تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۶ دی ۱۴۰۲

بهترین زمان مصرف فولیک اسید در بارداری

بسیاری از زنان باردار ممکن است ندانند که در چه زمانی باید اسیدفولیک را مصرف کنند. زیرا مصرف اسید فولیک در زمان مناسب برای حمایت از رشد جنین و کودک پس از تولد بسیار مهم است.

بهترین زمان مصرف فولیک اسید در بارداری

رویداد۲۴ سیما صابری: اسیدفولیک دارای فواید بسیاری است و مصرف مکمل آن برای هر فردی ضروری است. البته اگر آن را از منابع غذایی طبیعی دریافت نکنید. بسیاری از زنان باردار ممکن است ندانند که در چه زمانی باید اسیدفولیک را مصرف کنند. زیرا مصرف اسید فولیک در زمان مناسب برای حمایت از رشد جنین و کودک پس از تولد بسیار مهم است. برخی افراد پیشنهاد می‌کنند که مصرف اسید فولیک قبل از بارداری بهتر است. در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی باید اسید فولیک مصرف شود.

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود، شکل مصنوعی فولات است که یکی از ویتامین‌های B کمپلکس است. اسید فولیک نقش مهمی در عملکرد‌های مختلف بدن از جمله تولید گلبول‌های قرمز خون، سنتز و ترمیم DNA و رشد سلولی ایفا می‌کند. این مکمل برای رشد جنین نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. فولات به تشکیل لوله عصبی جنین کمک می‌کند که بعداً به مغز و نخاع تبدیل می‌شود.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف ویتامین سی


بنابراین، دریافت کافی فولات در رژیم غذایی مادران باردار برای جلوگیری از نقایص مادرزادی در نوزادان، به ویژه موارد مربوط به سیستم عصبی ضروری است.اسید فولیک همچنین می‌تواند از طریق مصرف مکمل‌های اسید فولیک، مانند ویتامین‌های دوران بارداری، تامین شود تا از دریافت کافی اسید فولیک اطمینان حاصل شود. با دریافت کافی از منابع مختلف، زنان می‌توانند از رشد سالم جنین مطمئن شوند.

منابع غذایی حاوی اسید فولیک

اسید فولیک یکی از ویتامین‌های B محسوب می‌شود که برای سلامتی عمومی بسیار حائز اهمیت است. این ویتامین برای جلوگیری از اختلالات نورولوژیک، افزایش سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی و حمایت از سلامت پوست و مو‌ها ضروری است. همچنین، استفاده از اسید فولیک در دوران بارداری برای جلوگیری از نقص نورولوژیک مغز و نخاع (NTD) در جنین بسیار مهم است. غذا‌های زیر حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک هستند:

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی و... منابع عالی اسید فولیک هستند. به عنوان مثال، یک پیمانه اسفناج حاوی حدود ۲۴ درصد از مقدار روزانه توصیه شده اسید فولیک است.

بهترین زمان مصرف فولیک اسید در بارداری

لوبیا و عدس

لوبیا سبز، لوبیا چشم‌بلبلی، عدس و نخود فرنگی موارد دیگر منابع دیگر اسید فولیک هستند. یک پیمانه لوبیا سبز حاوی حدود ۳۹ درصد از مقدار روزانه توصیه شده اسید فولیک است.

مغز‌ها و دانه‌های کامل

مغز‌ها و دانه‌های کامل مانند آفتابگردان، بادام، برنج قهوه‌ای و غلات کامل نیز حاوی اسید فولیک هستند. همچنین منابع طبیعی فولات را می‌توان در سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی و مارچوبه و همچنین در مرکبات مانند پرتقال و گوجه فرنگی یافت.

چه کسانی باید اسیدفولیک مصرف کنند؟

به گزارش رویداد۲۴ مصرف مکمل اسید فولیک زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند ضروری است. اسید فولیک کمک به جلوگیری از نقص نورولوژیک مغز و نخاع (NTD) در جنین دارد. همچنین افرادی که دارای ریسک بالایی برای بیماری‌های قلبی-عروقی هستند، بهتر است اسید فولیک مصرف کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اسید فولیک ممکن است به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند. ضمناً افرادی که نتوانسته اند از طریق منابع غذایی اسید فولیک لازم را به بدن خود برسانند، باید از مکمل آن استفاده کنند. ضمناً افرادی با برخی از شرایط پزشکی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر ینیز خوب است که از اسید فولیک استفاده کنند. افراد مبتلا به برخی بیماری‌ها مانند برخی اختلالات خونی، دیابت، بیماری‌های کلیوی و برخی بیماری‌های گوارشی نیز باید اسیدفولیک مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف اسید فولیک

نقایص مادرزادی مغز و نخاع نوزاد در مراحل اولیه بارداری، به ویژه در طول ۳-۴ هفته اول پس از لقاح رخ می‌دهد. بنابراین، مصرف اسید فولیک در دوران بارداری کافی در سیستم مادر از ابتدای بارداری بسیار مهم است.

پزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند که زنان حداقل یک ماه قبل از برنامه ریزی بارداری مصرف اسید فولیک را شروع کنند. این مساله برای اطمینان از این است که بدن هنگام شروع رشد سیستم عصبی کودک، ذخیره کافی اسید فولیک را در اختیار دارد، ضروری است. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که همه زنان در سنین باروری روزانه اسید فولیک مصرف کنند، صرف نظر از اینکه قصد بارداری دارند یا نه.

با پیروی از این توصیه‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محافظت بهینه برای رشد کودک انجام داده‌اید. شروع زودهنگام یا منظم مصرف اسید فولیک می‌تواند بهترین محافظت را در برابر نقایص مادرزادی مربوط به سیستم عصبی کودک ایجاد کند.

مقدار مصرف اسید فولیک

در مورد اسید فولیک، دوز توصیه شده روزانه برای همه زنان در سنین باروری ۴۰۰ میکروگرم فولات است. اگر روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می‌کنید، مهم است که برچسب آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که مقدار توصیه شده اسید فولیک آن برای شما کافی است. در اینجا مقادیر توصیه شده اسید فولیک برای مصرف روزانه در مراحل مختلف بارداری آورده شده است:

مقدار مصرف برای کسانی که برنامه بارداری دارند: ۴۰۰ میکروگرم

در سه ماه اول بارداری: ۴۰۰ میکروگرم

چهار ماه تا ماه نهم بارداری: ۶۰۰ میکروگرم

در دوران شیردهی: ۵۰۰ میکروگرم

پیروی از دوز توصیه شده اسید فولیک برای داشتن از بارداری سالم و رشد مناسب جنین ضروری است. برای اطمینان از اینکه نیاز‌های تغذیه‌ای شما در دوران بارداری به اندازه کافی برآورده می‌شود، مشاوره با پزشک ضروری است.

فواید اسید فولیک برای بارداری

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۲ درصد از زنان مشکلات باروری را تجربه می‌کنند. مصرف اسید فولیک به عنوان بخشی از برنامه بارداری می‌تواند به کاهش مشکلات تخمک گذاری که بر باروری تاثیر می‌گذارد کمک کند.

اسید فولیک همچنین نقش مهمی بر باروری زنان قبل و بعد از لقاح دارد. اسید فولیک همچنین می‌تواند به جلوگیری از نقص‌های اولیه بارداری که در معرض خطر سقط جنین هستند کمک کند. فواید اسید فولیک برای باروری مادر نیز شامل کمک به متابولیسم سلول‌ها در سراسر بدن از جمله در تخمدان‌ها است.

یک مطالعه در مورد استفاده از مکمل‌های اسید فولیک در زنانی که سعی در باردار شدن دارند، که توسط موسسه باروری انجام شد، نشان داد که مصرف اسید فولیک می‌تواند شانس موفقیت در برنامه‌های لقاح آزمایشگاهی (IVF) را نیز افزایش دهد.

فولات یکی از ویتامین‌های B ضروری برای حفظ سلامت کلی بدن به خصوص در دوران بارداری است. رعایت دستورالعمل‌های دوز توصیه شده و مشورت با پزشک متخصص قبل از مصرف این مکمل‌ها ضروری است. همیشه به یاد داشته باشید که هر فردی نیاز‌های ویتامین متفاوتی دارد و استفاده از مکمل‌ها باید بر اساس توصیه‌های پزشکی مناسب باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان