تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

چند دستور غذای ساده با برنج قهوه‌ای

دستور پخت برنج قهوه‌ای با برنج سفید متفاوت است و این برنج را می‌توان با انواع سبزیجات و مواد پروتئینی ترکیب کرد. در ادامه چند دستور غذای ساده با برنج قهوه‌ای را برای شما توضیح خواهیم داد.

آماده///دستور  چند غذای ساده با برنج قهوه ای

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: برنج قهوه‌ای کالری کمتری به نسبت برنج سفید دارد و در رژیم لاغری از این برنج استفاده می‌شود. علت استفاده برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی، سبوس آن بوده که در برنج سفید وجود ندارد. این برنج سرشار از مواد مغذی و مفید برای بدن است و توصیه می‌شود که حتما در برنامه غذایی خود این برنج را جای دهید.

دستور پخت برنج قهوه‌ای با سبزیجات

برنج قهوه‌ای نوع سبوس دار انواع برنج‌های سفید است و این برنج را می‌توانید در هر نوع برنج (هاشمی، طارم و...) تهیه کنید. به دلیل وجود سبوس در لایه دوم برنج، برنج قهوه‌ای دارای خواص بی نظیری از جمله ویتامین‌های مختلف، مواد مغذی و... است.

برای پخت غذا به کمک برنج قهوه‌ای و سبزیجات، ابتدا برنج را مطابق با دستور پخت روی بسته بپزید و کنار بگذارید، سپس در تابه یک پیاز را به همراه مقداری روغن زیتون تفت دهید و پس اط طلایی شدن پیاز ها، سبزیجات دلخواه خود را (ذرت، فلفل دلمه ای، فلفل چیلی، قارچ و...) اضافه کرده و تفت دهید.

در مرحله آخر برنج قهوه‌ای پخته شده را به همراه مقدار لازم سس سویا به سبزیجات اضافه کنید. اگر غذای پخته شده زیادی خشک شد میتوانید ۱۰ دقیقه قبل از سرو غذا، به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید تا به خوبی بپزد.

آماده///دستور  چند غذای ساده با برنج قهوه ای

تهیه سالاد به کمک برنج قهوه‌ای

به کمک برنج قهوه‌ای می‌توان انواع سالاد، مثل سالاد یونانی، سالاد مرغ و لوبیا، سالاد اسفناج و گوجه فرنگی، سالاد مرغ و گشنیز و... را تهیه کرد.

دستور تهیه انواع سالاد‌ها با برنج قهوه ای:

سالاد یونانی: برای تهیه سالاد یونانی، ابتدا باید گوجه گیلاسی را به همراه روغن کنجد و ادویه‌های لازم به مدت ۳۰ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه فر قرار دهید تا کاملا برشته شوند. پس از سرد شدن گوجه ها، آن‌ها را به برنج پخته شده در یک کاسه به همراه پیازچه، ذرت کنسروی، خیار، زیتون، پنیر فتا و... اضافه کرده و برای پاشنی سالاد می‌توانید از آب لیموی تازه، پوست لیمو رنده شده و روغن زیتون استفاده کنید.

سالاد مرغ و لوبیا: برای تهیه این سالاد ابتدا باید برنج قهوه‌ای را از قبل بپزید و در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود. پس از سرد شدن برنج، آن را در ظرف مورد نظر ریخته و به آن لوبیای سیاه یا لوبیای چیتی پخته شده، زیتون، سینه مرغ ریش ریش شده، پیازچه، گوجه فرنگی، روغن زیتون، آبلیمو و... اضافه کرده و برای طعم سالاد می‌توانید از چاشنی‌های مورد علاقه خود استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلمه مجلسی و خوشمزه


سالاد اسفناج و گوجه فرنگی: طرز تهیه این سالاد بسیار آسان است. برای تهیه سالاد اسفناج و گوجه فرنگی، ابتدا باید در یک کاسه بزرگ، روغن زیتون، شوید تازه، سرکه قرمز و سیر خرد شده را اضافه و خوب با یکدیگر مخلوط کنید. با توجه به ذائقه خود نمک و فلفل به این ترکیب بیافزاید و در آخرین مرحله برنج قهوه‌ای پخته شده با خیار و اسفناج، به مخلوط اضافه کنید.

سالاد مرغ و گشنیز: یک تابه را بر روی گاز قرار داده و اجازه دهید تا حرارت آن بسیار بالا رود؛ سپس ۳ قاشق آب و ۳ قاشق سس سویا به همراه سینه مرغ خرد شده و بدون پوست به آن اضافه کنید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ به خوبی بپزد. پس از اینکه مرغ کاملا پخته شد آن را کنار بگذارید تا از دما بیفتد. در این بازه زمانی، در یک ظرف دیگر برنج قهوه‌ای پخته را به همراه کلم برگ، گشنیز تازه و دانه کنجد با یکدیگر مخلوط کنید. مرغ که از دما افتاد، به این ترکیب اضافه کرده و نوش جان کنید.

آماده///دستور  چند غذای ساده با برنج قهوه ای

دستور غذای ساده با برنج قهوه‌ای و مواد پروتئینی

در رژیم غذایی خود باید مواد پروتئینی را جای دهید، زیرا این مواد برای فعالیت اندام‌های بدن، بسیار ضروری است. مواد پروتئینی زیادی هستند که می‌توانید در وعده‌های غذایی از آن‌ها استفاده کنید؛ اما برای پخت یک غذا به کمک برنج قهوه‌ای و مواد پروتئینی باید از مرغ، گوشت، تخم مرغ و... استفاده کنید.

در ابتدا باید مرغ و گوشت بدون استخوان را جداگانه به کمک سبزیجات دلخواهد بپزید و کنار بگذارید. سپس برنج پخته شده را با چاشنی‌های مورد نظر مخلوط و به مرغ و گوشت خود اضافه کنید. زمان پخت این غذا حدود یک ساعت و نیم است و با مواد غذایی در دسترس به راحتی وی توانید آن را بپزید.

خواص برنج قهوه‌ای برای بدن

برنج قهوه‌ای تنها پوسته خارجی آن از بین می‌رود و سبوس آن حفظ میشود و به همین دلیل خاصیت بسیار زیادی برای بدن به همراه دارد. سبوس برنج قهوه‌ای باعث شده تا این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی باشد. برخی از خواص این برنج به شرح زیر هستند:

کنترل دیابت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته، بهتر است افراد دیابتی بجای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کنند؛ زیرا پس از مصرف این برنج میزان قند خون زیاد بالا نمی‌رود و انسولین بدن کاهش می‌یابد و به همین ترتیب باعث تثبیت قند خون خواهد شد.

تامین کننده آنتی اکسیدان بدن: برنج قهوه‌ای منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان موجود در برنج قهوه‌ای از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از بروز بیماری‌های احتمالی ناشی از اکسیداسیون پیش‌گیری می‌کند.

پیش‌گیری از چاقی و اضافه وزن: برنج قهوه‌ای دارای مقادیری از منگنز است که چربی‌های بدن را از بین می‌برد. اگر فردی قصد کاهش وزن دارد، بهتر است در رژیم غذایی خود بجای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده کند.

بهبود اختلال‌های عصبی: جوانه برنج قهوه‌ای دارای مواد مفیدی از جمله اسید گاما آمینوبوتیریک است که این ماده از بروز اختلال‌های عصبی مانند آلزایمر پیشگیری می‌کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن: فیبر موجود در برنج قهوه‌ای فعالیت دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از یبوست جلوگیری می‌کند.
خواص برنج قهوه‌ای تنها به این موارد ختم نمی‌شود بلکه این برنج دارای خواص بی نظیری دیگری از جمله جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، بهبود سلامت روان زنان شیرده، پیشگیری از سرطان، درمان بی خوابی، درمان افسردگی و... موثر است. توصیه می‌کنیم این برنج را در برنامه رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان