تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

محمدرضا خباز کیست؟

محمدرضا خباز یکی از نمایندگان ادوار در چندین دوره از مجالس شورای کشور، ۲۰ بهمن ماه به علت سکته قلبی جان خود را از دست داد. در این مطلب اختصار به فعالیت‌های خواهیم پرداخت.

محمدرضا خباز کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: محمدرضا خباز یکی از نمایندگان ادوار در چندین دوره از مجالس شورای کشور، ۲۰ بهمن ماه به علت سکته قلبی جان خود را از دست داد. او از جمله اصطلاح‌طلبانی بود که موفق شده بود در دولت حسن روحانی مسئولیت دولتی دریافت کند و البته با کنار رفتن دولت دوازدهم او نیز همچون اعتدالیون و اصلاح‌طلبان عملاً بازنشسته سیاسی محسوب می‌شد. اگرچه طی این مدت تحت عنوان کارشناس سیاسی ارتباطش با رسانه‌ها قطع نشد. البته این اواخر او پس از آنکه چهار دوره نمایندگی مجلس و دو دوره استانداری در دو شهر مختلف را برعهده داشت، نامش در لیست ردصلاحیت‌های دوره اول هیات اجرایی برای انتخابات مجلس قرار گرفته بود.

در واقع چند ماه پیش از مرگش طعم ردصلاحیت شدن پس از جنگ دوره فعالیت در نظام جمهوری اسلامی را نیز چشید و جان باخت. او در آخرین مصاحبه‌اش علت ردصلاحیت شدن خود از سوی شورای نگهبان را استناد به بند ۲ ماده ۳۱ بود، عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرده بود.

محمدرضا خباز کیست؟

جالب اینکه او در حالی چند روزی پیش از مرگ ردصلاحیت شده بود که به گفته خودش پیش از آن ۷ بار صلاحیتش برای حضور در انتخابات مجالس مختلف تایید شده بود و همین خود اسباب شگفتی شده بود. مهم‌ترین فعالیت تشکیلاتی او عضویتش در حزب اعتماد ملی بود. حزبی که یک دوره تعطیلی کامل را نیز تجربه کرد و از جمله احزابی بود که فراز و فرودهای بسیاری به خود داده بود.

تعطیلی که در پی انتخابات ۸۸ و حوادث بعد از آن دامن‌گیر مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی و حزبش شد. 

فعالیت محمدرضا خباز به عنوان نماینده مجلس

محمدرضا خباز از چهره‌هایی بود که طی دو دهه متوالی به استثنای یک دوره چهار ساله نمایندگی مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت. آغاز نمایندگی او از سال ۷۱ آغاز شد و عضویتش در مجالس چهارم، پنجم، ششم و هشتم بود. پس از آن تقریباً به مدت ۶ سال خانه نشین شد اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی توانست به استانداری خراسان شمالی از ۳۱ تیر ۱۳۹۷ تا ۲۶ آبان ۹۷ دست یابد. خباز همچنین معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور ایران بود. 

بیوگرافی محمدرضا خباز 

محمدرضا خباز تیر ماه ۱۳۳۳ در کاشمر به دنبال آمد و از سیاستمداران مشهور بود که فعالیت تشکیلاتی را در حزب اعتماد ملی و زیر نظر مهدی کروبی انجام می‌داد. 

سمت‌های خباز در دولت حسن روحانی

محمدرضا خباز کیست؟

خباز توانست یکی از معدود اصطلا‌ح‌طلبانی باشد که در دولت حسن روحانی موفق به دریافت پست و سمت شود. خباز در انتخابات ۸۸ از مهدی کروبی و در انتخابات سال ۹۲ از حسن روحانی حمایت کرد. 

دیدگاه‌های محمدرضا خباز

خباز در بین فعالیت‌های سیاسی‌اش در یک گفتگو به برخی که در قالب نمایندگی انجام داده بود اشاره کرد و گفته بود: «من به‌عنوان فردی که قبل از انقلاب، در حین انقلاب، جنگ و بعد از جنگ در خدمت نظام بودم هرگاه انتقادی از دولت‌مردان داشتم صریحا بیان می‌کردم حتی در دولت مورد علاقه خودم که بیشترین نزدیکی را به آن داشتم؛ یعنی دولت خاتمی، هم از سه وزیر ایشان سوال کردم و آن‌ها را به صحن مجلس بردم. به‌عنوان مثال علیه موسوی لاری، خرم، جهانگیری، شریعتمداری و وزیر نیرو و چند وزیر دیگر در زمان تایید صلاحیت در حضور خاتمی صحبت کردم.»

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدرضا خباز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان