تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی

افزایش غیرمنتظره شاخص PMI بخش غیرتولیدی (موسسه ISM) در ماه ژانویه از جمله داده‌هایی است که مقامات فدرال رزرو با مشاهده آن، رای به کندترشدن فرآیند کاهش نرخ بهره می‌دهند. از سویی نرخ بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری انس طلای جهانی را افزایش می‌دهد و قدرت فروشندگان طلا افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی قیمت طلای جهانی

رویداد۲۴ طلا در هفته گذشته شتاب صعودی داشت و به بالاترین سطح خود از اوایل ژانویه یعنی 2060 دلار صعود کرد. با این حال طلا در روز جمعه، عمده افزایش هفتگی را از دست داد.

اظهارات مقامات فدرال رزرو می‌تواند در غیاب انتشار داده‌های کلان در تقویم اقتصادی، بر ارزش این فلز گران‌بها در هفته جاری تأثیر بگذارد.

ارزش طلا در سایه بهبود بازار کار ایالات متحده افت کرد

طلا از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و عقب‌نشینی بازدهی آمریکا برای شروع هفته سود برد و در روز دوشنبه بیش از 0.5 درصد افزایش قیمت داشت. خبر حمله هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی مرز اردن با سوریه که منجر به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن بیش از 20 سرباز شد، نگرانی ها را نسبت به تشدید بحران در خاورمیانه احیا کرد.

پیش از اعلام سیاست فدرال رزرو، طلا در روز سه‌شنبه هفته گذشته، نسبتاً آرام بود اما موفق شد در محدوده مثبت بسته شود. روز چهارشنبه، فدرال رزرو طبق انتظار، نرخ بهره را بدون تغییر در 5.25 درصد تا  5.۵ درصد باقی گذاشت. با این وجود، فدرال رزرو تغییرات قابل توجهی در بیانیه سیاست ایجاد کرد و بخشی که توضیح می‌دهد چگونه سیاست‌گذاران از شاخص‌های مختلف اقتصادی برای تصمیم‌گیری در مورد سخت‌تر شدن بیشتر سیاست‌ها استفاده می‌کنند، حذف شده است.

در عوض، بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد آن‌ها به نظارت بر «پیامدهای داده‌های دریافتی برای چشم انداز اقتصادی» برای ارزیابی سیاست ادامه خواهد داد.

واکنش اولیه به لحن فدرال رزرو باعث شد که دلار آمریکا تحت فشار نزولی قرار گیرد و به انس طلا جهانی کمک کرد تا بالاتر رود. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش نرخ بهره در آینده، در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست، سرنخی از سیاست‌های بعدی فد به سرمایه‌گذاران و اهالی بازار داد. او گفت «بر اساس جلسه امروز، فکر نمی‌کنم در ماه مارس کاهش نرخ بهره را داشته باشیم».


بیشتربخوانید: چرا پشتوانه طلا داشتن همچنان اهمیت دارد؟


به دنبال این اظهارات، شاخص‌های اصلی وال استریت به شدت کاهش یافت و به دلار کمک کرد تا قدرت خود را افزایش دهد و از صعود این جفت ارز در اواخر سشن معاملاتی آمریکا جلوگیری کرد. پاول همچنین اذعان داشت که در صورت مشاهده تضعیف غیرمنتظره در بازار کار، می‌توانند زودتر نرخ بهره را کاهش دهند.

به دنبال اقدامات متلاطم بازار که پس از نشست فدرال رزرو مشاهده شد، بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده در جلسه روز پنجشنبه آمریکا به سمت پایین رفت و باعث افزایش قیمت طلا شد.

بازده اوراق 10 ساله خزانه داری ایالات متحده بیش از دو درصد را از دست داد و پس از مخابره شدن داده‌های مربوط به اشتغال، به پایین ترین سطح خود از اواخر دسامبر به زیر 3.9 درصد رسید، در حالی که انس طلای جهانی به بالای 2060 دلار رسید.

وزارت کار ایالات متحده گزارش داد که در هفته منتهی به 27 ژانویه 224,000 درخواست برای اولین بار برای مزایای بیکاری وجود داشت که بالاتر از انتظار بازار یعنی 212,000 بود. علاوه بر این، PMI تولید ISM از 47.1 در دسامبر به 49.1 در ژانویه بهبود یافت اما جزء اشتغال از 47.5 به 47.1 کاهش یافت.

روز جمعه، طلا به سمت پایین چرخید و اکثر سودهای هفتگی خود را پس از گزارش مشاغل ژانویه از دست داد. حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ایالات متحده 353,000 افزایش یافت که با اختلاف زیادی از انتظار بازار 180,000 فراتر رفت. به این ترتیب، عدد 216000 در نوامبر به 333000 افزایش یافت.

علاوه بر این، تورم دستمزد سالانه، همان‌طور که با تغییر در میانگین درآمد ساعتی اندازه‌گیری شد، به 4.5 درصد افزایش یافت. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده بر اساس داده‌های خوش‌بینانه به چهار درصد بهبود یافت و XAU/USD به زیر 2030 دلار کاهش یافت.

محرکی برای جهت‌دهی به طلا وجود ندارد​

ISM گزارش PMI خدمات ژانویه را روز دوشنبه منتشر این هفته منتشر کرد. بر این اساس شاخص PMI بخش غیرتولیدی (موسسه ISM) در ماه ژانویه 53.4 واحد منتشر شد که بیش از انتظار مارکت (52 واحد) بود. در همین رابطه موسسه ولز فارگو (wells fargo) اعلام کرد: قیمت‌های پرداختی در گزارش PMI بخش خدمات از دیدگاه موسسه ISM که بیشترین درصد افزایش ماهانه را از سال 2012 به ثبت رسانده است، از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو حمایت نمی‌کند. از سویی نرخ بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری انس طلای جهانی را افزایش می‌دهد و قدرت فروشندگان طلا افزایش می‌یابد. 

با این وجود کارشناسان معتقدند در حال حاضر محرکی برای جهت دادن به قیمت انس طلای جهانی وجود ندارد. از همین رو جریان معاملات مارکت طلای جهانی، در روز چهارشنبه تا لحظه تنظیم این گزارش، درگیر یک روند خنثی بوده است.  

پیشتر بیان شد، در صورتی که سیاست‌گذاران درها را برای کاهش نرخ بهره در ماه آینده باز بگذارند، انس می‌تواند دوباره قدرت خود را به دست آورد. مقامات فدرال رزرو معتقدند در صورتی که اقتصاد آمریکا در چارچوب انتظارات پیش رود، می‌توان مسیر را برای کاهش نرخ بهره باز گذاشت. با این وجود مقابله با تورم هنوز برآورده نشده است.  

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان