تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

بازگشت قیمت نفت به کانال 30 دلار

قیمت نفت به کانال 30 دلار بازگشت و پس از چند هفته کاهش، با افزایش نسبی در دو روز گذشته بر روی 32 دلار ایستاد.
قیمت نفت به کانال 30 دلار بازگشت و پس از چند هفته کاهش، با افزایش نسبی در دو روز گذشته بر روی 32 دلار ایستاد.

روند قیمت نفت از آغاز سال جدید میلادی کاهشی بود و حتی قیمت نفت اوپک به 22 دلار نیز رسید که کف قیمت نفت در 13 سال گذشته بود.

در این شرایط اغلب تولیدکنندگان نفت جهان با ضرر نفت تولید می کردند زیرا به جز چند کشور نفت خیز خاورمیانه مانند ایران، عربستان، عراق و... ، هزینه استخراج و تولید نفت در سایر نقاط جهان بیش از 22 دلار است؛ البته این موضوع فارغ از تولید نفت های غیر متعارفی است که هزینه تولید بیش از 50 دلار دارند.

همین امر باعث شد تا تولیدکنندگان نفتی که با هزینه بیشتری نفت تولید می کنند احساس خطر کنند و به تکاپو بیفتند تا شاید قیمت نفت تکان مثبتی به خود بدهد.

از سوی دیگر عربستان که خود همواره یکی از حامیان اصلی نفت ارزان قیمت بوده، با سقوط قیمت نفت به زیر 25 دلار، از این کاهش قیمت نفت ابراز نگرانی کرد. این کشور در ابتدا برای مقابله با ایران و روسیه و پس از آن به بهانه حفظ سهم بازار، مانع تصمیم گیری اجلاس اوپک برای کاهش عرضه بود اما حتی کشوری که خود تلاش در کاهش قیمت نفت داشت اکنون نگران کسری بودجه است.

نگرانی در عربستان آنجا بیشتر می شود که این کشور از نظر زیر ساخت های اجتماعی شکننده شده و کاهش یارانه ها به دلیل همین کسری بودجه می تواند جنبش های اعتراضی اجتماعی را به این کشور تحمیل کند.

مجموعه این عوامل در عربستان سبب شد تا حتی این کشور نیز به فکر بهبود و افزایش قیمت جهانی نفت بیافتد و اعلام نگرانی بزرگترین صادرکننده نفت جهان توانست حرکت نزولی قیمت نفت را متوقف کرده و جهتی عکس به ماجرا بدهد.

از سوی دیگر آغاز روند نزولی بهای نفت، اقتصاد روسیه را، که در سال‌های اخیر به عواید نفتی وابسته شده، تحت فشار بیشتری قرار داده است. افزایش نرخ بهره پایه به معنی بالا بودن نرخ وام‌های دریافتی از بانک‌ها و کاهش تقاضا برای چنین وام‌هایی است که به نوبه خود، باعث تعمیق رکود در اقتصاد روسیه می‌شود.

روسیه در مقابل مشکل دیگری نیز قرار دارد که همان تحریم های اروپای غربی و آمریکا علیه اقتصاد این کشور است. رییس‌جمهوری و مقام‌های روسیه پیش‌تر گفته بودند که تحریم‌های کنونی عملا کشورهای غربی را از منافع سرمایه‌گذاری در روسیه محروم کرده و به زیان این کشورها خواهد بود. در زمان رونق بازار نفت، بخش عمده‌یی از سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز روسیه از منابع خارجی تامین می‌شد.

کاهش ارزش روبل نیز یکی از دلایلی است که تولید کنندگان نفت را به افزایش قیمت نفت امیدوار خواهد کرد زیرا روسیه برای رشد اقتصادی خود نیازمند پول است و با نفت ارزان این پول تامین نخواهد شد.

بنابراین می توان امیدوار بود با نگرانی عربستان و نیاز روسیه، کشورهای تولید کننده نفت بر سر میز مذاکره برای کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت نفت بازگردند.

منبع: جماران
برچسب ها: کاهش ، افزایش
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان