت «ووندیک» روسیه

بر اساس عقاید رایج، که اشتباه است، GAZ-39371 "ووندیک " (همانطور که از نام آن پیداست) شناور در نظر گرفته می شود. به هر حال، این چنین نیست؛ ماشین ابزاری برای حرکت روی آب ندارد. ووندیک قادر است بر موانع آب غلبه کند، اما تنها زمانی که حداکثر عمق آنها از 1.2 متر تجاوز نکند. این وسیله نقلیه دارای بدنه هرمتیک و کاملا آبی خاکی است. روی آب توسط چرخ‌هایش به حرکت در می‌آید، با این حال می‌توان یک واترجت را نصب کرد. این خودروی نظامی می تواند در شرایط آب و هوایی از -40 درجه سانتی گراد تا +50 درجه سانتی گراد کار کند.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

GAZ-39371 ووندیک برای عملکرد در دمای محیط از -45  درجه سانتی گراد تا +50 درجه سانتی گراد طراحی شده است. این خودرو در رطوبت نسبی هوا 100٪ می تواند در دمای تا + 25 درجه سانتیگراد استفاده شود. همچنین امکان استفاده از دستگاه در سرعت باد تا 30 متر بر ثانیه و در مناطق کوهستانی تا ارتفاع 4500 متری با قابلیت غلبه بر گردنه های تا ارتفاع 4650 متری وجود دارد. خدمه رزمی ووندیک متشکل از 11 نفر است: یک رهبر گروه (ماشین)، یک راننده و یک نیروی هوابرد به تعداد 9 نفر.

تسلیحات «ووندیک» روسیه

تسلیحات ماژول رزمی ممکن است بر اساس هدف یک وسیله نقلیه خاص متفاوت باشد. در پیکربندی اولیه، ووندیک به یک برجک مسلسل BTR-80 با مسلسل 14.5 میلی متری KPVT و یک مسلسل 7.62 میلی متری PKT مجهز شده است. برجک مسلسل مجهز به دید روز و همچنین 6 پرتاب کننده برای پرتاب نارنجک های دودزا می باشد.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

تجهیزات موجود در ووندیک شامل مخزن مخزن R-174، تهویه مطبوع، بخاری، وسایل اطفاء حریق است. همچنین روی ماشین ایستگاه رادیویی R-163-50U، تجهیزات ناوبری و تجهیزات ویژه ارائه شده است.

نیروی محرکه «ووندیک» روسیه

نسخه های زرهی اختصاصی ووندیک وجود دارد. این خودروها به عنوان نفربرهای زرهی سبک عمل می کنند. GAZ ووندیک با موتورهای دیزلی GAZ-562 (175 اسب بخار)، YaMZ-460 (160 اسب بخار) یا HINO JO7C (165 اسب بخار) پیشنهاد شد. موتورهای دیزلی کاترپیلار نیز پیشنهاد شد. موتور به عقب برگشته و در ماژول جلو قرار دارد. چنین موقعیتی عمداً به منظور افزایش توزیع وزن و ارائه قابلیت آبی خاکی به وسیله نقلیه انتخاب شد.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

موتور با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی همراه است. شاسی از اجزای ماشین پیشاهنگ زرهی BRDM-2 و نفربر زرهی BTR-80 استفاده می کند. ووندیک دارای پیکربندی 4x4 است و مجهز به سیستم باد کردن لاستیک مرکزی است. با این حال گزارش شده است که این خودروی نظامی تحرک ضعیفی دارد که احتمالاً به دلیل طراحی سیستم تعلیق ناموفق و موتور ضعیف است.

سوابق عملیاتی

تعداد کمی از خودروهای پیش تولید برای آزمایش و آزمایش ساخته شدند. این خودروها در طول جنگ دوم چچن آزمایش شدند. تعداد کمی از این خودروهای چند منظوره به ارتش روسیه تحویل داده شد. برخی منابع گزارش می دهند که در مجموع 54 دستگاه خودرو تحویل داده شده است. به نظر می رسد اینها عمدتاً توسط نیروهای ویژه استفاده می شد. در سال 2008، این خودروها در جریان جنگ روسیه با گرجستان مورد اتسفاده قرار گرفتند. در سال 2006 اروگوئه 48 دستگاه ووندیک سفارش داد. تولید در سال 2013 به دلیل عدم سفارش متوقف شد.

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

ارتش روسیه یک وسیله نقلیه با تحرک بالا Tigr 4x4 تقریباً مشابه از همان خودروساز را ترجیح داد. تولید Tigr ارزانتر بود و از ووندیک همه کاره تر بود. در سال 2015 وودنیک در جریان مداخله نظامی روسیه در اوکراین مورد اتسفاده قرار گرفت. همچنین این خودرو در سال 2016-2017 در سوریه مورد استفاده قرار گرفت. در سال 2023 این وسیله نقلیه بار دیگر در اوکراین در جریان تهاجم روسیه مشاهده شد.

مشخصات فنی کلی خودروی GAZ-39371 وودیک

نام: GAZ-39371 Vodnik
ساخت: روسیه
ورود به خدمت: 2006
پیکربندی: 4x4
صندلی تاکسی: 3 + 8 مرد

ابعاد و وزن

وزن (خالی): 6.6 - 7.5 تن
حداکثر بار: 1.5 - 2.5 تن
طول: 5.38 متر
عرض: 2.6 متر
ارتفاع: 2.15 / 2.57 متر

خودروی چند منظوره «ووندیک» روسیه

نیروی محرکه
موتور: GAZ-562 دیزل
قدرت موتور: 175 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده: 112 کیلومتر در ساعت
سرعت آبی خاکی در آب: 4 - 5 کیلومتر در ساعت
برد: تا 1000 کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان