تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۲۷ دی ۱۴۰۲

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

در این مطلب به بررسی هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه خواهیم پرداخت.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

رویداد۲۴ حسین فلاحی: کا-50 با نام مستعار چرنایا آکولا (کوسه سیاه) یک هلیکوپتر تهاجمی شوروی بود. هلیکوپتر کا-50 بلک شارک که توسط هلیکوپترهای کاموف JSC ساخته شده است، نام رمز ناتو Hokum A و Hokum B نسخه دو سرنشینه، Ka-52 را دارد. Ka-50 به عنوان گرگینه نیز شناخته می شود. این یک هلیکوپتر رزمی با کارایی بالا و با قابلیت عملیات در روز و شب و قدرت آتش بالا برای شکست دادن اهداف هوایی و تانک های زرهی سنگین مجهز طراحی و ساخته است.

تاریخچه هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

این بالگرد که در سال 1995 وارد خدمت ارتش روسیه شد در شرکت هوانوردی Sazykin Progress مستقر در منطقه دریایی Arseniev روسیه تولید می شود. اولین بار هشت فروند بالگرد Ka-50 تحویل ارتش داده شد. قرار بود 12 کا-52 برای عملیات ویژه نیروی هوایی روسیه در سال 2005 تهیه شود، اما بودجه این برنامه قطع شد.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

یک نسخه حمله شبانه، Ka-50N، با تصویرگر حرارتی Samshit-50T، تلویزیون در روز و فاصله یاب لیزری نیز توسعه یافت اما وارد تولید کامل نشد. کاموف همچنین به صنایع هواپیماسازی اسرائیل (IAI) وارد شد تا نسخه ای از آن که با تسلیحات ناتو سازگار بود و یک کابین مجهز اسرائیلی داشت برای نیروهای دفاعی ترکیه به نام Ka-50-2 اردوغان تولید شود.

طراحی هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

طراحی روتور کواکسیال سقف معلق 4000 متری و سرعت صعود عمودی 10 متر در ثانیه در ارتفاع 2500 متری را فراهم می کند. تیغه های روتور از مواد پلیمری ساخته شده اند. پیکربندی کواکسیال روتور منجر به گشتاورهای مقادیر اینرسی نسبت به محورهای عمودی و جانبی بین 1.5 تا دو برابر کمتر از مقادیر موجود در هلیکوپترهای تک روتور با روتورهای دم می شود. نبود روتور دم هلیکوپتر را قادر می سازد تا چرخش های صاف را در کل محدوده سرعت پرواز انجام دهد. حداکثر بار عمودی g 3.5 همراه با ممان های اینرسی کم به Ka-50 سطح بالایی از چابکی می دهد.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

هلیکوپتر Ka-50 یک هلیکوپتر رزمی با کارایی بالا با قابلیت روز و شب است. زره همه جانبه گسترده نصب شده در کابین خلبان از خلبان در برابر گلوله های 12.7 میلی متری زره ​​پوش و قطعات پرتابه 23 میلی متری محافظت می کند. تیغه های روتور برای مقاومت در برابر چندین ضربه سلاح های خودکار زمینی درجه بندی شده اند.

کا-50 اولین هلیکوپتر عملیاتی جهان با سیستم پرتاب نجات است که به خلبان اجازه می دهد در تمام ارتفاعات و سرعت ها فرار کند. سیستم پرتاب موشک K-37-800 توسط شرکت سهامی تحقیقاتی و تولیدی Zvezda در منطقه مسکو تولید می شود.

سفارشات هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

درخواست پیشنهاد (RFP) برای خرید 22 هلیکوپتر تهاجمی توسط وزارت دفاع هند در 30 می 2008 به عنوان بخشی از قرارداد 550 میلیون دلاری صادر شد. 

نیروی هوایی انتظار داشت که وزن هلیکوپتر در حالت خالی 2500 کیلوگرم یا بیشتر و دارای دو موتور باشد. این باید یک قابلیت ضد زره مدرن به همراه یک تفنگ برجک با کالیبر 20 میلی‌متری یا بالاتر داشته باشد و بتواند موشک‌های 70 میلی‌متری را با برد 1.2 کیلومتر شلیک کند. بالگرد باید قابلیت کار در هر آب و هوا، شبانه روز و مناطق کویری و کوهستانی را داشته باشد.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

دومین RFP در ژوئن 2009 صادر شد و بر اساس آن حدود 384 هلیکوپتر سبک اضافی برای خرید آزاد شدند. این سفارش 2 میلیارد دلاری برای خرید 125 فروند برای نیروی هوایی و ارتش هند بود.

تسلیحات هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

برای این هلیکوپتر ترکیبی از تسلیحات مختلف تا حداکثر بار سلاح 2 تن از جمله موشک های ضد تانک، راکت های هوایی هدایت نشده با کالیبرهای مختلف، موشک های هوا به هوا، اسلحه، بمب و سایر سلاح ها را می توان با توجه به نوع ماموریت انتخاب کرد.

این هلیکوپتر دارای بال‌های کوچک در وسط است که به چهار واحد تعلیق زیر بال و غلاف‌های متقابل نوک بال مجهز شده است. تا 12 موشک ضد تانک مافوق صوت ویخر را می توان بر روی دو فروشگاه خارجی زیر بال هلیکوپتر نصب کرد. موشک پرتو لیزری ویخر دارای احتمال اصابت به هدف نزدیک به یک، در برابر تانک در برد 8 کیلومتری و قابلیت نفوذ به انواع زره ها از جمله زره فعال تا ضخامت 900 میلی متر است.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

کا-50 به یک تفنگ 30 میلی‌متری شلیک سریع 2A42 مجهز شده است که دارای آزیموت و برد ارتفاعی نامحدود برای استفاده علیه اهداف هوایی یا زمینی است. این اسلحه به 460 گلوله مجهز است: دو نوع در حال حمل، گلوله های آتش زا و انفجاری و گلوله های زره ​​پوش. خلبان نوع مهمات را در پرواز انتخاب می کند. وزن مهمات هر گلوله 0.39 کیلوگرم، سرعت پوزه 980 متر بر ثانیه و برد آن تا 4 کیلومتر است. این تفنگ دارای دقت شلیک زاویه ای دو تا 4 میلی راد است.

اویونیک هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

سیستم های پرواز شامل سیستم ناوبری اینرسی (INS)، خلبان خودکار و نمایشگر سربالا (HUD) می باشد. حسگرها شامل مادون قرمز آینده نگر (FLIR) و رادار تعقیب زمین هستند.

جنگ متقابل هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

Ka-50 مجهز به گیرنده هشدار راداری، سیستم جنگ الکترونیکی و پره و فلر است.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

موتور هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

Ka-50 از دو موتور توربوشفت TV3-117VMA استفاده می کند که هر کدام 2200 اسب بخار (1660 کیلووات) دارند. موتورها در دو طرف بدنه قرار می گیرند تا بقا در جنگ را افزایش دهند. این هلیکوپتر همچنین دارای یک واحد قدرت کمکی (APU) برای عملیات خودکفا است.

کارایی

هلیکوپتر تهاجمی Ka-50 می تواند با سرعت 16 متر بر ثانیه صعود کند. همچنین قادر است با حداکثر سرعت 390 کیلومتر در ساعت پرواز کند. حداکثر برد و سقف خدمات این بالگرد به ترتیب 1180 کیلومتر و 5500 متر است.

هلیکوپتر تهاجمی کاموف کا-۵۰ روسیه

هلیکوپتر تهاجمی Ka-50 می تواند با سرعت 270 کیلومتر در ساعت پرواز کند. شعاع جنگی و بارگیری دیسک هلیکوپتر به ترتیب 460 کیلومتر و 30 کیلوگرم بر متر مربع است. استقامت هلیکوپتر سه ساعت است. وزن هلیکوپتر حدود 7800 کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست 10800 کیلوگرم است.

مشخصات کلی هلیکوپتر تهاجمی Ka-50

ساخت: اتحاد جماهیر شوروی
ورود به خدمت: 1995
خدمه: 1 نفر

ابعاد و وزن

طول: 16 متر
قطر روتور اصلی: 14.5 متر
ارتفاع» 4.93 متر
وزن (خالی): 7.8 تن
وزن (حداکثر برخاستن): 10.8 تن



موتورها و عملکرد

موتور: 2 x Klimov TV3-117VK توربوشفت
قدرت موتور: 2 x 2 193 shp
حداکثر سرعت: 300 کیلومتر در ساعت
سقف سرویس: 5.5 کیلومتر
برد: 540 کیلومتر
استقامت: 1 ساعت 40 دقیقه

تسلیحات

توپ: 1 در 30 میلی متر
موشک: موشک های 16 x 9M120 Vikhr (AT-9 'Spiral') و Vikhr-M (AT-16) موشک های هدایت شونده ضد تانک
غلاف های دیگر با راکت های هدایت نشده به جای موشک های ضد تانک

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان