تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۵ دی ۱۴۰۲

هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا آمریکا

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا آمریکا

رویداد۲۴ حسین فلاحی: بل AH-1 Cobra یک هلیکوپتر تهاجمی دو تیغه و تک موتوره است که توسط هلیکوپتر بل ساخته شده است. این هلیکوپتر با استفاده از موتور، گیربکس و سیستم روتور Bell UH-1 Iroquois توسعه یافته است. AH-1 که عضوی از خانواده پرکار Huey است، به عنوان HueyCobra یا Snake نیز شناخته می شود.

AH-1 ستون فقرات ناوگان هلیکوپترهای تهاجمی ارتش ایالات متحده بود، اما با AH-64 Apache در خدمت ارتش جایگزین شده است. نسخه های ارتقا یافته همچنان با ارتش چندین کشور دیگر پرواز می کنند. نسخه‌های دو موتوره AH-1 همچنان در خدمت سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC) به‌عنوان هلیکوپتر تهاجمی اولیه هستند. هلیکوپترهای مازاد AH-1 برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها تغییر کاربری داده اند.

تاریخچه هلیکوپتر بل AH-۱ کبرا

در سال 1965 بل با بل مدل 209، نمونه اولیه اولین هلیکوپتر تهاجمی اختصاصی جهان پرواز کرد. این بالگرد به طور ویژه به عنوان اسکورت برای هلیکوپترهای حامل نیرو برای برآورده کردن نیازهای ارتش ایالات متحده طراحی شد. کل توسعه در مدت بسیار کوتاه تکمیل شد. در نهایت این بالگرد نقطه عطفی در توسعه فناوری هلیکوپتر و کاربرد آن بود. این هلی کوپتر زرهی در مقایسه با هلی کوپترهای ترابری قبلی که فقط سلاح های دفاعی را حمل می کردند یک گام به جلو بود و دوران جدیدی را در جنگ باز کرد.

در ابتدا در اواسط و اواخر دهه 1960، ارتش ایالات متحده قصد داشت یک هلیکوپتر تهاجمی لاکهید AH-56 Cheyenne را وارد خدمت کند. بنابراین فقط تعداد نسبتاً کمی از کبراهای هیوی آماده خدمت ماند. اما زمانی که برنامه Cheyenne لغو شد، بل شروع به کار بر روی مدل های بهبود یافته کبرا کرد. مدل های بهبود یافته با دو موتور مجهز شدند. ارتش ایالات متحده در نهایت هلیکوپترهای AH-1 خود را به نفع بوئینگ AH-64 آپاچی بازنشسته کرد.

هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا آمریکا

به طور کلی بل بیش از 1600 نسل اول کبرا تک موتوره، از جمله انواع مختلف تولید کرد. مدل های بعدی به تدریج در زمینه های کلیدی قدرت موتور، عملکرد و تسلیحات بهبود یافتند. در دهه 1970 نسخه های دو موتوره جایگزین نسل اول کبراهای تک موتوره شدند. هر دو بل مدل 209 تک موتوره و دو موتوره به طور گسترده صادر شده اند. این هلیکوپتر توسط شرکت فوجی بل در ژاپن تولید شده است.

مدل 209 بر اساس هلیکوپتر کاربردی بل مدل 204 (UH-1D)، دارای یک بدنه باریک جدید با کابین خلبان از نوع جنگنده بود. خلبان در قسمت عقب می نشیند و کمک خلبان/تفنگچی پایین تر در جلو می نشیند و آتش طیف وسیعی از سلاح ها را که روی بال های خرد کناری یا زیر دماغه نصب شده اند هدایت می کند. ارتش ایالات متحده به این بالگرد علاقه داشت و اولین سفارش در سال 1966 انجام شد. هلیکوپتر جدید AH-1G نامگذاری شد.

هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا آمریکا

تولید آن در همان سال آغاز شد. کبرا برای اولین بار در سال 1968 وارد خدمت شد. بیش از 1000 AH-1G در چهار سال اول به ارتش آمریکا تحویل داده شد. این هلیکوپتر اغلب به طور غیر رسمی Huey Cobra نامیده می شد. این بالگرد خدمات گسترده ای را در ویتنام انجام داد. علاوه بر این، یکی از با ارزش ترین سلاح های ایالات متحده در طول آن جنگ بود.

طراحی هلیکوپتر بل AH-۱ کبرا

حتی اگر AH-1 بر اساس UH-1 Iroquis ساخته شده باشد، کمی در ظاهر ریشه های خود را نشان می دهد. موتور و گیربکس از UH-1 قرض گرفته شده است. نسخه اصلی کبرا از یک موتور توربوشفت لایکامینگ T-53-L-11 استفاده می کرد که 1100 اسب بخار تولید می کرد. این هلیکوپتر دارای بدنه باریکی است و به طور ویژه طراحی شده است که تا حد امکان هدف کوچکی برای آتش زمینی دشمن باشد.

هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا آمریکا

با توجه به شکل ساده و وزن سبک ت، نسخه اصلی دارای حداکثر سرعت تقریباً دو برابر هلیکوپترهای حمل و نقلی بود که اسکورت می کرد. همچنین این جنگنده فوق العاده قابل مانور بود. نمونه اولیه بل 209 دارای یک زیرشاخه جمع شونده پیچیده بود که آن را به ماشینی بسیار براق در پرواز تبدیل می کرد. با این حال این ایده در نهایت به دلیل ترس از ایجاد شکست های احتمالی کنار گذاشته شد. هلیکوپتر تولیدی دارای لغزش های فرود ساده بود.

تسلیحات هلیکوپتر بل AH-۱ کبرا

زیر دماغه این هلیکوپتر یک برجک وجود داشت که می توانست مینی تفنگ، توپ یا نارنجک انداز را نصب کند. برجک می تواند به دو طرف هلیکوپتر و همچنین بالا و پایین بچرخد. برجک توسط توپچی که در جلو نشسته بود کنترل می شد. مدل های اولیه ویتنام مجهز به نارنجک انداز خودکار 40 میلی متری تک یا دوقلو یا مینی تفنگ های 7.62 میلی متری بودند. در مدل های نسل دوم، یک توپ دوار 3 لول با ضربه سخت تر جایگزین شد.

هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا آمریکا

کبرا می توانست 998-1 360 کیلوگرم سلاح را روی بال های خود حمل کند. هلیکوپترهای تولید اولیه تا چهار غلاف با راکت های هدایت نشده 70 میلی متری مجهز بودند. اینها در برابر اهداف غیر زرهی و خودروهای سبک مؤثر بودند. این بالگرد همچنین می تواند موشک های هدایت شونده ضد تانک BGM-71A TOW و همچنین سلاح های دیگر را حمل کند. در طول جنگ ویتنام، AH-1 نقش هلیکوپتر تهاجمی و کشنده تانک را از UH-1D بر عهده گرفت. این ماموریت ضد زره پرواز بود و اغلب برای کمین ستون های دشمن استفاده می شد. خلبان در صندلی عقب می نشیند، که کمی بالاتر از صندلی جلوی کمک خلبان / توپچی قرار دارد. صندلی جلو نیز دارای مجموعه کامل کنترل پرواز است. کابین خلبان توسط یک محافظ زرهی سبک احاطه شده است.

مشخصات کلی هلیکوپتر تهاجمی بل AH-۱ کبرا

نام: بل AH-1G کبرا
ساخت: ایالات متحده آمریکا
ورود به خدمت: 1968
خدمه: 2 نفر

ابعاد و وزن

طول (چرخش روتورها): 16.26 متر
قطر روتور اصلی: 13.41 متر
ارتفاع 4.17 متر
وزن (خالی) 2.75 تن
وزن (حداکثر برخاستن): 4.3 تن



موتورها و عملکرد

موتور: 1 x Lycoming T-53-L-11 توربوشفت
قدرت موتور: 1100 shp
حداکثر سرعت: 277 کیلومتر در ساعت
سقف سرویس 3.53 کیلومتر
برد: 574 کیلومتر

تسلیحات

سامانه موشکی ضد تانک M65 TOW، توپ 20 میلی‌متری M197، موشک‌های هوایی باله تاشو 2.75 اینچی

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان